2020-08-05, 10:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast vad som händer i Eskilstuna är ju ännu så länge bara spekulationer. Vad som bekräftats är leveranser från Tyskland, vilket i mina ögon är precis samma som jag får om jag handlar från Amazon.de (fast med en översatt sida, och priser i EUR).
Ja, i så fall har du ju rätt och jag håller med dig. Det hela känns lite överdrivet, tror inte heller det kommer bli någon jättegrej, i alla fall inte i början. Men det är ju ett resursstarkt företag, så i förlängningen kan det ju bli spännande...
Citera
2020-08-05, 10:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Vår köpkraft bygger på lån.
Till viss del, men absolut inte till största del. Konsumtionslånen är en mindre del av den totala utlåningen. Och det lånas ju även i andra länder...
Citera
2020-08-05, 10:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det handlar inte om att gå med vinst.
Ni verkar inte förstå vad Microsoft, Apple, Google, Amazon, Spotify m m är för bolag.
De ägs alla av samma ägare.
Bezos, Bill Gates m m är bara frontmän.
Dessa bolag handlar i slutändan om världsdominans och teknologisk singularitet.
Vet inte hur de räknat fram denna förlust på utlandssatsingen, men jag antar att det är exklusive skatteeffekter.

Och vad jag vet är de bolag du räknar upp börsnoterade och att de då skulle "ägas av samma ägare", faller väl på sin egen orimlighet? Inte ens huvudägarna är är samma i dessa bolag vad jag vet.
Citera
2020-08-05, 10:23
Medlem
diseuses avatar
Enligt detaljhandelskonsulten Markus Varsikko kan de lanseras redan i september eller oktober. HUI, ett analysföretag åt branschorganisationen Svensk Handel, tror snarare att det kommer lagom till "Black Friday" (fredagen den 27 november).

(Källa: Ida Yttergren, 28 juli 2020, "Flera källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst", Dagens Nyheter)

Någon som har skvaller om ett mer exakt lanseringsdatum?
Citera
2020-08-05, 10:30
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
sedan finns det varianten att det bara går en "signal" till affärer som säljer att det har kommit in en order från Amazon och de ska skicka ut en vara från deras egna lager. Det tredje alternativet är enklast att komma igång med, i princip kan du göra det från ditt egna garage och samtidigt vara med på världens största webbshop.
Dropshipping, alltså?
Citera
2020-08-05, 10:30
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt detaljhandelskonsulten Markus Varsikko kan de lanseras redan i september eller oktober. HUI, ett analysföretag åt branschorganisationen Svensk Handel, tror snarare att det kommer lagom till "Black Friday" (fredagen den 27 november).

(Källa: Ida Yttergren, 28 juli 2020, "Flera källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst", Dagens Nyheter)

Någon som har skvaller om ett mer exakt lanseringsdatum?

Jag tror inte att de själva vet exakt lanseringsdatum. Det är säkert många detaljer som ska falla på plats som de inte har full kontroll över.
Citera
2020-08-05, 10:31
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddyG
"Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig"-artikel DI-digital 31 juli.

Vad kommer hända med befintlig affärsverksamhet när amazon kommer till Sverige?
Adlibris är väl de som borde vara mest nervösa, men även NetonNet, Elgiganten, Clas Ohlson, Kjell & Co, och i stort sett alla andra.
Citera
2020-08-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vet inte hur de räknat fram denna förlust på utlandssatsingen, men jag antar att det är exklusive skatteeffekter.

Och vad jag vet är de bolag du räknar upp börsnoterade och att de då skulle "ägas av samma ägare", faller väl på sin egen orimlighet? Inte ens huvudägarna är är samma i dessa bolag vad jag vet.

JP Morgan/Chase och Bank of America ser till att dom inte "går med förlust". 80 miljarder dollar i "förlust" har ingen relevans. Dimridåer för att förvirra och distrahera människorna. David Rockefeller tänkte på allt, så oroa dig inte.
Citera
2020-08-05, 10:33
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Underbart.

