Citat:
Ursprungligen postat av
Fröken_Sverige
Det hr med att ta till med en verdriven vldsapparat nr man griper folk som inte kommer frn kriminella miljer har jag sett polisen syssla med ocks i Sverige. Dr har praxisen till och med ftt ett eget namn:
chockhktning. Tanken bakom r, vad jag begriper, att ngon som inte r van vid att gripas av polisen skulle bringas ur balans och drigenom lttare erknna det som lades h*n** till last.
Jag tror inte att det hr chockhktningskonceptet har varit s vldigt framgngsrikt i Sverige. Vad gller det fall dr jag frst uppmrksammade det - gripandet av barnanestesiologien VL inne p barnkliniken p Astrid Lindgrens barnsjukhus - sprack det redan p att VL inte hade en aning om vad det var som frunderskningsledningen frvntade sig att hon skulle erknna. Och p en hrdkokt affrsman som TH tror jag inte ett gonblick att det skulle fungera, oavsett hur lite erfarenhet han tidigare har av att bli gripen av polis.
Att ett verklagande av en hktning gr igenom visar, som allra minst, att frunderskningen har bedrivits med mycket sm marginaler, och ger, som jag brukar uttrycka saken, frunderskningsledningen rejlt med gg p slipsen. Det r allts, i vart fall i Sverige, mycket ovanligt att ett hktningsverklagande gr igenom. Nr, som hr, ankan faktiskt flyger
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
r det mycket bekymmersamt fr frunderskningen.
Men det som gr mig mest bekymrad, och faktiskt direkt upprrd, r att polisen ville gripa TH p nytt, direkt efter frislppandet. Ingen svensk klagare skulle komma p idn att ens vervga ngot sdant - om inte annat, s av det enkla sklet att det skulle ha lett till ett tal fr tjnstefel med troligt avsked som fljd. Ett sdant gripande skulle ju ha inneburit att polisen annullerade Eidsivating lagmannsretts beslut, vilket skulle ha varit ett rent polisstatsbeteende. Nu satte statsadvokaten lyckligtvis P fr de dumheterna, men jag undrar likafullt vad den hr Hrenovica hller p med. Kr han med bosnisk rttsskerhet, eller vafan r det frga om?