Citat:
Ursprungligen postat av
qut
Förkoka det innan du grillar de,,,,, nån bbq-olja och tjoritso att krydda med.
Eller så gör du BBQ low and slow, som slår allt förkokat.
Men är man lat och har bråttom, så funkar det alldeles utmärkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbelisa
Grillade revbenspjäll är fan det godaste jag vet, det finns tamejfan ingenting som är godare... revbensspjäll som man kan slafsa och kladda som värsta grottmänniskan
Jag skulle vilja veta hur
du gör när du grillar revbensspjäll. Ska man t.ex koka dem först?
Vilka kryddor(eller marinad?) använder du och var köper ni köttet, vilket djur, lamm, oxe, gris osv?
Kolla in BBQ-pit boys och St Louis ribbs, godare än så är svårt och göra det.
Och då grillar du revbenen i en klotgrill och med en vald rökspån, tar ca 4h om man har temperaturen rätt.
St Louis ribs är i mitt tycke en av de absolut godaste.
Det går och koka också, men kommer inte i närheten av denna nivå.
Viktiga är och att man vet de är klara, de brukar falla isär då.
Jag kör spiraler/snäckor med grillspett av bambu, så får jag plats med 5st kamben på en 47cm grill.
St Louis ribs är senap som man kladdar på bägge sidor, sen en paprika, svartpeppar, salt, socker, vitlök och lökpulver blandning.(hoppas jag inte glömde någon i min trötthet, du får kolla noggrannare själv)
Sen 4h grillning, pensla med äppelcidervinäger varje timma, och då fyller man på spån och eventuellt vatten i aluminiumformen man ställer över glöden OCH vänder och/eller byter plats på ribsen för få en jämn grillning.
Har man billigare briketter, så måste man fylla på vid timma 3.
Låter som mycket arbete, men det är det inte, du spenderar 3-5 minuter i timman, resten av tiden kan du göra annat.
Som sagt var titta på BBQ pit boys, de har bra guider.
Sen kan man göra en BBQ-ketchup till detta,för doppa ribsen i detta är gott som attan, eller om man gillar senap/vinägersåserna istället, så kör man dom.
De kan ibland se ut och bli svarta, men sker det i timma fyra så är det aldrig ett problem, om nu inte överdriven värmeökning skett.