Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-01, 21:50
  #13
Medlem
Slumbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampsamlaren
Tror du polisen är så dumma att de tror att nån annan har betalat för att skicka knark till dig? Du kommer såklart bli tagen, din äckliga knarkare. Du kanske ska sluta röka braj om du inte vill sitta i finkan?


Säger Svampsamlaren
Citera
2020-08-01, 21:53
  #14
Moderator
Gordon Blixts avatar
Inte överdrivet mycket juridik här...

Juridik -> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2020-08-01, 22:07
  #15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slumbarn
Säger Svampsamlaren
Ja? Är du så nerknarkad att du tror att den enda svampen som finns är knark?
Citera
2020-08-02, 00:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattesilver
Polisen ringer och frågar. Efter att man inte vet någonting om saken så säger dom att dom sätter postbevakning på adressen. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte.

Till mig kom de hem, gjorde husransakan, höll ett informellt förhör "upplysningsvis" och ville jag skulle pissa. Hade så klart inget hemma inför leveransen så nekade på allt. Nån månad senare kom besked att förundersökningen var nedlagd i brist på bevis.

(Massa år sen, kompis som skickade från Amsterdam när hon var på plats och tyckte jag var en bra mottagare. Dåligt packeterat. Sa att jag inte visste vem som kunde ha skickat. Inte jag som betalade)
__________________
Senast redigerad av Pulzer 2020-08-02 kl. 00:15.
Citera
2020-08-02, 15:44
  #17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svampsamlaren
Tror du polisen är så dumma att de tror att nån annan har betalat för att skicka knark till dig? Du kommer såklart bli tagen, din äckliga knarkare. Du kanske ska sluta röka braj om du inte vill sitta i finkan?


Precis som du säger. Vill man inte åka dit på ett narkotikabrott så får man allt sluta att vara haschtomte. Då spar man på böterna man får, och man spar på hjärnan. Haschtomtar brukar lida av rätt så rabatterad hjärnverksamhet .

Men att påpekas i detta sammanhang är att det faktiskt inte är ett brott att beställa knark, inte ens att betala för det, givet att det är för eget bruk, och det krävs ganska rejäla mängder om vi talar om cannabis för att det skall kunna bli tal om misstanke om ett normalgradsbrott.

Ett ringa nark enl 2§ i NSL blir ett brott först då man tagit narkotikan i sin ägo, då blir det ett innehav , som sedan blir till ett bruk när man stoppat i sig/rökt skiten.
Citera
2020-08-02, 17:12
  #18
Medlem
Orten19s avatar
Vad händer om man får besök av polisen medan man sitter och röker eller precis har rökt? Går ju inte att neka då precis. Vad bör man säga i den situationen? Neka ändå?

Frågar åt en bekant
__________________
Senast redigerad av Orten19 2020-08-02 kl. 17:16.
Citera
2020-08-02, 17:18
  #19
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Precis som du säger. Vill man inte åka dit på ett narkotikabrott så får man allt sluta att vara haschtomte. Då spar man på böterna man får, och man spar på hjärnan. Haschtomtar brukar lida av rätt så rabatterad hjärnverksamhet .

Men att påpekas i detta sammanhang är att det faktiskt inte är ett brott att beställa knark, inte ens att betala för det, givet att det är för eget bruk, och det krävs ganska rejäla mängder om vi talar om cannabis för att det skall kunna bli tal om misstanke om ett normalgradsbrott.

Ett ringa nark enl 2§ i NSL blir ett brott först då man tagit narkotikan i sin ägo, då blir det ett innehav , som sedan blir till ett bruk när man stoppat i sig/rökt skiten.

