2020-07-03, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Du vet vel det at AEH ikke trengte TH sin underskrift for f skilsmisse, dette gr automatisk, tar litt lengre tid uten underskriften men har ingen betydning Dessuten var skilsmissepapirene flere r gamle.

Ang. skrive under p avhr kan jeg ikke uttale meg om, men har neppe betydning for mistanken.
Hva indikerer det at TH har slettet 2 anrop tro?
Tror du at TH har skrevet i dagbkene at han planla eller drepte henne.
Det er vel heller ikke unaturlig at de finner hans blod der, han har tross alt bodd der i mangfoldige r.
Jeg fler at Det er faktisk flere ting som tyder p at det ikke er han.

For eks.alle disse mistenkelige typene som er observert. TH har alibi.Bde barn og ssken tror ikke han er i stand til noe slikt. Ssken sier bare det, de skryter ikke av han.

vre drittsekk er ikke det samme som vre drapsmann.

# At han ikke skriver under, betyr jo at han ikke vil st for det han har sagt. P den mten kan han endre sin forklaring og tilpasse den etter hva han blir konfrontert med. Fr hpe at de gjr videoopptak da.
# Hva det indikerer ang to anrop, jo at han vil skjule de oppringningene for politiet. At han gjorde en feil. Kanskje de ikke hadde noen plan om at han skulle ringe henne for at de skulle snakke om hytteturen. Det har vi jo bare hans ord p, og det virker merkelig m snakke om en kort hyttetur.
Kanskje han ringte for sjekke om hun levde etter ha blitt forgiftet. Kanskje han ringte for late som at de hadde en avtale, men fant ut at det virket for tidlig. Derfor slettet han de to anropene, og ikke alle de andre anropene. Det er jo rart at AE sendte medling om at det ikke ble noen hyttetur, mens TH ringte for snakke om en hyttetur. Noe her er det som ikke henger p greip.
# Ingen tror vel at han har innrmmet drap, eller skrevet at han nsker drepe AE, i sin dagbok. TH er jo ikke dum. Men andre ting som bygger opp under f.eks. dette med skilsmissedrap. Motiv. Kanskje forskjellige innkjp han har gjort. Huskeliste. Han skreiv jo ned alt. De har funnet tidligere dagbker, men bkene for akkurat denne perioden er borte. Han kaster vel ikke dagbker uten grunn.
# Nei, ikke unaturlig med blod i et hus man har bodd i s lenge, men unaturlig at blodet er avsatt i sammenheng med forsvinning slik politiet har konkludert med.
# Mistenkelige typer, bare fordi at man ikke har funnet tak i dem? Han utenfor Futurum som snudde og gikk tilbake? Kanskje det var en som ville snakke med noen der, kanskje en venn av TEH, det vet man jo ikke. Og s bare sjekket han om bilen var der eller ikke. Trenger ikke vre mere mystisk enn det. Kanskje han ikke kjenner seg igjen s lenge etterp. Kanskje han ikke nsket bli grillet av politiet i flere timer fordi han var utenfor der, og s holdt han det for seg selv.
Kan ogs vre en som er satt inn som skuespiller av TH for bygge opp under dette med kidnappingsteori, hvem vet. Tror ihvertfall ikke at det var noen som sjekket om bilen til TH var der, for bekrefte at kysten var klar og at AE kunne kidnappes. Hvis man skulle registrere at TH var kommet p jobb, s kunne man gjemt seg i et skogholt en eller annen plass.
Citera
2020-07-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Har en mistanke om at dette faktisk ikke er noe de ansvarlige i denne saken har kalkulert inn.

Ekte kidnappere kan uansett strykes nr man tenker p at telefonen til AEH har vrt i bevegelse helt frem til kl 10.07, uansett om den bare ble flyttet "stegvis" rundt i huset. At ekte kidnappere skulle romstert rundt i huset med telefonen virker ikke logisk. Det er faktisk 52 minutter etter siste kjente livstegn, samt 19 minutter etter at elektriker Skansen ringer. Ekte kidnappere ville brukt mye mindre tid for minimere risiko.
Hvis GM kom til stedet f minutter fr Skansens anrop til AE, kunne det ha vrt sannsynlig for GM bruke tid i huset fra ca 9.47-10.07?
Citera
2020-07-03, 16:52
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Har en mistanke om at dette faktisk ikke er noe de ansvarlige i denne saken har kalkulert inn.

