Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Står i artikeln att de simmade fram och tillbaka till Kungshatt och att en av dem fick kramp på vägen tillbaka.
Nej, det står att killarna simmade över sjön från Sundbybadet i Huddinge. Den sjön heter Orlången.

Den andra drunkningen skedde i Sätrabadet. Hur den olyckan gick till vet jag inte, men det vattnet heter Mälaren.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jag fattade det som att sjön de simmade över var Orlången.

Ja precis.

Det är ju oerhört viktigt att människor lär sig att om man inte orkar simma längre ska man lägga sig på rygg och flyta. Många drinkningsolyckor skulle kunna hindras på det sättet.
Citera
2020-07-20, 10:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Nej, det står att killarna simmade över sjön från Sundbybadet i Huddinge. Den sjön heter Orlången.

Den andra drunkningen skedde i Sätrabadet. Hur den olyckan gick till vet jag inte, men det vattnet heter Mälaren.

Ja precis.

Det är ju oerhört viktigt att människor lär sig att om man inte orkar simma längre ska man lägga sig på rygg och flyta. Många drinkningsolyckor skulle kunna hindras på det sättet.

Det många underskattar är att kroppen blir nedkyld relativt snabbt även i 20 gradigt vatten. Vatten leder bort värme 20 ggr snabbare än i luften och när kroppstemperaturen sjunker så fungerar inte kroppen som den ska.
Citera
2020-07-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemlos
Var nämns Orlången någonstans?

Sundbybadet ligger vid sjön Orlången.

Sätrabadet i mälaren.

Vid Sundbybadet var det ett gäng som simmade över och sen orkade inte den ena hela vägen tillbaka och kompisarna fick inte upp honom
Citera
2020-07-20, 13:20
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det många underskattar är att kroppen blir nedkyld relativt snabbt även i 20 gradigt vatten. Vatten leder bort värme 20 ggr snabbare än i luften och när kroppstemperaturen sjunker så fungerar inte kroppen som den ska.
Kramp och sånt kan också spela in. Först tänkte jag att 20 grader ju är varmt nog och inga problem men 18 grader är jävla kallt om man är i länge, lä'gg till ett par kallsupar och dålig koll på hur man flyter så är en olycka nära.
Citera
2020-07-20, 13:26
Medlem
Medlemloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Sundbybadet ligger vid sjön Orlången.

Sätrabadet i mälaren.

Vid Sundbybadet var det ett gäng som simmade över och sen orkade inte den ena hela vägen tillbaka och kompisarna fick inte upp honom

Tack för att du redde ut det för mig. Om det var vind från Östersjön så borde kroppen flyta inåt i Orlången, sen tar det stopp vid kohagen som är längst inne. Många öststatare som fiskar inne i viken, så de kanske får napp och får upp något mörkt och uppsvullet om några dagar.
Citera
2020-07-20, 15:03
Medlem
Citat:
Jag gjorde liknande simturer i insjöar som tonåring, det var absolut inget problem med nedkylning om vattnet är så varmt som det är nu och om du är nykter.
Berusning eller dålig simförmåga.
Citera
2020-07-20, 22:54
Medlem
Många invandrarungar drunknar, det ligger i kulturen att skita i sina barn, vi vänjer oss.
Citera
2020-07-21, 01:00
Medlem
autismus-maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Jag gjorde liknande simturer i insjöar som tonåring, det var absolut inget problem med nedkylning om vattnet är så varmt som det är nu och om du är nykter.
Berusning eller dålig simförmåga.

Jo mycket möjligt att det är droger inblandat, finns en hel del löst folk i Huddinge. Själv har jag fått för mig att simma en halv kilometer i havet som vid tillfället var närmare femton grader efter en kvarting whiskey och jag lever än idag. Jag tippar på bensotorskar eller svartskallar.

Såg diskussionerna angående vattentemperatur ovan. Du kan ju lätt ligga i nån timme i plurret om det är 20 grader i vattnet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-i-ostersjon
Senast redigerad av autismus-maximus 2020-07-21 kl. 01:03.
Citera
2020-07-21, 05:28
Medlem
Citat:
Ja, men lägger man sig på rygg och bara flyter så flyter väl kroppen oavsett vattentemperatur?
Citera
2020-07-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sir.hzzz
Många invandrarungar drunknar, det ligger i kulturen att skita i sina barn, vi vänjer oss.
Kommer man från ett ökenland kanske man inte har så mycket simundervisning eller erfarenhet.
Citera
2020-07-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ja, men lägger man sig på rygg och bara flyter så flyter väl kroppen oavsett vattentemperatur?

Inte ens "flyta" är självklart.
Även detta kräver inlärning, och framför allt - lugn och förtroende för elementet och den egna förmågan.

Pröva själv, att ligga stilla och försöka "bara flyta",
Du lär vilja röra dig och ta simtag för att ens hålla dig i våg.
Citera
2020-07-21, 13:28
Medlem
Älskar att simma .men. Med bara badkläder i havet blir det iskallt efter en stund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in