Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-14, 13:41
Medlem
Dscims avatar
Jag tycker personligen att förhållande är skönare än att va singel jag vet inte, det blir typ som en trygghet, du vet att du alltid har någon som är där för dig, som du alltid kan prata med eller skriva, någon som alltid lyssnar och vill vara med dig. Dock är de ju temporärt känns de som bara eftersom det alltid slutar i sorg så ja.. Mådde bra innan mitt ex, mådde jävligt bra under långa perioder med henne (när de inte va bråk) och nu när hon dumpat mig mår jag skit <---- Just det här är ofta återkommande, tyvärr. Men Life goes on, hennes förlust!
Citera
2020-05-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
Lite offtopic: kan du förklara detta lite mer ingående?
blir dom manligare av östrogen och p-piller?
och det finns i vårt dricksvatten?
blir man inte mer feminin av östrogen?

Utpissat P-piller rensas inte helt bort och är i vårt dricksvatten, ja hela vårt kretslopp. Det gör en liten men mätbar effekt på oss män. Våra testosteronhalter är lite lägre än de borde vara och har varit (i snitt). En effekt, men en liten sådan. Det mesta av oss svenskars fjollighet är inte hormonell utan fostran/kultur.

Allvarliga konsekvenser ger p-pillerpiss mest för amfibier (grodor och paddor) som pga av detta oftare föds som en steril pseudohermafrodit och hangrodor som försöker kopulera med andra hangrodor istället för honor.

Effekten på kvinnor blir som med män, de blir inte manligare och vi blir inte kvinnligare egentligen. Vi blir mer åt varken/eller hållet. Sterila pseudohermafroditer.
Senast redigerad av mr.gegge 2020-05-14 kl. 14:29.
Citera
2020-05-14, 14:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RolexDatejust
Jag fascineras över att så många inte verkar bli lyckliga av förhållanden, men ändå ingår de i förhållanden på så frekvent basis. Varför ingår folk i så många förhållanden om de sällan blir glad av dem? För att folk egentligen blir glad av det och söker det, man ska bedöma folk på vad de gör, inte vad de säger.

Det finns t.om studier på äktenskap som säger att förhållande/giftermål är att föredra så mycket, att till och med dysfunktionella och dåliga äktenskap gör personerna lyckligare än vad ensamma personer är. Kanske låter absurt, det säger ju ingenting om hur bra giftermål är nödvändigtvis, utan kanske säger mer om hur fullständigt förödande det är att leva utan partner. Har tyvärr inte källan till hands, men var fri att söka om ni är nyfiken.

Vem har sagt att du skulle bli lyckligare av just henne, det är väl en ganska självklar premiss att en dålig person är dålig.

Det blir lite som att säga på frågan:
"Blir man lyckligare om man får äta mat när man svälter?"
Svaret:
"Nej inte om man äter gift så varför tror du det? Äter hellre ingenting."

Jag tror ingen riktigt motsätter det. Fast det blir samtidigt inte särskilt sägande för hur givande relationer är i de fallen där det inte är en narcissist.

Dessutom är konceptet att lycka är till 100% på insidan lite av en paradox. Om nu lycka helt och hållet skulle vara på insidan och helt i sin makt, då borde ju en narcissist inte kunna påverka ens välbefinnande heller. Det skulle innebära i teorin att man kan vara ihop t.om med en narcissist utan att det ska påverka ens lycka negativt, eftersom lyckan ligger i ens egna händer.

Utan tvekan till 100% så är jag lyckligare i ett förhållande. Det spelar ingen roll om det förhållandet har bekymmer eller om jag inte kan träffa tjejen så ofta som jag vill eller att tjejen inte är den snyggaste som finns. Mina tidigare förhållanden har ändå varit de perioder av livet som varit som bäst.

Man får ju ta det i relation såklart till hur ens liv ser ut i övrigt. Livet för många singelmän idag som är runt 25-35 är typ att gå och jobba för att sedan komma hem och sätta sig vid datorn eller titta på TV. Variationen i vardagen är typ att gå på gymmet eller någon enstaka annorlunda sak ibland. Ni kan säga mig hur just ni är annorlunda, men det är så de flesta lever idag som är singlar. Så fort man har en partner dock, så blir även de vardagliga sakerna som är trista och tråkiga meningsfulla. Bara att åka på affären och planera inköp för kvällen, för att man sedan när man är hemma ska laga mat tillsammans och spendera tiden ihop och göra något. Man har någon att springa i löpspåret med, man har någon att gymma med, man har någon att resa mig och så vidare. Allt blir roligt nästan, sysslor som annars är rena måsten annars. Jämför med om ni är ensamma, då måste man nästan motivera sig att åka på affären och handla och strosa runt där ensam för att införskaffa mat som man inte har någon vidare plan med ändå eftersom man ska hem och tillaga den ensam.

Blir faktiskt förbluffad att det är så många som bara ser sexet som en fördel. Jag menar, bryr ni inte er om andra människor och den tiden ni spenderar ihop med dem? Sex i all ära, men den stora vinsten är ju livskamraten man får. Det verkar vara något som många konstigt nog inte känner av när de har en partner, är det ett resultat av slit-och-släng kulturen vi lever i och folk egentligen bara är ute efter en liggkompis?

Måste och måste, det är ju tydligt att det är rena försvarsmekanismer tycker jag. Visst finns det många konstiga tjejer och toxiska tjejer också och allt är inte bra med förhållanden. Dessutom är det svårt att lita på folk idag också och det finns många om och men. Fast så fort man börjar lista en massa saker (som för övrigt är icke-bekymmer) som argument till varför ha flickvän är dåligt, då blir det väldigt tydligt att man försöker göra det för att må bättre i sig själv. Ensamhet kommer aldrig vara något som människor trivs med på sikt. Tror man det, då har man nog aldrig varit riktigt ensam. Bevisligen så fortsätter ju folk att söka relationer, hade de verkligen haft en sån pessimistisk syn på relationer som de uttrycker sig, så hade de inte fortsatt med att leta relationer. Tittar man på hur folk agerar snarare än vad de säger, så blir det tydligare vad som är sant.

Angående att tappa intresse och lämna, det kan ju vilken tjej som helst göra ändå. Snarare kanske sannolikheten är högre att det händer om ni beter er som en "simp" som köper allt. Fast den risken är ju samtidigt inte relevant för hur givande förhållanden är. Att det finns risk för att förlora ett förhållande ligger ju inte inom ramen av beskrivningen för vad som gör dem bra. Man bedömer inte hur bra en fotbollsmatch är baserat på hur den känns när den är över, utan under matchen.

Detta finner jag mycket underligt, alla personer som är ofrivilligt ensamma borde snarare kunna relatera mer till att man kvävs av ensamhet. De enda personerna som helt ärligt kan säga att de tycker förhållanden är jobbiga och att de medför massa krav bara och att de kvävs av sällskapet. Det måste vara personer som har väldigt givande kompisliv med kompisar som vill hänga hela tiden och göra roliga saker i kombination med att personen ifråga har lågt behov av sällskap. Egentid förresten, det lessnar man på ganska fort. Till och med eremiter som jag blir trött på det ganska fort, det är inte naturligt att vara ensam hela tiden. Ensam vill man kanske vara från kl 18-20 en söndagskväll för att man vill ha chilltid, inte 17:e Januari till 11:e Mars, så egentids-argumentet känns svagt.

Annars tror jag att personerna ifråga saltar till det en hel del och kör någon slags "surt sa räven" som psykologisk försvarsmekanism. Man måste förstå att väldigt många personer tillämpar såna försvarsmekanismer hela tiden för att inte övertyga andra, utan sig själva. Jag menar, folk påstår ju att de inte vill ha pengar ens för att pengar är oviktigt, sedan jobbar de ändå 9-5 och klagar på sina jobb. Det man måste förstå är att majoriteten av befolkningen pratar mycket osanna saker som de egentligen inte tycker.

Hur många gamla kompisar har man inte haft som när de var singel pratade om hur hemsk alla tjejer var och förhållanden sög, nästan som om de hade en handbok med diverse osmickrande fakta-listor på tjejer. Sedan får de möjlighet på en tjej, blir ihop med tjejen och sedan är inte kompisarna lika relevanta längre, för nu är tjejen hans allt igen.
Åååh WÖÖÖRD to ur' muther. Så phukking +1 på den. Kan själv erkänna att jag hatar att vara ensam och intalar mig ibland att det inte är så farligt när jag får nobben av nån. Då sjunker man ner i sin ensamhet som ett ljummet bad för att slippa bli nobbad.

Ensam suger så hårt att det inte finns någon värre motsvarighet. Döden kanske någon säger, men ensamhet är ofta grunden och föranleder döden för många som är ensamm. Hellre en dålig relation än ensamhet (pratar då inte våld och knytnävar, då är ensamhet bättre). Men en relation med tjafs och bråk är bara skönt för allt går i vågor. Särskilt skönt blir sexet när man har bråkat klart.
Citera
2020-05-14, 14:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ja.
Det blev en enorm skillnad från att bara ha jobbat varenda vaken stund till att ha någon.
Citera
2020-05-14, 15:28
Avstängd
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordGarm

Jo jag har tänkt att man blir mer feminin av östrogen men som sagt förklarade hur p-piller gjort dem mer maskulina.

Undrar om det även gör delar av det kvinnliga organet större?
Citera
2020-05-14, 15:29
Medlem
orrecrists avatar
Ja men det är lika lyckobringande att senare göra slut och vara singel igen.
Citera
2020-05-14, 15:48
Medlem
RolexDatejusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tror att folk är rädda för ensamhet. Svårt att träffa nya människor efter det att man fyllt 30 år. Hellre än att lämna ett tryggt, men dåligt förhållande så stannar man i det.

Mycket förståeligt att tänka så, det hade jag också gjort. Fast nu tänkte jag på motsatsen varför så många väljer att lämna förhållanden så lättvindigt, när de ändå verkar söka sig till dem frekvent. Det verkar råda nån omättnad och ytligt sökande på något perfekt, utan att värdesätta relationerna i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Bra inlägg, även om jag tycker att du målar upp en lite väl endimensionell bild över hur personer hanterar ensamhet och hurpass mycket man vill vara ensam.
Jag tror det finns en ganska stor variation här från person till person över hur man hanterar att vara ensam.

Jag kan bara prata för mig själv som är snart 40 och aldrig har haft något förhållande eller varit på en enda dejt. Jag har ett par kompisar som jag träffar någon gång i månaden och ett jobb man är på på dagarna, men annars är jag hemma ensam.
Visst jag hade gärna haft någon att dela vardagen med, laga mat tillsammans osv som du nämnde, om inte annat för att jag är nyfiken på hur det skulle vara, och generellt hur det skulle kännas att ha någon som tyckte om en. Men jag känner mig inte deprimerad eller desperat. Det är väl kanske också för att man har bott ensam i snart 20 år så det är så naturligt. Jag kvävs inte av min ensamhet även om jag gärna skulle vilja bryta den för att uppleva någonting nytt.

Individuella variationer finns förstås. Personer som reflekterar mycket och är missnöjd över det och har högt behov av sällskap kommer nog må mycket sämre, än personer som inte tänker lika mycket på det (som det verkar låta som i ditt fall). Tänk dock på att träffa kompisar gör stor skillnad, särskilt om du gör det flera gånger per månad. Det kan täcka upp för mycket och skapa en mening på det sättet.

Fast även om du inte känner dig deprimerad över det, så kanske du på din höjd befinner dig i ett neutralt läge. Att må bättre av att ha någon kommer man nog göra ändå, annars är det förstås roligt att du inte tar så allvarligt på det och njuter av tillvaron ändå. Jag kan inte säga att jag mår direkt dåligt heller i den bemärkelsen konstant utan det kommer i perioder. Fast det beror nog på att man är hoppfull och ändå har ett ok liv annars. Alla har ju inte det dock så jag lider med dem desto mer.

Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Åååh WÖÖÖRD to ur' muther. Så phukking +1 på den. Kan själv erkänna att jag hatar att vara ensam och intalar mig ibland att det inte är så farligt när jag får nobben av nån. Då sjunker man ner i sin ensamhet som ett ljummet bad för att slippa bli nobbad.

Ensam suger så hårt att det inte finns någon värre motsvarighet. Döden kanske någon säger, men ensamhet är ofta grunden och föranleder döden för många som är ensamm. Hellre en dålig relation än ensamhet (pratar då inte våld och knytnävar, då är ensamhet bättre). Men en relation med tjafs och bråk är bara skönt för allt går i vågor. Särskilt skönt blir sexet när man har bråkat klart.

Då tillhör du en av de som är ärlig med dig själv åtminstone, det är en värdefull egenskap.

Ja att någon är arg på en tyder på att de tänker på en och bryr sig. Motsatsen till kärlek är inte hat, utan likgiltighet. Ensamma personer befinner sig grovt sett i praktiken i en livssituation som är värre än om hela världen skulle hata dem. Är man "hatad" så får man åtminstone uppmärksamhet och "existerar". Det säger jag inte som ett slags "offerkofte"-argument heller, utan det är faktiskt den objektiva och rationella sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Detta är det bästa inlägget jag läst här på ett tag.
Jag har spenderat en tid på plattformar för människor som är ensamma och har svårigheter att skaffa sig en partner och där är alltid några få miserabla kräk som halmdockar till det med "ett förhållande fixar inte dig", "endast du kan göra något åt det" (Vilket stämmer i kvinnors fall och det är endast dom och vita riddare som papegojar det) eller "ett förhållande är inte end all be all." Vad har alla dessa low tier normiefags gemensamt? Dom är själva i ett förhållande Vad gör dom i ett om dom mår skit av det? Eller är det en form av antisocialt trollande? Rant over

Tack, alltid roligt med positiv feedback. Känner igen exakt det du nämner, det är tråkigt att det ska vara så för det är ju ett riktigt problem med riktiga konsekvenser som man såklart vill att andra ska ta seriöst precis som med allt annat. I synnerhet när folk idag vill att andra ska ta de allra mest triviala sakerna gravallvarligt.

