Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-06, 06:07
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hur vet vi att Amazon kommer använda PN för sina paket? Låter som ett dyrt upplägg, sist jag använde PN fick jag betala 49 spänn som frakt vid prylköp. Skall kunden alltså betala detta då månntro? Då blir det till att pressa priser utav bara helsike på prylarna för att någon skall välja Amazon. Eller skall Amazon ta den kostnaden? Svårt att tjäna pengar då. Många frågor..

PostNord verkar vilja hävda det i alla fall https://omni.se/postnord-vi-blir-en-...mazon/a/4q5AjG
Citera
2020-08-06, 06:31
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Köpcentra är överetablerat sen länge. Stadskärnorna har MP med sina tillskyndare i övriga partier sett till att göra omöjliga för normal kommers.

Menar du , förbud mot bilparkeringar, ombyggnad till extremt smala gator med bred cykelväg/trottoar bredvid och extremt dyra parkeringsavgifter?

Så hänt även i min Stad...
Citera
2020-08-06, 06:44
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
[...]

Tror knappast detta kommer att tillåtas i Sverige, Transportförbundet skulle blockera samtliga vägar typ, bli ramaskri. Alltså blir det en ökad kostnad för leveranser, för de kommer inte kunna fula sig på samma sätt.

Artikel om förarna i UK från Mirror:
https://www.mirror.co.uk/news/uk-new...r-200-11668823

Hahah, ja fortsätt tro det du. Hur har det gått för dem i frågan om utländska ladtbilschaffisar?
Citera
2020-08-06, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Hur kommer sortimentet att se ut? Har sett ett antal saker som jag är intresserad av men vad säger att dessa kommer till Sverige?
Detta handlar i princip om att du nu har en amazon sida på svenska, utbudet kommer fortfarande vara starkt begränsa för oss svenskar.

Amazon är skit, jag undviker dom så mycket det går, det mesta finns ju på ebay och som enligt min åsikt är mycket mer kundvänlig. Ta bara det med att man måste nära på göra ett köp på amazon bara för att ta reda på totalpriset, helt värdelöst när man bara vill" fönster" shoppa runt lite.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-08-06 kl. 07:22.
Citera
2020-08-06, 07:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckelbarn
I Västerås är det bara ett datacenter, stor jäkla serverhall, hyr ut datakraft, ingen lagerlokal.

Då har DI fel som skrev en artikel kring Amazon.

Bra att du har koll på Amazons planer. Deras lager är nog en dimridå.
Senast redigerad av Mullret 2020-08-06 kl. 07:29.
Citera
2020-08-06, 07:47
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Otydligt mening, korrigering krävdes.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tror faktiskt de kommer få svag lönsamhet i början om de planerar lågprisstrategi.
Deras strategi är mer långsiktig; man köper kundens personliga data och konsumtionsmönster så att man istället får lättare att expandera och växa. Vilket är genialt, detta då den psykometriska dataprofilen kunden avger förbättrar både algoritmer som tillväxtmöjligheterna i nästa land.

Big Data samlas alltså in från kunder medan de söker produkt för att bygga och finjustera sin rekommendationsmotor. Ju mer Amazon vet om dig, desto bättre kan de förutsäga vad du vill köpa. Och när återförsäljaren vet vad du vill ha så kan de (Amazon) effektivisera hela processen med att försöka övertyga dig att köpa deras (eller andras) vara istället genom att rekommendera olika produkter (så att du slipper söka igenom hela deras katalog).

Den som inte vill ha det så får väl ta resan till affären, känna på produkten, pynta överpris, och hoppas att skiten inte behöver returneras så att man slipper göra om hela processen. Försöka blåsa liv i butiksdöden på detta vis måste väl ändå ses som kontraproduktivt i slutändan.
Senast redigerad av ErikAnderzohn 2020-08-06 kl. 08:29. Anledning: Felstavning
Citera
2020-08-06, 08:02
Medlem
Vad kan det komma för ny jobb-möjligheter på Amazon i Sverige - tänkte om man ska vara snabbt på plats och kunna klättra inom leden?
Citera
2020-08-06, 09:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Hahah, ja fortsätt tro det du. Hur har det gått för dem i frågan om utländska ladtbilschaffisar?

Katastrof under många år, man fick faktiskt precis igenom ändringar i EU, syd- och östeuropa skrek givetvis nej i högan sky men det gick igenom, kommer väl ta 2-3 år innan allt är på plats i alla länder men det är en början! https://ec.europa.eu/commission/pres...tement_20_1319

I praktiken gäller det främst cabbotage där bilarna måste hem igen ganska snart, att chufförerna inte får sova i bilarna under veckovila och lite annat som sätter käppar i hjulen för det värsta utnyttjandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vad kan det komma för ny jobb-möjligheter på Amazon i Sverige - tänkte om man ska vara snabbt på plats och kunna klättra inom leden?

