Citat:
Ursprungligen postat av
vitvalen
De eftersträvar att skapa monopol på sin marknad och kommer väl i stort sett att lyckas om än inte lika bra som på andra låglöneställen. De som får det tufft är underleverantörer som kommer att få släppa sina varor till Amazon för hårt nedpressade priser. De som jobbar i direkt konkurrerande verksamhet som CDON är rökta skulle jag gissa. Går inte att vara okritiskt positiv till de där globala jättarna som Google, Amazon, Facebook osv. Sverige som land kommer knappast att tjäna på deras intåg ivf. Slutkonsumenten kanske kan köpa sitt skräp till något reducerade priser men det är ungefär kontentan av vad som skulle vara positivt lokalt om du frågar mig.
Jag vet inte om dom eftersträvar monopol men dom får en osunt stark ställning gentemot, leverantörer, budföretagen,kommunerna dom verkar i etc, etc. Det finns en anledning till att vi har antitrustlagstiftning tex.
Dessutom vet vi ju en hel del om amazon redan och dess effekter. Att då läsa högt ur en skolbok i marknadsekonomi hur det fungerar??? Den boken kan jag läsa själv, och har läst.
Det finns fördelar och nackdelar med att amazon kommer till sverige. Allt man säljer är inte skräp. Böcker har jag köpt ifrån usa sedan de startade. Strängar, pickups, capo och liknande jag behöver till mitt musicerande köper jag från amazon england när jag inte kommer upp i belopp för att det skall vara lönsamt att köpa från thomann eller skall ha något speciellt.
Men inte berikar det den lokala ekonomin även om Timbro påstår det.