Precis, det är de som har det som bäst som säger det. De som egentligen inte ska uttala sig är de som har mest åsikter och är ofta personer som inte behövt gå ensam en enda vecka i hela sina liv.

Om jag skulle besitta en förmögenhet på hundratals miljoner kronor, så hade jag ändå haft självinsikt nog att inte säga till fattiga personer som knappt får mat på bordet att pengar är överskattat och inte kommer göra dem lyckligare. Lätt för mig att säga! Jag har ju egna kockar, betjänter och kan hälla över guldflingor på frukosten. Fast så verkar det inte fungera när det gäller privilegiet till relationer och socialt umgänge, för folk resonerar exakt så när det gäller sådant. De själv tror att relationer är överskattat för att de tagit dem för givet eftersom de alltid haft dem i överflöd.

Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Så mycket dravel i denna tråd.

Lyckligare i ett dåligt förhållande än att vara singel?
I rather be i alone then in bad company.

"Åka och handla och kolla på tv blir meningsfullt när man har flickvän?"

OK.

Den som verkar vara bad company är dock du, så jag föreslår att du håller dig till din filosofi för andras skull.
Senast redigerad av RolexDatejust 2020-05-14 kl. 16:00.
Citera
2020-05-14, 17:39
Medlem
Findusofelixs avatar
Smyger in ett kvinnligt perspektiv ifall det är okej?

Jag gissar, att det spelar roll vart i livet man befinner sig, vem och hur man är och vad man vill med livet och vad man eventuellt redan uppnått.

Givet att kvinnor och män överlag har lite olika behov, och under förutsättning att man har vänner och/eller familj, så är jag osäker på om man blir lyckligare av ett förhållande, ifall man inte är någorlunda tillfreds innan?

Jag har varit singel i 18 år nu, men haft seriösa relationer innan det och skaffat barn, så jag har inget behov av någon relation för att vara lycklig, jag har uppnått vad jag som ung ville uppnå med mitt liv, nu är det mera tid för självförverkligande, och förfinande som gäller. Men skulle jag bli upp över öronen förälskad i någon vettig man så skulle jag nog haka på, men det känns inte som att jag är i det läget.

Så jag har svårt att tro att jag skulle vara mera lycklig i en relation, däremot kanske mitt liv får en annan mening och andra perspektiv, men inget jag saknar eller längtar efter, mitt liv känns ganska så "komplett som det är i dag. Och, jag anser inte heller att min lycka ska vila i någon annans händer, det är upp till mig att skapa mig min egen lycka så gott jag kan, då jag självklart vill vara någorlunda lycklig även om relationen inte skulle hålla. Jag vill ju inte att lyckan försvinner med partnern...
Citera
2020-05-14, 19:28
Medlem
asdfarns avatar
Man blir aldrig nöjd, det är det enda jag kan säga. Inte så jävla roligt att få en extra morsa när man precis blivit av med gnällhelvetet som är sin egna mor när man flyttat hemifrån o sen ska det börja om igen.
Citera
2020-05-15, 01:27
Medlem
LordGarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Undrar om det även gör delar av det kvinnliga organet större?
Bra fråga. Har inte tagit del av någon information som sagt det
Citera
2020-05-15, 04:59
Medlem
Jag mår bättre med en kvinna men lyckligare vet jag inte.
Mina kvinnor har varit kärleksfulla och inte velat ha pengar från mig.
Funkar bra men jag är ensamvarg.
Senast redigerad av mikael2 2020-05-15 kl. 05:03.
Citera
2020-05-15, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Jag tycker personligen att förhållande är skönare än att va singel jag vet inte, det blir typ som en trygghet, du vet att du alltid har någon som är där för dig, som du alltid kan prata med eller skriva, någon som alltid lyssnar och vill vara med dig. Dock är de ju temporärt känns de som bara eftersom det alltid slutar i sorg

"Skriva". SMS? Vad är det ni skriver till varandra hela tiden? Hur kan man palla det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in