Alla butiksjobb och lagerjobb kommer sättas under stor press. När inte de gamla butikerna längre kan hålla samma höga marginal kommer lönerna sjunka och villkoren att försämras. Facken kommer helt enkelt tvingas gå med på det. Det är antingen sämre förutsättningar eller inga jobb alls. I o med att Amazon kommer äga marknaden finns det inget "bojkott", alla nätbutiker kommer konkurreras ut samtidigt, o kvar står Amazon Favorit i repris från USA.

Tyvärr lär det dröja. Inget avtalskrig kommer nog äga rum förrän om 3-6 år in i tiden. Men när den väl är här kommer ett fett wake up call för alla med chimpansjobb som är alldeles för överbetalda. Då är det bara att krypa tillbaks till skolbänken o börja plugga. Helst något tekniskt (enligt mig)

"Sverige och avtalsrörelsen kommer aldrig gå med på ett företag som förstör för arbetarklassen. Vi kommer helt enkelt inte handla där"

Ehm, jo. Det kommer du. Det har vi sett flertaliga exempel från tidigare. Som exempelvis med Wish. Den primitiva hjärnan slår över direkt så fort något är endast 100:- billigare. Det är så vi är programmerade.
Citera
2020-08-05, 10:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omkorningsfilen
Underbart.

Alla butiksjobb och lagerjobb kommer sättas under stor press. När inte de gamla butikerna längre kan hålla samma höga marginal kommer lönerna sjunka och villkoren att försämras. Facken kommer helt enkelt tvingas gå med på det. Det är antingen sämre förutsättningar eller inga jobb alls. I o med att Amazon kommer äga marknaden finns det inget "bojkott", alla nätbutiker kommer konkurreras ut samtidigt, o kvar står Amazon Favorit i repris från USA.

Tyvärr lär det dröja. Inget avtalskrig kommer nog äga rum förrän om 3-6 år in i tiden. Men när den väl är här kommer ett fett wake up call för alla med chimpansjobb som är alldeles för överbetalda. Då är det bara att krypa tillbaks till skolbänken o börja plugga. Helst något tekniskt (enligt mig)

"Sverige och avtalsrörelsen kommer aldrig gå med på ett företag som förstör för arbetarklassen. Vi kommer helt enkelt inte handla där"

Ehm, jo. Det kommer du. Det har vi sett flertaliga exempel från tidigare. Som exempelvis med Wish. Den primitiva hjärnan slår över direkt så fort något är endast 100:- billigare. Det är så vi är programmerade.

Låter som en korrekt analys, amazon är så stora redan från start att de troligen kommer skriva helt egna branschavtal med exempelvis handels och villkoren kommer helt garanterat sakta försämras enligt sluttande planets princip.

Startar man prime med streaming och fri frakt för minsta köp till en årskostnad som kostar mindre än viaplay/netflix så kommer väldigt många nappa och handla allt möjligt från amazon istället för lokala butiker.
Citera
2020-08-05, 10:54
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det är Amazon, och ingen annan, som ska leverera allt vi behöver och önskar oss. Att de skandinaviska nätjättarna (CDON, Adlibris, Bokus, IKEA, Clas Ohlsson, NetonNet, etc) skulle ha någon möjlighet att konkurrera med Amazon, finns inte på världskartan. Inom 1 till max 5 år är dom alla borta från nätet, och Amazon står ensamma kvar som allas vår prylleverantör. Och så dags är vi alllihopa införstådda med att det är så här det ska vara. Ingen kommer att ha några invändningar alls. Helt enligt plan. Det nya normala. The New World Order. Welcome to the future.

För övrigt så har Jeff Bezos alltid kommit väääldigt bra överens med Bill Gates.

Okej, då förstår jag. Jag har inte så stor koll på hur det ser ut i andra länder, men där har då Amazon utmanövrerat all konkurrens?
Citera
2020-08-05, 11:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, i så fall har du ju rätt och jag håller med dig. Det hela känns lite överdrivet, tror inte heller det kommer bli någon jättegrej, i alla fall inte i början. Men det är ju ett resursstarkt företag, så i förlängningen kan det ju bli spännande...
Sverige har redan en väldig massa internethandel, att Amazon får samma påverkan här som de fick på mer omogna marknader är väl knappast troligt. Alla företag inom handel har försäljning via nätet.
Men ett par redan svaga konkurrenter kommer antagligen duka under, annars blir det ingen större skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in