Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-08, 19:56
Medlem
Thalamuss avatar
Vad har Flashback att sga till om angende detta fretag??
Avancerade elbilar knns ju ngot som borde vxa starkt de kommande ren. Nr oljan stiger i pris och vi mter en eventuell peak oil mste helt enkelt andra lsningar komma.

Tesla verkar ligga vldigt lngt framme i utvecklandet av bilar. Speciellt deras Model S ser lovande ut. Den ska dessutom slppas p marknaden nsta r.
http://www.teslamotors.com/models

Ska man vara orolig fr oljebolag eller att amerikaner lskar sina hgljudda bensinslukare? Kalifornien, dr fretaget hrstammar frn, r dremot rtt lngt framme nr det gller miljvnligt tnkande.
Citera
2011-04-09, 21:14
Medlem
Lsvrd artikel om Tesla och dess grundare:

http://www.wired.com/magazine/2010/09/ff_tesla/

Jag tnker inte kpa ngra aktier i Tesla (fr hg risk fr mig), men jag hejar p dem fr allt vad tygen hller!
Citera
2011-04-09, 21:21
Bannlyst
fallhjden r lite fr stor i nulget, men man hller ett ga p aktien.
Citera
2013-02-10, 22:13
Medlem
dkws avatar
Tesla Motors - TSLA (USA)

Ett tips: Kp aktier p Tesla Motors, efter de senaste slppen p Tesla Rodster, Tesla Model S och Tesla model X har vrdet stigit enormt. Det r fortfarande ett liten fretag i Kalifornien men siffrorna (och magknslan) sger att du kommer f stor valuta fr pengarna

Hr kan vi diskutera om Tesla Motors aktier
Citera
2013-02-10, 22:19
Medlem
Kurt1s avatar
Detta kan vara en bra aktie, men nr det gller aktier finns det inget som r skert. Inga skra pengar allts.
Citera
2013-02-10, 22:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Detta r en mycket intressant aktie med tanke p den starka produkten och vilka som ligger bakom. Sjlvklart r det risky, men det hr r nog framtiden vad gller bilar tror jag.
Citera
2013-02-10, 23:03
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Ett tips: Kp aktier p Tesla Motors, efter de senaste slppen p Tesla Rodster, Tesla Model S och Tesla model X har vrdet stigit enormt. Det r fortfarande ett liten fretag i Kalifornien men siffrorna (och magknslan) sger att du kommer f stor valuta fr pengarna

Hr kan vi diskutera om Tesla Motors aktier

Att aktiekursen stigit betyder ingenting om hur det ska g i framtiden. Det enda som r skert i denna bransch r att skojare kommer och gr, men att girigheten bestr. Fr att det ska vara trovrdigt mste du ge mer info, vad r vinsten, vad r vrderingen, hur ser framtidsutsikter ut, konkurrenssituation etc. Som du ser r det ett tufft jobb att grva sig ner i ett bolag och analysera det. Det r inte fr alla. Att bara g p magknsla r lika naivt som att bara titta p siffror. Nr analysen r gjort, nr du tittat p hur ledningen agerar i olika situationer och nr du har en god frstelse fr bolaget, frst d kommer magknslan in. Inte tidigare.
Citera
2013-02-10, 23:12
Medlem
Roadstern r nedlagd, s enbart en bilmodell dvs S till frsljning.
Citera
2013-02-10, 23:13
Medlem
teflonpannan69s avatar
Med tanke p att regeringen Obama mer n grna sponsrar grna jobb och ger ut bidrag till grna fretag, s har nog denna aktie enorm potential, i varje fall fram tills att regeringen Obama och demokraterna byts ut, alternativt ny lagstiftning i kongressen.

Dvs, regeringen Obama vill inte att sdana hr grna ''innovativa'' fretag ska misslyckas (lite som vindkraftverken i Sverige) och kommer gra mycket fr att stdja dem.
Citera
2013-02-10, 23:25
Medlem
Skra pengar, vart har jag hrt den frut?
Citera
2013-02-10, 23:34
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Skra pengar, vart har jag hrt den frut?

Vet inte.

Dock r bensin i all dess form en vara som vi frr eller senare inte kommer ha nog av, dagens ingenjrer har redan utvecklat el-bilen s att den i princip motsvarar vilken annan gas-bil som helst.

Eller vnta nu, jag menade att Tesla Motors har utvecklat denna princip.

Frut var elbilen seg, ful och otroligt ful - vilket den inte r lngre (model x r snabbare n porche 911 p 0-100km/h)

Man vill inte vnta fr lnge med det hr lget, NR de blir stora s kommer man inte tjna mnga kronor p att skaffa aktier dr.

Fr lite Apple vibbar hr, ett fretag med stor vision dr ledarna i fretaget har stora planer med sina elbilar. Idag sljs dem i 31 (eller 36) lnder och tesla model S blev slutbokat bara timmar efter att de hade slppt bokningen.

Dock s r det mycket kvar, sjlvklart.

Klarar ett batteri ett nordiskt vder? Nja, troligtvis inte. Men hey, nr det uppfinns s stiger vrdet nnu mer, och visst tusan kommer det uppfinnas?!

Mvh
Citera
2013-02-11, 00:13
Medlem
Phillemans avatar
edit: ne, ska inte dryga

tar en titt p siffrorna imorn!
Senast redigerad av Philleman 2013-02-11 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in