Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-12-13, 11:28
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Någon annan som tycker att amazon.se fn är skit? Dyra priser, låånga leveranstider, hög fraktavgift samt ett sortiment som känns copy paste från övriga Amazon-butiker.

Beställde en leksak från Amazon.se efter en del letande och fick den på två dagar (på en lördag!) när leveransen egentligen skulle ta sex dagar. Väldigt bra upplevelse i övrigt: Amazon känns mer genomtänkt på ett sätt som svenska leverantörer inte alltid är.
Citera
2020-12-13, 18:02
Medlem
Vet inte om Amazon är extremt lättanvänt eller bara osäkert? Behövde varken slå in CVV eller använda bank-id när jag betalade med kort. Kändes ovant och lite osäkert!

Fick ingen bekräftelse av varken köp eller betalning via mail eller liknande heller så det känns lite tveksamt hela upplägget. Kanske bara en vanesak.
Citera
2020-12-18, 21:36
Medlem
Markera-allts avatar
Någon som gjort en retur/återköp hos dom? Köpt en grej, som jag ångrar. Men sparade inte den lilla förpackning den kom i. Kan inte hitta info på deras sida och kontakta dom och faktiskt prata med en människa verkar inte det lättaste...
Citera
2020-12-19, 07:16
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markera-allt
Någon som gjort en retur/återköp hos dom? Köpt en grej, som jag ångrar. Men sparade inte den lilla förpackning den kom i. Kan inte hitta info på deras sida och kontakta dom och faktiskt prata med en människa verkar inte det lättaste...

Jag har inte själv gjort en retur, men om du öppnar Amazon.se och tittar längst ned på sidan (i footern) så ser du alternativet "Kundtjänst". Där finns ett alternativ för Returer och återbetalningar, och om informationen du söker inte finns där så finns det också "Kontakta oss" samt "Contact us in English". De stödjer live chatt och åtminstone på tyska Amazon så fungerar det bra.
Citera
2020-12-22, 22:23
Medlem
Tull från Amazon.se

Tänkte beställa ett elcykelkit från Amazon.se men undrar om det tillkommer tull och moms på mitt köp? Kitet kostar cirka 8000:- Inklusive 14ah batteri.
Citera
2020-12-22, 22:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke880
Tänkte beställa ett elcykelkit från Amazon.se men undrar om det tillkommer tull och moms på mitt köp? Kitet kostar cirka 8000:- Inklusive 14ah batteri.

Det beror på om säljaren finns inom EU:s tull-/skatteunion, eller ej.
Citera
2020-12-22, 22:30
Medlem
Citat:

Beställer du från kina så får du betala moms
Citera
2020-12-22, 22:45
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Kolla på säljarens hemvist (klicka på säljarens namn bara) Är det i Kina så åker du på både moms+tull + tullens hanteringsavgift vilket du lätt kan lägga en 30-40% ovanpå försäljningspriset som är annonserat.

Snabbspår : Lägg varan i korgen , klicka dig fram till utcheckningen och där står var varan skickas ifrån.

Edit : Det är värre än så ! På tullverkets "Tullräknaren" så förtullas elcyklar från Kina med 90% Tullavgift ovanpå 25% moms . För en import värt 8000:- så betalar du 18 960 i införselavgift.
Kom just ihåg nu att EU:s cykeltillverkarelobby fått igenom denna lag (För att beskydda europas cykeltillverkning) Jag tror faktiskt att ett cykelkit du tänkt beställa faller under samma kategori, fast kanske lite lindrigare eftersom det inte är en hel produkt.

https://www.tullverket.se/sv/privat/...e9e710532.html
Senast redigerad av Opaque 2020-12-22 kl. 22:52.
Citera
2020-12-22, 23:50
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Jag tolkar det som att säljaren står för alla sådana tillkommande kostnader så länge som amazon.se är "förmedlaren", även om det skickas från utom-EU, enligt denna info.

"Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."
Citera
2020-12-23, 00:12
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Jag tolkar det som att säljaren står för alla sådana tillkommande kostnader så länge som amazon.se är "förmedlaren", även om det skickas från utom-EU, enligt denna info.

"Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."

Det verkar vara så.

Dock så undantar de klareringsavgifter, så just transportörens avgift för att fylla i tulldeklarationen verkar man inte få ersättning för.

https://www.amazon.se/gp/help/custom...ef_=footer_cou

Varierar väl typ ufrån 50 - 300 kr per paket, beroende av transportör.

Kan bli dyrt om man beställer något billigt, men knappt något om värdet är flera tusen.
Citera
2020-12-23, 04:05
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det verkar vara så.

Dock så undantar de klareringsavgifter, så just transportörens avgift för att fylla i tulldeklarationen verkar man inte få ersättning för.

https://www.amazon.se/gp/help/custom...ef_=footer_cou

Varierar väl typ ufrån 50 - 300 kr per paket, beroende av transportör.

Kan bli dyrt om man beställer något billigt, men knappt något om värdet är flera tusen.
Var hittar du det undantaget?

Om du beställer från svenska Amazon tillkommer inga ytterligare kostnader.
Det har det i alla fall inte gjort för mig på varor som skickats från Kina.
Citera
2020-12-23, 07:19
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Var hittar du det undantaget?

Om du beställer från svenska Amazon tillkommer inga ytterligare kostnader.
Det har det i alla fall inte gjort för mig på varor som skickats från Kina.

Beställde från svenska Amazon. Lev.tid på en enkel elektronikprodukt med "expressfrakt" - 1,5 månad.
Kom från Kina. Fick betala tull, moms och hanteringavgift.
Ingenstans på svenska Amazons hemsida stod det att produkten skulle skickas från Kina, att det skulle ta 50 dagar att få den och att det tillkom avgifter. Helt jävla värdelöst företag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in