Ekte kidnappere kan uansett strykes nr man tenker p at telefonen til AEH har vrt i bevegelse helt frem til kl 10.07, uansett om den bare ble flyttet "stegvis" rundt i huset. At ekte kidnappere skulle romstert rundt i huset med telefonen virker ikke logisk. Det er faktisk 52 minutter etter siste kjente livstegn, samt 19 minutter etter at elektriker Skansen ringer. Ekte kidnappere ville brukt mye mindre tid for minimere risiko.

Til det fetade, nei, dette tror ikke jeg de har tenkt p eller regnet med heller, og det er derfor ganske avslrende.

S er jo sprsmlet hvor mye bevegelsesaktivitet det er snakk om, og nr/hvor mange ganger, og hvor lenge om gangen.

Viser datapunktene at den kanskje bare har blitt flyttet p et par ganger, eller at den har vrt i bevegelse (blitt gtt rundt med f.eks, eller ligget i AEH's lomme nr noe skjedde med henne, etc).

Vi vet jo bare at den sluttet helt bevege seg fra 10.07 og ble liggende stille.

Jeg er ogs enig i at det er alt for langt tid bruke (minimum) 20 minutter p en rask kidnapping, hvis vi tar utgangspunkt i omtrent nr elektrikeren ringer, det kan jo ha skjedd fr ogs, men minimum 20 minutter.

Det rimer ikke med en kidnapping, og det er som sagt ganske avslrende, og nesten garantert ikke noe de som str bak hadde tenkt p at var mulig finne ut.
Senast redigerad av Niffy 2020-07-03 kl. 16:58.
Citera
2020-07-03, 16:59
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bankran
Hei hei godtfolk,
Etter ha observert her siden november 2018 er det vel greit komme med noen betraktninger fra min side:

GITT AT det er TH som str bak dette, s m jo status per juli 2020 vre omtrent det optimale han kunne hpet p?

a) Han er fremdeles ikke fengslet, og det later til at bevisbildet mot ham er utilstrekkelig.
b) AEH er fremdeles ikke funnet
c) Politiet tror at han er skyldig, for det er som oftest ektemannen som str bak koner som dr/forsvinner uventet
d) "Hele Norge" tror at han er skyldig, for det er som oftest ektemannen som str bak.
e) Han er utestengt fra sitt hjem av polititet som anser det som sted.
f) Media, menigmann og politipressetalsmenn konkurrerer om grafse i fortidens grums og spre dette, ondsinnede rykter og teorier om ham i offentligheten.

Passe dritt for ham, men ingen sjans i havet for at saken kunne utviklet seg vesentlig gunstigere for ham, dersom det er han som har gjort det. Det er han smart nok til kunne regne seg frem til fr han besluttet seg for hvordan han skulle bli kvitt konemor.

Det fremstr for meg som helt ubegripelig usannsynlig at en smart, utspekulert mann vil velge en ramme rundt det bli kvitt sin kone som gir et s bedritent best-case-scenario.

Det var penbart at politiet kom til sette store ressurser p saken fra dag 1, han kontaktet jo selv politiet kjapt som bare det, og med kombinasjonen milliardr - bortfring - lsepenger/kryptovaluta - organisert kriminalitet tilsynelatende med stor kapasitet var det gitt at politiet var ndt til gi saken frsteprioritet, med bistand ogs utenlandsfra.

Planen m ha innebret at AEH ikke skulle bli funnet, og dermed at han i beste fall hpet at politiet etter en tid ville gi opp saken. Det var penbart at media ville komme p banen fr det skjedde, og det er opplagt at en sak med alle disse ingrediensene ville prege nyhetsbildet i bde inn- og utland. Slike saker glemmes heller ikke fr de fr en slags oppklaring.

Det beste han videre kunne hpe p var at planen hans var s vanntett at verken politiressurser, media, tips, dusrer eller noen ting skulle bidra til sette ham i saksa. I seg selv ville det vrt en bragd av dimensjoner. Som belnning ville han da f, etter saken dr ut etter en del r og han selv er oppi 70-rene, et liv der alle tror han er en dritt som har drept kona si. I tillegg til at han da ville vrt kvitt kona si da, naturligvis, som m ha vrt en ganske viktig drivkraft for ham.

Nei, fra mitt ststed virker det helt fjernt at en ressurssterk, erfaren mann ville valgt et slikt scenario.

J*mtland derimot tok en mer rasjonell approach: ringe politiet, melde savnet men avdramatisere, trolig stukket av. Tiden gikk og jobbet for ham for hver dag som gikk. Dessverre var dt drapet gjort i affekt, og da blir det litt mer grisete og til slutt umulig kamuflere. Om TH str bak burde han ringt meg p forhnd, for jeg tror jeg ganske greit kunne kommet p en hndfull andre mter bli kvitt konemor p, som ville gitt litt lystigere fremtidsutsikter enn det plottet mange mener han har valgt seg.men selvflgelig kan man jo ikke innvolvere andre nr man planlegge bli kvitt sin hustru..eh, hmmm, ja tja, der kom det visst enda et argument som tilsier at TH lite trolig str bak.

Om dere lurte: Jeg tror ikke han str bak.
Men hei, hva vet jeg?

PS
Mitt kloke hode pner opp for ett scenario som ogs innvolverer TH. Det forutsetter at han ikke er alene om ha et sterkt motiv for bli kvitt AEH. Dette har involvert flere gm og penger alene er ikke tilstrekkelig motiv for at th skal trre innvolvere andre. Det m vre et motiv der AEH har blitt sett p som en trussel mot noe flere hadde store interesser i. Ser ikke p dette som veldig sannsynlig.

PS2
Jeg tror dette handler om hevn, evt utpressing, men synes mest dette minner om en optimal hevngjerning. Skikkelig "du f@cker ikke med oss hilsen noen som har ressursene"

Et langt ironisk tilsvar,som for meg avslrer en hel del.
Jeg synes du br ta en tlf. til herr Hagen og trste han og resten av familien/slekta.

Synes det meste av din oppfatning her virker rimelig.Svaret er et sted der.
Finnes muligens i hans aktiviteter p fritiden?
Citera
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis GM kom til stedet f minutter fr Skansens anrop til AE, kunne det ha vrt sannsynlig for GM bruke tid i huset fra ca 9.47-10.07?
Sett i sammenheng med alle andre faktorer i saken som tyder p at dette ikke er ekte kidnapping, samt at de da mtte ha oppholdt seg 20 minutter i boligen etter at elektriker Skansen ringte, s mener jeg det er s og si umulig at dette er en ekte kidnapping.

Stor risiko knyttet til kidnappe en eldre dame i en boligstrk i Norge - inne i huset. Hvorfor ikke bare ta henne med seg i en bil nr hun gikk ut?
Ekte kidnappere mtte ha vist det perfekte tidspunktet sl til p, at det ikke var alarm i huset, at AEH ikke satt i telefon osv osv.......

Virker som politiet ogs har sltt fra seg at dette er ekte kidnapping. De har spanet kriminelle miljer i hele etterforskningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Du er ny her? Ser at du har skrevet at du har fulgt med her siden november 2018? S vidt jeg kan se ble ikke trden opprettet fr januar 2019.
Hvorfor sletter du dine logger da? Bare for moro skyld, eller for skjule noe for noen?
Jeg vet ikke hvorfor du ikke finner dine dagbker...

Der kan du se, ikke s lett tidfeste ting som skjedde for lenge siden...
Sletter fordi jeg drmmer om et lykkeligere liv, men vil ikke at kona skal vite det.
Dagbkene...ja de , hvor ble av de egentlig? Irriterende
Citera
2020-07-03, 17:04
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
# At han ikke skriver under, betyr jo at han ikke vil st for det han har sagt. P den mten kan han endre sin forklaring og tilpasse den etter hva han blir konfrontert med. Fr hpe at de gjr videoopptak da.

Mangelen p vilje til skrive under er noe jeg vil kalle et rdt flagg.
Det er jo ikke en vrangvilje som oppsto etter han ble siktet, men som
er konsekvent. Litt som en unge som ikke vil vise frem hendene nr
det er mistanke om at noen har vrt i kakeboksen p kjkkenet.

Citat:
Kanskje han ringte for sjekke om hun levde etter ha blitt forgiftet.

Har tenkt muligheten for dette. Det er interessant fordi en evt. forgiftning kunne
tilsi at man ikke trengte en GM p stedet da dden intraff. Utfordringen med en
slik teori er at det er f giftstoffer som dreper raskt nok til at offeret ikke rekker
bli uvel og sledes varsle om det eller kontakte helsevesen. De f giftene som
dreper raskt nok, er vrien f fatt p i Norge. Men det er en mulighet.

