Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-15, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Stora andelar? 65 miljoner bilar sldes frra ret, Tesla slde 367 000 bilar, Toyota slde 10 740 000 st bilar, jag tror inte dom grter ver den frlusten. Det r antal bilar som sljs som betyder ngot, vad som driver dom r inte relevant. Eldrivna bilar r det lttaste man kan gra, batteriet r inte rocket science heller. Vem tror du lttast kan brja trycka ut miljoner med elbilar inom snar framtid, Tesla eller Toyota?

EV marknanden r inte densamma som ICE marknaden.

Om elbilar r det lttaste man kan gra, varfr lyckas ingen annan trycka ut en elbil som mter sig med teslan utan att g back? Du r s jvla lost, Toyota satsar p hybrid, fr dom vet att dom r fr lngt efter fr att racea med tesla.
Citera
2020-07-15, 09:59
Avstngd
lls avatar
Glm inte tesla produktionen som har blivit effektivare och effektivare.
Fr varje bil som gr genom sjunker priset fr nsta.
En liten summa men i det lnga loppet blir deras bilar billigare och billigare.

Sjlvfrsrjande med batteri, effektiv prod och annan logistik r nyckeln som Elon har identifierat.
Tesla bemstrar redan dessa faktorer.
Citera
2020-07-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
EV marknanden r inte densamma som ICE marknaden.

Om elbilar r det lttaste man kan gra, varfr lyckas ingen annan trycka ut en elbil som mter sig med teslan utan att g back? Du r s jvla lost, Toyota satsar p hybrid, fr dom vet att dom r fr lngt efter fr att racea med tesla.
Fr tusende gngen, dom tjnar bra med pengar p ICE marknaden, dr finns mer lpande intkter att dra in n p elbilsmarknaden. Varfr ska toyota ens bry sig fr tillfllet? Dom gjorde mer vinst frra ret n Tesla omsatte totalt. Vinstsiffrorna ska vi inte ens jmfra, som att jmfra Apple med Doro. De gamla biltillverkarna anser vl inte att tekniken r mogen n nr det gller batterierna, men nu hnder det saker.

En elbil behver bara elmotorer, lite teknik och ett batteri. Elmotorn r en ldre uppfinning n bensinmotorn, det r inget avancerat.

Tesla har gjort mycket bra fr elbilsmarknaden, det r en fin bil, kul att dom leker med tekniken p stt som andra tillverkare inte gjort innan, men nr dom andra vl brjar trycka ut elbilar p lpande band i en takt Tesla r lngt ifrn kommer det bli uppenbart att Tesla precis som deras aktie r vldigt hypade.
Citera
2020-07-15, 10:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Att dom har stora fina skrmar vger knappast upp fr de brister som finns i monteringen av bilen. Mnga rapporterar ju att det inte ens gr tvtta en model 3 med hgtrycktstvtt utan att det lcker in vatten i bilen, teslas svar r att bilen inte r designad fr att klara hgtrycksstrlar. Men visst jttekul med en bra skrm... Du betalar premiumpris fr en bil som inte r premium.
Jag vet inte s mycket om monteringen. Men detta stder det du sger.
Citat:
Watch another Tesla rear bumper fly off
https://insideevs.com/news/433643/vi...s-fly-off/amp/

Ibland blir man visst duschad frn instrumentbrdan ocks.

Jag undrar hur det str till med "fundamentals" bde vad gller aktie och konstruktion.

(Hur r det med kupevrmen? Drar den strm? Jag tror de haft en del allmnna problem i kalla klimat?)

Av de senaste 10 dagarna har aktien dock bara backat 2.
Citera
2020-07-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vet inte s mycket om monteringen. Men detta stder det du sger.

https://insideevs.com/news/433643/vi...s-fly-off/amp/

Ibland blir man visst duschad frn instrumentbrdan ocks.

Jag undrar hur det str till med "fundamentals" bde vad gller aktie och konstruktion.

(Hur r det med kupevrmen? Drar den strm? Jag tror de haft en del allmnna problem i kalla klimat?)

Av de senaste 10 dagarna har aktien dock bara backat 2.
Betala ver en halv miljon kronor fr ett "tekniskt avancerat underverk" s klarar den inte ens kra genom en vattenpl utan att delar lossnar, och till rge p allt sger sen Tesla att orsaken r "act of god" och vill inte ens fixa felet p garantin.

Kupevrmen r ju ett bekymmer alla elbilar har, i vanlig bil med frbrnningsmotor tar man ju bara verskottsvrmen frn motorn vilket ger marginell pverkan p rckvidden, en elbil har inte samma verskottsvrme p gott och ont, men klart att det pverkar rckvidden negativt p en elbil att ha det varmt i kupn.

