• 9
  • 10
2020-02-05, 20:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slemtorsk
Citat:
Underst i ugnen har jag på plåten hällt vatten som förångas så att revbesspjällen inte blir torr.

Det har jag aldrig hört att man kan göra. Man lär sig nåt nytt varje dag

Det tricket hittade jag också i ett matrecept någonstans på nätet. Det kör jag jämnt med när jag har kött i ugnen. Det gör att köttet inte torkar ut. Prova får du se!
Citera
2020-02-08, 11:02
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slemtorsk
Får jag gifta mig med dig? Låter underbart gott!

Jag är så lat så jag köper sånna där baby-ribs och slänger in på 20 min i ugnen...
Gift är jag redan haha, men revbenen blir bra. Tar litet tid bara, men i och med att dom går så bra att förbereda någon dag innan man skall äta dem så kan man ju dela upp arbetsmomenten. Benen går även bra att frysa efter den första ugnsbehandlingen så att det bara är att tina och köra grill/glaseringsmomenten när man känner sig sugen!
Citera
2020-06-13, 00:56
Medlem
Gubbelisas avatar
Grilla revbensspjäll - hur gör du?

Grillade revbenspjäll är fan det godaste jag vet, det finns tamejfan ingenting som är godare... revbensspjäll som man kan slafsa och kladda som värsta grottmänniskan

Jag skulle vilja veta hur du gör när du grillar revbensspjäll. Ska man t.ex koka dem först?
Vilka kryddor(eller marinad?) använder du och var köper ni köttet, vilket djur, lamm, oxe, gris osv?
Senast redigerad av Gubbelisa 2020-06-13 kl. 01:44.
Citera
2020-06-13, 01:00
Medlem
quts avatar
Förkoka det innan du grillar de,,,,, nån bbq-olja och tjoritso att krydda med.
Citera
2020-06-13, 01:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Förkoka det innan du grillar de,,,,, nån bbq-olja och tjoritso att krydda med.
Eller så gör du BBQ low and slow, som slår allt förkokat.
Men är man lat och har bråttom, så funkar det alldeles utmärkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Grillade revbenspjäll är fan det godaste jag vet, det finns tamejfan ingenting som är godare... revbensspjäll som man kan slafsa och kladda som värsta grottmänniskan

Jag skulle vilja veta hur du gör när du grillar revbensspjäll. Ska man t.ex koka dem först?
Vilka kryddor(eller marinad?) använder du och var köper ni köttet, vilket djur, lamm, oxe, gris osv?
Kolla in BBQ-pit boys och St Louis ribbs, godare än så är svårt och göra det.
Och då grillar du revbenen i en klotgrill och med en vald rökspån, tar ca 4h om man har temperaturen rätt.
St Louis ribs är i mitt tycke en av de absolut godaste.

Det går och koka också, men kommer inte i närheten av denna nivå.
Viktiga är och att man vet de är klara, de brukar falla isär då.
Jag kör spiraler/snäckor med grillspett av bambu, så får jag plats med 5st kamben på en 47cm grill.

St Louis ribs är senap som man kladdar på bägge sidor, sen en paprika, svartpeppar, salt, socker, vitlök och lökpulver blandning.(hoppas jag inte glömde någon i min trötthet, du får kolla noggrannare själv)
Sen 4h grillning, pensla med äppelcidervinäger varje timma, och då fyller man på spån och eventuellt vatten i aluminiumformen man ställer över glöden OCH vänder och/eller byter plats på ribsen för få en jämn grillning.
Har man billigare briketter, så måste man fylla på vid timma 3.
Låter som mycket arbete, men det är det inte, du spenderar 3-5 minuter i timman, resten av tiden kan du göra annat.

Som sagt var titta på BBQ pit boys, de har bra guider.
Sen kan man göra en BBQ-ketchup till detta,för doppa ribsen i detta är gott som attan, eller om man gillar senap/vinägersåserna istället, så kör man dom.
De kan ibland se ut och bli svarta, men sker det i timma fyra så är det aldrig ett problem, om nu inte överdriven värmeökning skett.
Citera
2020-06-13, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
St Louis ribs är i mitt tycke en av de absolut godaste.

Det går och koka också, men kommer inte i närheten av denna nivå.
Viktiga är och att man vet de är klara, de brukar falla isär då.
Jag kör spiraler/snäckor med grillspett av bambu, så får jag plats med 5st kamben på en 47cm grill.

St Louis ribs är senap som man kladdar på bägge sidor, sen en paprika, svartpeppar, salt, socker, vitlök och lökpulver blandning.(hoppas jag inte glömde någon i min trötthet, du får kolla noggrannare själv)

St Louis Ribs är ett sätt att ”cutta” baby backs (tänk en unik styckdetalj), inte en tillagningsmetod/smaksättning.

Inte samma sak som kamben, men inte långt därifrån.

Annars är dina ribs fingerlickingood redan när du skriver om dom (älskar senap, även om det inte är klassisk glaze till just st louis ribs som rubbas och sprayas med äppelcider/vinäger).

Men dra åt helvete vad goda dina kamben låter, jag snor receptet.
Citera
2020-06-13, 12:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
St Louis Ribs är ett sätt att ”cutta” baby backs (tänk en unik styckdetalj), inte en tillagningsmetod/smaksättning.

Inte samma sak som kamben, men inte långt därifrån.

Annars är dina ribs fingerlickingood redan när du skriver om dom (älskar senap, även om det inte är klassisk glaze till just st louis ribs som rubbas och sprayas med äppelcider/vinäger).

Men dra åt helvete vad goda dina kamben låter, jag snor receptet.
Aldrig tänkt på det, utan att var gång jag sett st louis ribs, så har de varit denna typ av kryddning.

Det som jag var mest perplex på första gången var att de inte smakade senap ens.
Rökträd har ja varierat för olika smak, kan säga alla varit bra.

Men ja, de är snuskigt goda och hur möra de är, tiden de tar och göra är alltid olika, ibland har de varit klarar redan i tidiga 3h och ibland senare än 4h, men får nog säga oftast för min värme så har det handlar om 4h.
Receptet i grunden är BBQ-pitboys, men tittar nu och svårt och avgöra vilket jag använde, då det tillkommit så många under alla dessa år.
Grillspetten klicker man avbitartång och när man placerat dom i grillen på ett bra och luftigt sätt, sen när värmen kommer sitter dom bra.
Rätt pilligt och få det bra i början.
Citera
2025-04-12, 10:21
Medlem
Sladdarens avatar
Bäst å bäst ?

Tror det mest handlar om metoden för å göra optimala tjocka eller tunna revben i ugnen

Att växla med att täcka för och inte med folie och hur, samt ha smörklickar
plus att sen få ett krisp på rubben efter avtäckningen och sen glajsa

Ja vilken metod man föredrar är nog högst personlig men det är metoden
som sätter smaken på denna rätt i ugnen eller i grillen

Varierar ganska friskt men typsiska usa rubbingar eller vars de kommer ifrån
Sen nån glace på slutet

Körde den här metoden denna gång fast betydligt mindre socker

https://www.youtube.com/watch?v=Z1mCPAcEJik

Den här är redan testad mfl

https://www.youtube.com/watch?v=j9lMTaF2EKo

Som sagt är metoden den viktigaste faktorn att göra saftiga välkryddade
och möra till benlossande revbensspjäll

Det är busenkelt å göra och mycket smak för lite ansträngning men jag kan inte påstå att jag vet och kan den bästa metoden som passar för mig. Vilken metod kör ni ?

Eller följer ni svenska riktlinjer på torra revbensspjäll :-D
Äre nåt amerikaner kan (amerika , usa) är det å grilla, inte för att de kan mycket
annat kring mat men det kan dom. Vet inte vars de har lärt sig grilla så bra andra sidan ?
Senast redigerad av Sladdaren 2025-04-12 kl. 10:25.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in