är det tillåtet att köpa knark i Sverige? På riktigt? Får du betala någon och köpa, säg 2 kg heroin bara du inte innehar det själv eller använder det eller säljer det vidare? Vad räknas då som innehav? Om jag köpt det men det ligger i en skogsdunge? Om det ligger i ett paket som jag köpt i min brevlåda? Var går/är skillnaden?
Citera
2020-08-02, 17:23
  #20
Medlem
carlpetersen73s avatar
Jag har en gång råkat ut för att någon helt okänd beställt sterioder i mitt namn och till min adress då jag bodde lantligt. Jag blev kallad till förhör men då jag inte var skyldig fanns det inte mycket att erkänna, och heller inget för polisen att gräva i då det inte fanns koppling till betalning.
Citera
2020-08-02, 17:30
  #21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
är det tillåtet att köpa knark i Sverige? På riktigt? Får du betala någon och köpa, säg 2 kg heroin bara du inte innehar det själv eller använder det eller säljer det vidare? Vad räknas då som innehav? Om jag köpt det men det ligger i en skogsdunge? Om det ligger i ett paket som jag köpt i min brevlåda? Var går/är skillnaden?

Nej.

I NSL står det följande:

Citat:
1 § Den som olovligen

1.överlåter narkotika,

2.framställer narkotika som är avsedd för missbruk,

3.förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,

4.anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,

5.bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller

6.innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

All befattning med narkotika, om det inte rör sig om mediciner utskriven av läkare tex, är således olaglig.

Men i 4§ står det:

Citat:
4 § För försök eller förberedelse till narkotikabrott, ringa narkotikabrott, grovt narkotikabrott eller synnerligen grovt narkotikabrott liksom för stämpling till narkotikabrott, grovt narkotikabrott eller synnerligen grovt narkotikabrott döms det, om gärningen avser annan befattning än som avses i 1 § första stycket 6, till ansvar enligt 23 kap.brottsbalken.

Notera att punkt 6 är exkluderad, köp av en mindre mängd cannabis som du avser att nyttja själv blir ett brott först då du mottagit varan så att säga, allt hänger på om det kan misstänkas var för eget bruk eller inte.

Om någon köper /försöker köpa två kilo heroin så kan det omöjligen sägas vara för eget bruk.
__________________
Senast redigerad av FornarRuniR 2020-08-02 kl. 17:36.
Citera
2020-08-02, 17:35
  #22
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Nej.

I NSL står det följande:



All befattning med narkotika, om det inte rör sig om mediciner utskriven av läkare tex, är således olaglig.

Men i 4§ står det:



Notera att punkt 6 är exkluderad, scenariot du tog upp med två kilo heroin kan omöjligen höra till denna, alltså är det ett brott redan då du tar kontakt med langare osv i teorin, medan köp av en mindre mängd cannabis som du avser att nyttja själv blir ett brott först då du mottagit varan så att säga.

ok, så det är lagligt att köpa knark för eget bruk men olagligt att inneha? Right?
Citera
2020-08-02, 17:41
  #23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
ok, så det är lagligt att köpa knark för eget bruk men olagligt att inneha? Right?


Skilj på att köpa och inneha. Om du betalat för varan men inte fått den så blir det ju inget innehav eller hur?

Innehav blir det då du hämtar skiten på posten, eller tar emot det i din postlåda möjligen. Händer något så varan inte kommer fram stannar det ju på " försök". Och, det finns inget brott som heter " försök till eget innehav"

Har du däremot betalat sjusiffrigt belopp för en vara som du omöjligen kan säga är för eget bruk med hänsyn till mängd, varans värde etc etc , eller att andra omständigheter motsäger detta, ja då kan du mkt väl åka dit även om du betalat för varan men inte hanterat den på något sätt, eftersom all annan hantering av narkotika( förutom P 6 i NSL) än den som endast är för eget bruk är kriminaliserad även på försök och förberedelsestadiet.
__________________
Senast redigerad av FornarRuniR 2020-08-02 kl. 17:58.
Citera
2020-08-02, 22:54
  #24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Vad händer om man får besök av polisen medan man sitter och röker eller precis har rökt? Går ju inte att neka då precis. Vad bör man säga i den situationen? Neka ändå?

Frågar åt en bekant

Då lär dom se på dig att du är stenad, och känna att det luktar hasch, och därmed tvinga dig lämna urin eller blodprov. Därefter kommer du att åka dit på narkotikabrott eget bruk, såtillvida man inte gör husis och hittar mer eller andra olagligheter, då kan andra brott tillkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in