Jag tycker det r vldigt uppenbart att aktien r vervrderad och mste g ner ordentligt nn gng, r man riskbengen kan man skert hnga p den ett tag, men att kpa p dessa niverna r helt galet i mina gon.
Citera
2020-07-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Han har haft 100% sjlvkrande betaversion i sin egen Tesla ganska lnge. Problemet r inte tekniken utan alla lagar runtomkring.
Det stmmer inte. Alla stora biltillverkare kan gra autopiloter som fljer vglinjer under optimala frhllanden men just dr ligger ocks problemet. Nya vgstandarder skulle behva infras som sedan ska underhllas som nytt, alltid.

Kolla istllet hur lngt bort AGI ligger fr en rimlig tidsram, ngra decennier minst.
Citera
2020-07-15, 11:39
Medlem
Fortfarande r elbilar en nischprodukt som r svr att vertyga konsumenter att kpa, kommer efterfrgan ka kraftigt lr det komma bttre och billigare produkter frn dom stora biltillverkarna.

Teslas aktie r s upphypad att dom har strst brsvrde trots sin lilla produktion bland fordonstillverkarna, sjlv r jag tveksam att det kommer hlla i lngden.

https://www.latimes.com/business/sto...ate&stream=top

https://observer.com/2020/07/tesla-s...sis-elon-musk/
Citera
2020-07-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Det stmmer inte. Alla stora biltillverkare kan gra autopiloter som fljer vglinjer under optimala frhllanden men just dr ligger ocks problemet. Nya vgstandarder skulle behva infras som sedan ska underhllas som nytt, alltid.

Kolla istllet hur lngt bort AGI ligger fr en rimlig tidsram, ngra decennier minst.
S r det, min Volvo har ngon filhllningsassistans, ratten vibrerar och hller emot om jag gr mot en linje utan att blinka osv. Man ser ven i hastighetsmtaren nr bilen faktiskt detekterar linjerna och det r ju ofta den inte gr det, och ofta r det inte s frvnansvrt eftersom den aktuella vgen kanske har slitna linjer eller inga alls.

Sen har den agerat fel flera gnger och brjat svnga ratten s man fr hlla emot vid vgbyggen osv. Och en gng nr jag krde ver ett krn s dk pltsligt morgonsolen upp och ls rakt mot bilen varp felmeddelande kom upp att kameran r blockerad samtidigt som bilen svngde till snabbt. Frgar mig hur tesla lser den biten nr dom r rtt s beroende av bilens kameror, vad hnder nr kamerorna pltsligt blir starkt blndad av solen? Ska den bara stanna p vgen d? Nej, sjlvkrande bilar krver mer n kameror fr att veta hur vgen ser ut, speciellt om den ska ut och hrja ensam p vgarna som Tesla pstr deras bilar ska gra.

Och kursen idag verkar vara baserad p att Tesla inom ngot r har taxibilar som kr runt utan frare och jobbar gratis t garna, lycka till med de...
Citera
2020-07-18, 04:48
Medlem
Citat:
Fr tusende gngen, dom tjnar bra med pengar p ICE marknaden, dr finns mer lpande intkter att dra in n p elbilsmarknaden. Varfr ska toyota ens bry sig fr tillfllet? Dom gjorde mer vinst frra ret n Tesla omsatte totalt. Vinstsiffrorna ska vi inte ens jmfra, som att jmfra Apple med Doro. De gamla biltillverkarna anser vl inte att tekniken r mogen n nr det gller batterierna, men nu hnder det saker.

En elbil behver bara elmotorer, lite teknik och ett batteri. Elmotorn r en ldre uppfinning n bensinmotorn, det r inget avancerat.

Tesla har gjort mycket bra fr elbilsmarknaden, det r en fin bil, kul att dom leker med tekniken p stt som andra tillverkare inte gjort innan, men nr dom andra vl brjar trycka ut elbilar p lpande band i en takt Tesla r lngt ifrn kommer det bli uppenbart att Tesla precis som deras aktie r vldigt hypade.

Fast Apple har dubblat sitt pris sen 2018 utan att ha kat frsljning, tycker du att det r en vervrderad aktie?

Du frstr helt enkelt inte techfretag. Man investerar baserat p mjligheterna.
Citera
2020-07-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Fast Apple har dubblat sitt pris sen 2018 utan att ha kat frsljning, tycker du att det r en vervrderad aktie?

Du frstr helt enkelt inte techfretag. Man investerar baserat p mjligheterna.
Jag skulle sga att Apple r vervrderade ja, men jmfrt med Tesla r det ingenting...

Men oavsett vad s r Apple mycket mer n Tesla troligtvis ngonsin kommer bli, dom har stora marknadsandelar, sljer sina produkter med extrema vinstmarginaler och fick faktiskt ut revolutionerande saker p marknaden. Tesla har inget av det.
Citera
2020-07-20, 20:28
Medlem
1600, dags att brja kolla p yachter
Citera
2020-07-20, 23:49
Medlem
selusts avatar
Kommer den fortstta stiga tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera