Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-18, 04:27
  #1
Medlem
Bara-Robins avatar
Om allt håller på att gå åt pipan där någon antingen satt i halsen högt eller har luftvägsstopp på grund av svullen tunga eller liknande, där Heimlichmanövern är prövad men inte fungerar och ambulans inte hinner komma i tid.
Bör man utföra en koniotomi/trakeotomi själv då?
Skulle ni göra det?
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-07-18 kl. 04:49.
Citera
2020-07-18, 06:56
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Skulle ni göra det?
Har fått lära mig hur man ska göra, men steget dit är nog ändå ganska långt bort.
Citera
2020-07-18, 06:58
  #3
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Inte utan att veta vad jag gör.
Sen beror det på hur pass viktigt det är för mig att vederbörande överlever.
Man försätter sig inte i trubbel för vem som helst.
Citera
2020-07-18, 07:06
  #4
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har fått lära mig hur man ska göra, men steget dit är nog ändå ganska långt bort.

Ingen har lärt mig men jag har kollat på kanske 20 st utbildningsvideor om det och det verkar inte vara något övermänskligt. Jag tror jag skulle klara av det. Man får akta sig för sidorna bara. Men om nöden kräver det, skulle du försöka?
Eller bör man låta bli av någon anledning?
När skulle nöden kräva det? Efter 3 minuter?

Jag tänker att det spelar ju ingen roll om man misslyckas, men provar man inte så kan man inte lyckas. Jag har aldrig hört talas om privatpersoner som ens testat, vilket känns märkligt då det är ett relativt lätt ingrepp.
Citera
2020-07-18, 07:11
  #5
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Inte utan att veta vad jag gör.
Sen beror det på hur pass viktigt det är för mig att vederbörande överlever.
Man försätter sig inte i trubbel för vem som helst.

Jag tänkte på det med. Jag skulle inte riskera trubbel för någon utomstående äldre på ett fik direkt, men jag tänkte mer på familjen. Därav anledningen till att jag ens kollat upp det här, men det känns ändå osäkert. Sannolikt skulle jag göra det, men det känns inte självklart även om det kanske borde vara självklart. Varför jag lyfter frågan för att se vad andra tänker om det.
Citera
2020-07-18, 08:47
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Ingen har lärt mig men jag har kollat på kanske 20 st utbildningsvideor om det och det verkar inte vara något övermänskligt. Jag tror jag skulle klara av det. Man får akta sig för sidorna bara. Men om nöden kräver det, skulle du försöka?
Vad menar du med "sidorna"? Att man skulle komma åt någon ven eller artär?

Tror för övrigt att HLR är vettigare för det mesta, än att få fram en kniv, och något för att hålla öppet. Men visst kan det förekomma tillfällen där det är det enda som hjälper, och då hoppas jag att jag fixar det.
Citera
2020-07-18, 08:49
  #7
Medlem
carminaburanas avatar
Det är väl infektionsrisk en som är störst, att man inte desinfekterar verktygen. Jag skulle gärna gå en grundläggande sjukvårdskurs är allt sånt behandlades. Nyttigt att kunna
Citera
2020-07-18, 08:57
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är väl infektionsrisk en som är störst, att man inte desinfekterar verktygen. Jag skulle gärna gå en grundläggande sjukvårdskurs är allt sånt behandlades. Nyttigt att kunna
Fast här är det frågan om riktigt akut, där alternativet är att personen dör.

Man får förutsätta att personen får adekvat vård efter ingreppet.

Anledningen till att jag skulle tvivla vore om jag fattade fel beslut, att ett akut så drastiskt ingrepp inte hade behövts.

Och sånt här får man knappast lära sig på en "grundläggande sjukvårdskurs"... Tror inte ens på någon civil vårdutbildning.
__________________
Senast redigerad av constant 2020-07-18 kl. 09:00.
Citera
2020-07-18, 08:59
  #9
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast här är det frågan om riktigt akut, där alternativet är att personen dör.

Man får förutsätta att personen får adekvat vård efter ingreppet.

Anledningen till att jag skulle tvivla vore om jag fattade fel beslut, att ett akut så drastiskt ingrepp inte hade behövts.

Finns det någon straffskalan när man tror man räddar någons liv, men man kanske ta livet av dem eller ger dem men för livet?
Citera
2020-07-18, 09:02
  #10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Finns det någon straffskalan när man tror man räddar någons liv, men man kanske ta livet av dem eller ger dem men för livet?
Vet inte, kanske - Men det vore inte problemet, utan det moraliska om det blev tokfel. Å andra sidan skulle det varit jobbigt om jag inte satt en trak och personen avlider.

Edit: Hittade en "enkel" manual :-)
Citat:
1. Leta reda på adamsäpplet. Flytta sedan fingret några centimeter nedanför halsen, där finns en annan knöl. Det är ringbrosket. Mitt emellan dessa ska snittet läggas.

