Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-06, 17:45
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
För egen del fungerar det utmärkt att beställa från Amazon i Tyskland och Storbritannien. Vad det tillför om Amazon hamnar i Sverige förstår jag inte riktigt.
Egna inhemska varulager och prime.
Citera
2020-08-06, 17:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Då är det egentligen frågan om ett olagligt handelshinder. Något som strider mot den fria rörligheten.

Är saker farliga så ska de förbjudas i hela EU. Eller så får de vara kvar. Lokala straffskatter som tas ut som tull låter mycket suspekt.

Tror de kommer undan för att det är en skatt, precis som med momsen?
Citera
2020-08-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
En annan grej som jag tänkt på är hur de kommer sätta upp struktur/organisation som kör ut paketen. I t ex England så anlitar de bolag som i sin tur anlitar "egenföretagare" som själva står för kostnaden för bil, soppa, ev böter, avgifter etc. Amazon tar inget ansvar för dessa så att säga, tvärtom betalar de inte ens så folk kommer upp i minilön.

Tror knappast detta kommer att tillåtas i Sverige, Transportförbundet skulle blockera samtliga vägar typ, bli ramaskri.
Väntar bara på att någon politiker hyllar Amazon för att de "sänker trösklarna på arbetsmarknaden" och får nyanlända i arbete.

Fackföreningarna har tidigare visat att det inte är medlemmarna som prioriteras. Humanismen kräver att arbetarna gör avkall på sin välfärd.

(FB) bygg varslar strejt . vill ha in nyanlända
(FB) LO Svensk Näringsliv: nyanlända 8000 kr bidrag - 8000 kr lön - löser integration?
Citera
2020-08-06, 18:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tror de kommer undan för att det är en skatt, precis som med momsen?

Tull är också en skatt.

Det är helt klart ett handelshinder o därmed borde det vara olagligt.

Kan gissa att det kommer prövas både 1 o 2 gånger.

Att sedan Sverige dessutom ålägger utländska aktörer betala specialskatter när de servar utländska kunder från Sverige är helt orimligt o strider mot hela EU tanken om en öppen o fri marknad.
Citera
2020-08-06, 18:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tull är också en skatt.

Det är helt klart ett handelshinder o därmed borde det vara olagligt.

Kan gissa att det kommer prövas både 1 o 2 gånger.

Att sedan Sverige dessutom ålägger utländska aktörer betala specialskatter när de servar utländska kunder från Sverige är helt orimligt o strider mot hela EU tanken om en öppen o fri marknad.

Tull betalar vi gudskelov inte inom EU men håller med dig, problemet är att man säkrar dessa saker i bryssel innan man genomför det - se bara på regeln om moms över 320 000 i försäljning till ett land så skall mottagarlandets momssats betalas. Inom EU *borde* det inte vara möjligt. Alla länder utanför EU är dock öppet mål.
Citera
2020-08-06, 18:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Väntar bara på att någon politiker hyllar Amazon för att de "sänker trösklarna på arbetsmarknaden" och får nyanlända i arbete.

Fackföreningarna har tidigare visat att det inte är medlemmarna som prioriteras. Humanismen kräver att arbetarna gör avkall på sin välfärd.

(FB) bygg varslar strejt . vill ha in nyanlända
(FB) LO Svensk Näringsliv: nyanlända 8000 kr bidrag - 8000 kr lön - löser integration?

Det går inte att stoppa tillbaka anden i flaskan igen.
Det här är den fria liberala delningsekonomin i sitt esse.

Steg 2 är att krascha socialförsäkringssystemet o vips så tvingas desperata personer jobba 12 timmarsschift så länge bilen håller. Sedan kommer någon annan...

Vill man studera systemet närmare så bör man åka till USA.
Citera
2020-08-06, 18:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ungefär så. Men många av de stora "kedjorna", tex. Clas Ohlson, upplever jag att de har ganska usel internethandel, krångliga och ganska dyra frakter. Kan man slå dem på fingrarna på dessa punkter och dessutom hålla lägre priser för motsvarande produkter, kan det bli svettigt för vissa.

Det bästa företag inom internethandel i Sverige som jag stött på är Apotea; brett och djupt sortiment snabba leveranser, gratis frakt, många fraktalternativ, till och med leverans samma dag som man beställer. Nu är väl apoteksbranschen inte Amazons grej, men blir de lika bra som Apotea, då blir de giftiga.