Citat:
# Mistenkelige typer, bare fordi at man ikke har funnet tak i dem? Han utenfor Futurum som snudde og gikk tilbake? Kanskje det var en som ville snakke med noen der, kanskje en venn av TEH, det vet man jo ikke. Og s bare sjekket han om bilen var der eller ikke. Trenger ikke vre mere mystisk enn det.

F*turum-mennene er egentlig bare mistenkelige hvis de passer inn i et gitt narrativ.
De har ikke ndvendigvis noen rolle her kun fordi de er fanget opp p kamera.
Folk er ute og gr i all slags rend, og kan ha mange grunner for snu p hlen
og g tilbake samme vei. Selv om dette skulle dreie seg om en reell kidnapping, vil
jeg fremdeles pst at sjansen for at disse mennene er involvert, er statistisk sm.
Citera
2020-07-03, 17:05
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Sletter fordi jeg drmmer om et lykkeligere liv, men vil ikke at kona skal vite det.

Ja,disse damene i s er jo helt p brtur! Kan vel ikke huske dato og korrekt hva de s ,for nesten 2 r siden vel?
Citera
2020-07-03, 17:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Kan man inte tnka sig att det r AEH som rr sig runt i huset fram till 10.07? D skulle ju alla andra alibin frndras.

En sak jag inte begriper r varfr AEH sger till sin dotter att turen till hytten r instlld emedan TH sger att han ringer hem fr att gra planer infr hytteturen..
Citera
2020-07-03, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja ikke lett og forst hvordan hun kan ha skrevet under p noe slikt. Men mener ha lest at det var p denne tiden han holdt p og g konkurs. S tror ikke han hadde s mye penger da. Blir jo bare gjetning men kan grunnen til at hun skrev under p det ha sammenheng med at hun var utro.
Kanskje angret hun og godtok dette Barna var da ganske sm og siden hun er s familiekjr ville hun gjerne ikke skilles den gangen, og underskriften ble kompromisset.

Jeg har ogs ftt et slags inntrykk av TH, og han er avgjort av den hevngjerrige typen.

Jeg liker ikke TH sin personlighet, men jeg tror fortsatt ikke han str bak denne gjerningen.
ja det er rart at han sier at de ikke hadde ekteskapsproblemer til politiet, men det kan jo ha noe med at han visste at fokuset ville bli rettet mot han. Men idiotisk gjort, men ingen av oss vet hvordan vi ville reagert i en tilsvarende situasjon.

Det var vel i 87 ved den frste ektepakten at han hadde konomiske problemer, men i 93, hadde han rundt 60 millioner.
Ja, mye rart med de ekteskapsproblemene. Men det er jo litt rart at hun for alvor ville ut, og at veninne har vitnet om dette, og s plutselig blir AE borte. Og hvorfor sa svogeren at han trodde at det dreide seg om drap? Jeg har spurt andre om dette ogs, og har ftt mange finurlige svar. At svogeren var misunnelig, eller at han var sint p TH for at han tok dama som han egentlig ville ha, for 50 r siden (!) og det uten at vi vet noe om svogeren studerte ved samme sted, og hadde kontakt med AE den gang.
Du sier at du ikke tror at TH str bak, okei, greit, men hva tror du da? Og hvorfor tror du at TH n plutselig vil betale, 3 dager fr avhr, nr han aldri fikk noe svar etter at han sendte 10 millioner for et r siden?
Citera
2020-07-03, 17:12
Medlem
Hvorfor la GM AEs mobil p det bordet? L AEs mobil p det bordet da GM kom til stedet, og var det rsaken til at han la mobilen p det bordet?

Hvis GM flyttet p AEs mobil: Hvorfor skulle han gjre det?

Ettersom AE hadde flere apper p mobilen, kanskje hun vanligvis hadde mobilen p seg (i en lomme el.l.) bde ute og inne (for registrere sin aktivitet (skritt-telling) m.m.)?

Kanskje AE hadde mobilen p seg frst og fremst ute nr hun gikk turer, for registrere sine aktiviteter (inkl skritt-telling) m.m.? (Det ble skrevet at AEs mobil brukte ligge p en fast plass i huset, og det kan kanskje tyde p at det var kun utendrs at hun hadde den p seg i lengre perioder?)

Visste GM eller visste ikke GM at AE hadde slike apper p mobilen som registrerte bevegelser? (Hva kan tyde p at GM ikke visste dette, og hva kan tyde p at GM visste dette?)
Citera
2020-07-03, 17:12
Bannlyst
Citat:

Kanskje kona har tatt dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in