Om det inte är kvalificerade jobb du tänker på (sådana som amazon redan har eller håller på att rekrytera) så skall du nog hålla dig långt undan, det kommande lagret som verkar bli i eskilstuna vill du inte söka jobb på om man skall utgå från hur amazon hanterar sin personal i andra länder..
Citera
2020-08-06, 09:53
Medlem
Citat:
Hur vet vi att Amazon kommer använda PN för sina paket? Låter som ett dyrt upplägg, sist jag använde PN fick jag betala 49 spänn som frakt vid prylköp. Skall kunden alltså betala detta då månntro? Då blir det till att pressa priser utav bara helsike på prylarna för att någon skall välja Amazon. Eller skall Amazon ta den kostnaden? Svårt att tjäna pengar då. Många frågor..

Det är väl en hel del som talar för att Amazon kommer att använda sig av Postnord. De är ju bla störst i Norden på paketet leverans.

Förut när jag har beställt från Amazon.de så har alltid DHL tagit han om frakten till Sverige och det har inte varit spårbart. För ett par veckor sedan när jag beställde därifrån så var det Postnord som tog hand om frakten och paketet var spårbart.
Citera
2020-08-06, 10:10
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Amazon innebär mer automatisering. Låglönejobb och att vinsterna hamnar utanför sverige. Det är så jobbigt att höra dessa "liberaler" bara upprepa vad andra sagt utan att reflektera.
Din teori har inte stämt sedan 70-talet. Nej, jag står längre till höger än dig men har förmåga att se bristerna med "teoretisk ideologi" och verkligheten.
De eftersträvar att skapa monopol på sin marknad och kommer väl i stort sett att lyckas om än inte lika bra som på andra låglöneställen. De som får det tufft är underleverantörer som kommer att få släppa sina varor till Amazon för hårt nedpressade priser. De som jobbar i direkt konkurrerande verksamhet som CDON är rökta skulle jag gissa. Går inte att vara okritiskt positiv till de där globala jättarna som Google, Amazon, Facebook osv. Sverige som land kommer knappast att tjäna på deras intåg ivf. Slutkonsumenten kanske kan köpa sitt skräp till något reducerade priser men det är ungefär kontentan av vad som skulle vara positivt lokalt om du frågar mig.
Citera
2020-08-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
För det första så har jag själv jobbar väldigt många kvällsskift på olika fabriker. Faktum är dom allra flesta faktiskt jobbar på sina kvällsskift utan att få handelns vansinniga On-tillägg. Så ditt argument faller ganska platt.

Jag kommer iaf att njuta när diverse dumma brudar inte länge kan hova in en såpass oförtjänt OB.

För all del om du har ett kvalificerat yrke så förtjänar man definitivt bra OB, men inte om ditt yrke kan utföras av i princip vem som helst.

Så ingen borde jobba i handeln menar du? Har de rätt till OB on de jobbar i lager istället i din värld?

Det här är missplacerad avundsjuka. Om du anser att de har ofördelaktigt bättre OB än du hade i industrin (vilket jag har svårt att tro då skiftarbete på verket här ofta innebär 35-40k i månaden... Och butiksjobb runt 20k. Men kanske annat där du bor) så borde du snarare kämpa för att höja det till samma nivå. Inte trampa ned dom andra. Då springer du bara ägarnas intressen, och 2020 är ägaren något utrikiskt investmentbolag som ägs av någon som redan har mer än du skulle kunna tjäna på 200 år om du så kammade hem en månadslön om dagen. Ni pickar på varandra och hjälper dessa typer successivt sänka era arbetsförhållanden och så skrattar de hela vägen till banken.

När ni försvarar amazon så försvarar ni dock en man som är stark nog att köpa politik i vilket land som helst, och som använder denna makt till att 1. Avskaffa konkurrens genom extremt fördelaktiga avtal med lokal regering, 2. Få lokal regering att berättiga sina anställda till foodstamps så han kan betala löner som objektivt ligger under svältgränsen. Vill vi att detta ska ersätta alla butiker (digitala och ej) i Sverige så att han, och endast han, kan bli rikare?
Senast redigerad av boltzmann.hjerna 2020-08-06 kl. 10:53.
Citera
2020-08-06, 11:05
Medlem
TruckerKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Har en släkting i US som ger ut böcker. Hon menar att Amazon "är" postverket i Usa
Intressant. Postnord har blivit lite bättre med tiden, men är nog inte världens starkaste aktör. Det kan mao gå snabbt för Amazon att inta lilleputtlandet Sverige och diktera logistikflödena. Antagligen köper de upp Bring och Best och kör över Postnord totalt såvida de inte accepterar assimilation.

Med ett gäng decentraliserade lagerplatser kan kunderna säkerligen beställa före klockan 12 och få leverans samma dag. Då lär det bli ännu tommare även i de fysiska butikerna. Så, inga teknikbutiker kvar i citykärnorna kombinerat med att fler kontorsföretag satsar på hemarbete. Vad ska det bli av städernas centrum? Förhoppningsvis sociala mötesplatser med avstånd mellan borden!

Jag hoppas även på fler obemannade containerbutiker med livsmedel etc i alla småbyar som idag saknar affär. Kanske något för Amazon det också? Fler hemarbetande ger fler kunder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in