De som inte behöver vara särskilt oroliga är de nichade handlare som har unika produkter/varumärken som folk är beredda att betala en extraslant för.
Ohlson levde åtminstone förut på att många ville gå i affären och kolla, dvs man sällan handlar och vill se vad man köper och sen köper man annat som man råkar att se. Jag tror knappast att Ohlson och byggmarknader kommer slås ut av Amazon, deras kunder vill gå och kolla och se vad de köper normalt. Om du inte vet exakt vad du skall ha så köper du inte på nätet. Däremot vet jag att folk börjat klaga på Ohlson pa de tycker att sortiment och kvalitet gått ned.
Men Bonnier kan nog få tuff konkurrens precis som Bokus och Adlibris.Men de både senare har varit i farten i många år, vet inte om Amazon gör den skillnaden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2020-08-06 kl. 18:26.
Citera
2020-08-06, 18:12
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Detta handlar i princip om att du nu har en amazon sida på svenska, utbudet kommer fortfarande vara starkt begränsa för oss svenskar.

Amazon är skit, jag undviker dom så mycket det går, det mesta finns ju på ebay och som enligt min åsikt är mycket mer kundvänlig. Ta bara det med att man måste nära på göra ett köp på amazon bara för att ta reda på totalpriset, helt värdelöst när man bara vill" fönster" shoppa runt lite.
Priset står ju alltid tydligt på sidan. Du får dessutom en lista på alla säljare med samma produkt och vilka priser/frakt de erbjuder.
Citera
2020-08-06, 18:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tull betalar vi gudskelov inte inom EU men håller med dig, problemet är att man säkrar dessa saker i bryssel innan man genomför det - se bara på regeln om moms över 320 000 i försäljning till ett land så skall mottagarlandets momssats betalas. Inom EU *borde* det inte vara möjligt. Alla länder utanför EU är dock öppet mål.

Det är därför Bonniers lär köra alla veckotidningar till Åland, o sedan postas de till prenumeranterna i Sverige.
Samtidigt som Bonniers får diverse stöd från statskassan.

Både miljövänligt o logiskt...

Vi lär få se varifrån Amazon.se betalar skatt o varifrån de kör sina varor.
Citera
2020-08-06, 18:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ohlson levde åtminstone förut på att många ville gå i affären och kolla, dvs man sällan handlar och vill se vad man köper och sen köper man annat som man råkar att se. Jag tror knappast att folk som handlar på Ohlson och byggmarknader kommer slås ut av Amazon. Om du inte vet exakt vad du skall ha så köper du inte på nätet. Däremot vet jag att folk börjat klaga på Ohlson pa de tycker att sortiment och kvalitet gått ned.
Men Bonnier kan nog få tuff konkurrens precis som Bokus och Adlibris.Men de både senare har varit i farten i många år, vet inte om Amazon gör den skillnaden.

Det blir också intressant o se om Bonniers & Co kommer ge fördelaktigare priser till sina egna online bolag? Kanske de även kan komma att inte sälja till Amazon? Bojkotta bokhandlare som säljer via Amazon?
Citera
2020-08-06, 18:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det blir också intressant o se om Bonniers & Co kommer ge fördelaktigare priser till sina egna online bolag? Kanske de även kan komma att inte sälja till Amazon? Bojkotta bokhandlare som säljer via Amazon?
Ja allt är tillåtet i krig och kärlek heter det, det lär bli pressade marginaler men som sagt jag tror inte Amazon blir riktigt den katalysatorn som den blivit i USA. Vi har ändå sett internethandeln stadigt öka utan Amazon och bolag som inte fixat att hänga med har slagits ut eller slås ut oavsett Amazons inträde eller ej.
Citera
2020-08-06, 18:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja allt är tillåtet i krig och kärlek heter det, det lär bli pressade marginaler men som sagt jag tror inte Amazon blir riktigt den katalysatorn som den blivit i USA. Vi har ändå sett internethandeln stadigt öka utan Amazon och bolag som inte fixat att hänga med har slagits ut eller slås ut oavsett Amazons inträde eller ej.

Men de har ett starkt varumärke o hög ”trust” faktor.

Det är värt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in