Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-04, 18:36
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Hade länge trott att om de skulle lanseras här skull det vara ett Amazon Skandinavien för hela Norden. Trodde enbart svenska marknaden var en aningen för liten men det blir alltså en för svenska marknaden. Är lite nyfiken på vad de kommer ha för produkter och vilka priser det kommer vara.

Det ska också bli intressant att se om Amazon har tänkt sig köra med samma usla arbetsvillkor i Sverige som i USA.
Citera
2020-08-04, 18:41
Medlem
Kort; Varför?
Jag är kund hos tyska Amazon sedan några år och ser inget behov av ett svenskt. Men visst, krävs lite, men minimala, språkkunskaper.
Vidare har vi ebay, flera europeiska sajter oxå, och det mesta kommer ju ändå från Kina oavsett vem som kränger möget.
Citera
2020-08-04, 18:42
Medlem
Så här låter det varje sommar. Är det tredje året i rad nu? ”Amazon öppnar svensk sajt lagom till black friday”, ”Amazon rekryterar folk inom e-handel”, etc.

Vargen kommer. Tidigast 2025 är mitt tips.
Citera
2020-08-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Ta fallet med elektronik, hur mycket billigare och effektivare är det inte att tillverka det i tex Kina? Vi får resurser att lägga på annat och vi blir rikare. Tror inte att någon svensk hade rört i en kinesisk fabrik med tång ens. Tullar gör bara länder fattigare då man betalar mer för en vara artificiellt, visst man räddar vissa jobb, men man pratar sällan om vilka jobb som hade kunnat skapas om man gav fan i att rädda dessa jobb samt den vinst för samhället det hade inneburit då den inte går att observera.

Folk blir utan jobb och det väller in människor i landet som skulle vara pensionsräddare... du tänker nog lite konstigt.
Citera
2020-08-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vissa artiklar är mycket billigare på Amazon.de än i Svenska butiker iallafall. Ex. fiskedrag och annat krimskrams. Svenska butiker tar hutlösa priser för att finansiera deras upptryckta kollektivavtalslöner.

Dom är väl så illa tvungna att ta betalt och det är ju fackens och politikers fel att det är dyrt med personal.
Citera
2020-08-04, 18:58
Medlem
Är väl inte Amazons fel direkt, men jag stör mig på att många återförsäljare pa sajten inte levererar till Sverige.
Citera
2020-08-04, 19:08
Medlem
Gronestunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Folk blir utan jobb och det väller in människor i landet som skulle vara pensionsräddare... du tänker nog lite konstigt.

Nya jobb skapas konstant, mig veterligen har vi inte varit i ett scenario än där jobben tog slut, förutom i ytterst korta perioder. Gamla och tråkigare jobb byts ut mot nyare och mer utvecklande jobb. Färre monotona arbeten, eller vill du stå på ett industrigolv hela ditt liv och se till att beställningar går dit de ska?
Citera
2020-08-04, 19:08
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det vore ju en fördel om små producenter kunde samla sin försäljning på ett ställe.

CDON har ju försökt att göra en Svensk Amazon variant men jag tycker att man mest hittar importersr skräp där.

Titrsr man på exempelvis Tyska Amazon då finns det mycket import skräp där men även en hel del inhemska producenter i olika branscher.
Det finns kinaskräp på tyska Amazon, visst. Det är ju dock värt att nämna att Tyskland är Västeuropas sämsta e-handelsland. Tysken gillar att handla i butik med kontanter. Sverige är raka motsatsen.

Det finns otroligt många mindre tillverkare på tyska Amazon. Allt från kafferosterier, mikrobryggerier, möbelsnickare, specialelektronik, leksaker, kärringen Agdas stickade ylletröjor. Vad som helst. Du kan till och med välja att sortera efter lokalproducerat eller "endast familjeföretag".
Du ser aldrig svensk handel hjälpa lokala företag på det viset.

Den stora frågan är logistiken. Posten i Sverige är urdyr och tokseg. Vem kammar hem Amazons kontrakt?
Citera
2020-08-04, 19:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samplehead
Frågan är om de även kommer att bygga ett lager i Sverige på sikt? Det gick ett rykte för en tid sedan att de tidigare köpt upp mark i Sverige, men i början ska tydligen alla varor skeppas från Tyskland.

Kuehne - Nagel i Västerås har hyrt ut 4000m2 golvyta. Med pallställ blir det väl en 20000m2.

Amazon är fula mot tillverkarna, de blockerar de som inte ger Amazon bäst villkor. Dustin lär få enorma problem. Elgiganten med flera kan klara sig bättre. Man vill ju fingra på grejorna innan köp.
Senast redigerad av Mullret 2020-08-04 kl. 19:14.
Citera
2020-08-04, 19:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Är väl inte Amazons fel direkt, men jag stör mig på att många återförsäljare pa sajten inte levererar till Sverige.

Nu blir det full patte på leveranserna.
Citera
2020-08-04, 19:12
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Kort; Varför?
Jag är kund hos tyska Amazon sedan några år och ser inget behov av ett svenskt. Men visst, krävs lite, men minimala, språkkunskaper.
Vidare har vi ebay, flera europeiska sajter oxå, och det mesta kommer ju ändå från Kina oavsett vem som kränger möget.
Håller med, handlar också på tyska amazon, för ett par veckor sen beställde jag en ny bilkamera på en måndag och paketet fanns på Ica på onsdag.
Hade jag köpt från ett svenskt amazon så hade copyswed fått 80kr för minneskortet sen alla andra jävla skatter som vi har gör att det garanterat blir billigare från Tyskland.
Har siten inställt på engelska, så har man gått klart mellanstadiet så bör inte språket vara några problem
Citera
2020-08-04, 19:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Så här låter det varje sommar. Är det tredje året i rad nu? ”Amazon öppnar svensk sajt lagom till black friday”, ”Amazon rekryterar folk inom e-handel”, etc.

Vargen kommer. Tidigast 2025 är mitt tips.

Kolla Glassdoor.com

Söker folk för omgående anställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in