Citat:
Ursprungligen postat av
lakritc
Tror att folk är rädda för ensamhet. Svårt att träffa nya människor efter det att man fyllt 30 år. Hellre än att lämna ett tryggt, men dåligt förhållande så stannar man i det.
Mycket förståeligt att tänka så, det hade jag också gjort. Fast nu tänkte jag på motsatsen varför så många väljer att lämna förhållanden så lättvindigt, när de ändå verkar söka sig till dem frekvent. Det verkar råda nån omättnad och ytligt sökande på något perfekt, utan att värdesätta relationerna i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
IvyJulep
Bra inlägg, även om jag tycker att du målar upp en lite väl endimensionell bild över hur personer hanterar ensamhet och hurpass mycket man vill vara ensam.
Jag tror det finns en ganska stor variation här från person till person över hur man hanterar att vara ensam.
Jag kan bara prata för mig själv som är snart 40 och aldrig har haft något förhållande eller varit på en enda dejt. Jag har ett par kompisar som jag träffar någon gång i månaden och ett jobb man är på på dagarna, men annars är jag hemma ensam.
Visst jag hade gärna haft någon att dela vardagen med, laga mat tillsammans osv som du nämnde, om inte annat för att jag är nyfiken på hur det skulle vara, och generellt hur det skulle kännas att ha någon som tyckte om en. Men jag känner mig inte deprimerad eller desperat. Det är väl kanske också för att man har bott ensam i snart 20 år så det är så naturligt. Jag kvävs inte av min ensamhet även om jag gärna skulle vilja bryta den för att uppleva någonting nytt.
Individuella variationer finns förstås. Personer som reflekterar mycket och är missnöjd över det och har högt behov av sällskap kommer nog må mycket sämre, än personer som inte tänker lika mycket på det (som det verkar låta som i ditt fall). Tänk dock på att träffa kompisar gör stor skillnad, särskilt om du gör det flera gånger per månad. Det kan täcka upp för mycket och skapa en mening på det sättet.
Fast även om du inte känner dig deprimerad över det, så kanske du på din höjd befinner dig i ett neutralt läge. Att må bättre av att ha någon kommer man nog göra ändå, annars är det förstås roligt att du inte tar så allvarligt på det och njuter av tillvaron ändå. Jag kan inte säga att jag mår direkt dåligt heller i den bemärkelsen konstant utan det kommer i perioder. Fast det beror nog på att man är hoppfull och ändå har ett ok liv annars. Alla har ju inte det dock så jag lider med dem desto mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
gefundenes
Åååh WÖÖÖRD to ur' muther. Så phukking +1 på den. Kan själv erkänna att jag hatar att vara ensam och intalar mig ibland att det inte är så farligt när jag får nobben av nån. Då sjunker man ner i sin ensamhet som ett ljummet bad för att slippa bli nobbad.
Ensam suger så hårt att det inte finns någon värre motsvarighet. Döden kanske någon säger, men ensamhet är ofta grunden och föranleder döden för många som är ensamm. Hellre en dålig relation än ensamhet (pratar då inte våld och knytnävar, då är ensamhet bättre). Men en relation med tjafs och bråk är bara skönt för allt går i vågor. Särskilt skönt blir sexet när man har bråkat klart.
Då tillhör du en av de som är ärlig med dig själv åtminstone, det är en värdefull egenskap.
Ja att någon är arg på en tyder på att de tänker på en och bryr sig. Motsatsen till kärlek är inte hat, utan likgiltighet. Ensamma personer befinner sig grovt sett i praktiken i en livssituation som är värre än om hela världen skulle hata dem. Är man "hatad" så får man åtminstone uppmärksamhet och "existerar". Det säger jag inte som ett slags "offerkofte"-argument heller, utan det är faktiskt den objektiva och rationella sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
NiveaBodylotion
Detta är det bästa inlägget jag läst här på ett tag.
Jag har spenderat en tid på plattformar för människor som är ensamma och har svårigheter att skaffa sig en partner och där är alltid några få miserabla kräk som halmdockar till det med "ett förhållande fixar inte dig", "endast du kan göra något åt det" (Vilket stämmer i kvinnors fall och det är endast dom och vita riddare som papegojar det) eller "ett förhållande är inte end all be all." Vad har alla dessa low tier normiefags gemensamt? Dom är själva i ett förhållande
Vad gör dom i ett om dom mår skit av det? Eller är det en form av antisocialt trollande? Rant over
Tack, alltid roligt med positiv feedback. Känner igen exakt det du nämner, det är tråkigt att det ska vara så för det är ju ett riktigt problem med riktiga konsekvenser som man såklart vill att andra ska ta seriöst precis som med allt annat. I synnerhet när folk idag vill att andra ska ta de allra mest triviala sakerna gravallvarligt.
Precis, det är de som har det som bäst som säger det. De som egentligen inte ska uttala sig är de som har mest åsikter och är ofta personer som inte behövt gå ensam en enda vecka i hela sina liv.
Om jag skulle besitta en förmögenhet på hundratals miljoner kronor, så hade jag ändå haft självinsikt nog att inte säga till fattiga personer som knappt får mat på bordet att pengar är överskattat och inte kommer göra dem lyckligare. Lätt för mig att säga! Jag har ju egna kockar, betjänter och kan hälla över guldflingor på frukosten. Fast så verkar det inte fungera när det gäller privilegiet till relationer och socialt umgänge, för folk resonerar exakt så när det gäller sådant. De själv tror att relationer är överskattat för att de tagit dem för givet eftersom de alltid haft dem i överflöd.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Gustavsson
Så mycket dravel i denna tråd.
Lyckligare i ett dåligt förhållande än att vara singel?
I rather be i alone then in bad company.
"Åka och handla och kolla på tv blir meningsfullt när man har flickvän?"
OK.
Den som verkar vara bad company är dock du, så jag föreslår att du håller dig till din filosofi för andras skull.