3. Ta rakbladet eller kniven och lägg ett drygt en centimeter långt och en och en halv centimeter djupt horisontellt snitt.

4. Öppna snittet genom att föra in ett finger i det.

5. För in sugröret eller den tomma bläckpennan.

6. Blås in luft i röret med snabba andetag med cirka fem minuters mellanrum.

Om allt har gjorts bra ska sedan personen kunna börja andas själv.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4690160

Antar att det i punkt 6 menas sekunder, inte minuter.
__________________
Senast redigerad av constant 2020-07-18 kl. 09:05.
Citera
2020-07-18, 12:20
  #11
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad menar du med "sidorna"? Att man skulle komma åt någon ven eller artär?

Tror för övrigt att HLR är vettigare för det mesta, än att få fram en kniv, och något för att hålla öppet. Men visst kan det förekomma tillfällen där det är det enda som hjälper, och då hoppas jag att jag fixar det.

Ja sidorna längst med luftstrupen. Man måste vara jävligt dålig för att missa såpass, men det finns stora blodkärl och "neurovascular", vad det nu är där. Men det träffar man inte om man inte är usel eller blir knuffad.

Jag har gått säkert 5 HLR-kurser i mina dagar och Heimlich ingår ju, men funkar inte det... Vad gör man då? Det man endast teoretiskt studerat men som verkar vara lätt och som kan rädda livet, eller står och glor liksom.
Ja precis. Det är ju fullständigt osannolikt att man hamnar i den sitsen, men om, då hoppas jag att jag också fixar det.

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är väl infektionsrisk en som är störst, att man inte desinfekterar verktygen. Jag skulle gärna gå en grundläggande sjukvårdskurs är allt sånt behandlades. Nyttigt att kunna

Inte ens kirurger steriliserar alltid vid dessa ingrepp. Det är ett akutingrepp. Infektioner löser man enkelt i efterhand. Man struntar ju inte i att ge hjärtkompressioner för att man kan råka bryta ett revben.

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Finns det någon straffskalan när man tror man räddar någons liv, men man kanske ta livet av dem eller ger dem men för livet?

Tror det skulle gå under nöd-lagarna. Men som med allt, gör man det i fel läge och det istället är vad personen dör av så kan man kanske få problem. Annars så får man bryta lagar i nödsituationer. Hellre men för livet än att de dör.

[quote=constant|72296316]Vet inte, kanske - Men det vore inte problemet, utan det moraliska om det blev tokfel. Å andra sidan skulle det varit jobbigt om jag inte satt en trak och personen avlider.

Edit: Hittade en "enkel" manual :-)
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4690160

Citat:
1. Leta reda på adamsäpplet. Flytta sedan fingret några centimeter nedanför halsen, där finns en annan knöl. Det är ringbrosket. Mitt emellan dessa ska snittet läggas.

3. Ta rakbladet eller kniven och lägg ett drygt en centimeter långt och en och en halv centimeter djupt horisontellt snitt.

4. Öppna snittet genom att föra in ett finger i det.

5. För in sugröret eller den tomma bläckpennan.

6. Blås in luft i röret med snabba andetag med cirka fem minuters mellanrum.

Om allt har gjorts bra ska sedan personen kunna börja andas själv./QUOTE]

Antar att det i punkt 6 menas sekunder, inte minuter.

Jo men oavsett så dör personen, så blir det fel har man åtminstone gett personen en chans. Skulle jag hålla på att dö så så skulle jag önska även en totalt outbildad åtminstone försökte. Hade det blivit fel så hade jag uppskattat att de försökte.

Vill ha sagt att de medicinska utbildningsvideorna jag sett har ett lite annat tillvägagångssätt än vad som beskrivs där.
Citera
2020-07-19, 00:12
  #12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tror, baserat på det du skrivit TS, att hade du haft en person med helt normal och fin anatomi så hade du haft ungefär 30% chans att lyckas.

Om personen var överviktig, hade kort hals, var kvinna (svårare att känna), hade förstorad sköldkörtel eller något annat komplicerande så sänker jag dina chanser till 1%.

För att svara på din fråga om det är värt att prova - jag tycker det beror på. Låt oss säga att du ser någon sätta i halsen. Du får inte ut biten med Heimlich. Personen får hjärtstopp och du upplever att du inte får ner någon luft vid inblåsningar. Du ger dig på koniotomi och personen avlider därför att du har nu slutat hjärtkompressionerna (jag ger dig 0,01% chans att lyckas oavsett anatomi vid pågående HLR).
I själva verket fick du ned lite luft, men förstod inte detta.

I tillägg till detta måste hindret vara högre än där du går in på halsen, annars är ingreppet meningslöst.

Mitt förslag: om du är ute i vildmarken och är säker på att någon satt i halsen, sjukhus är flera timmar bort - go for it. Om ambulansen är i närheten, bara fortsätt komprimera och blås in vad du kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in