Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-10, 15:46
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...med-hagelgevar

"En man i 75-årsåldern i Västerås upptäckte en främmande man som låg och sov på hans tomt. Då tog han fram sitt hagelgevär och visade upp det för att jaga bort inkräktaren.

Tomtägaren ringde själv polisen efter händelsen. Han hade licens för vapnet, men fråntogs det och misstänks nu för brott mot vapenlagen eftersom han riktat det mot inkräktaren, uppger polisens RLC-befäl."

Rät att frånta mannen vapnet?
Citera
2020-08-10, 15:48
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...med-hagelgevar

"En man i 75-årsåldern i Västerås upptäckte en främmande man som låg och sov på hans tomt. Då tog han fram sitt hagelgevär och visade upp det för att jaga bort inkräktaren.

Tomtägaren ringde själv polisen efter händelsen. Han hade licens för vapnet, men fråntogs det och misstänks nu för brott mot vapenlagen eftersom han riktat det mot inkräktaren, uppger polisens RLC-befäl."

Rät att frånta mannen vapnet?

Han borde ha ringt polisen istället för att hota. Det fanns ingen nödvärnssituation. Såa, det är rimligt.
Citera
2020-08-10, 15:50
  #3
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Rät att frånta mannen vapnet?

Snart är det inte rätt att försvara sig själv mot buset.
Citera
2020-08-10, 15:52
  #4
Medlem
Borde ringt polisen och låtit dem ta hand om personen. Att vifta med vapen är bara korkat, visar väl mest på att han inte ska ha något vapen.

Så rätt.
Citera
2020-08-10, 15:59
  #5
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hMywCXIv
Borde ringt polisen och låtit dem ta hand om personen. Att vifta med vapen är bara korkat, visar väl mest på att han inte ska ha något vapen.

Så rätt.

Tror mer på att han är så van vid vapen och hantering av vapen att för honom kändes det inte som en stor grej att ta fram den. Han kände sig bekväm med den och visste att han inte skulle skada personen.
Citera
2020-08-10, 15:59
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Snart är det inte rätt att försvara sig själv mot buset.
Snart? Det är väl redan så!
Det ställs hårda krav på den som försvarar sig och det gäller att hålla huvudet kallt så att det inte blir övervåld. Du får bara försvara dig till att angriparen lägger ned sin attack. Delar du t ex ut slag när angriparen avbrutit attacken räknas det som övervåld.
Citera
2020-08-10, 16:06
  #7
Medlem
Lite överdrivet att jaga bort någon kraftigt berusad som tuppat av på tomten med hagelgevär.

För det måste det väl ha varit? Kan inte tänka på någon annan typ som skulle lägga sig och sova utomhus sådär.
Citera
2020-08-10, 16:09
  #8
Medlem
Helt rätt att ta av han licensen, fanns inget i den situationen som kräver ett vapen. Den gubben är inte i balans för att ha ansvar över vapen.
Citera
2020-08-10, 16:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...med-hagelgevar

"En man i 75-årsåldern i Västerås upptäckte en främmande man som låg och sov på hans tomt. Då tog han fram sitt hagelgevär och visade upp det för att jaga bort inkräktaren.

Tomtägaren ringde själv polisen efter händelsen. Han hade licens för vapnet, men fråntogs det och misstänks nu för brott mot vapenlagen eftersom han riktat det mot inkräktaren, uppger polisens RLC-befäl."

Rät att frånta mannen vapnet?

Faktiskt rätt av polisen. Det fanns ingen hotbild, ring polisen och låt de ta hand om mannen. Man ska inte vifta med bössan om det inte är en direkt självförsvars situation.

Om någon försöker stjäla min bil så ringer jag polisen och avvaktar, inget rassel i vapenskåpet alltså.
Citera
2020-08-10, 16:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benelli
Faktiskt rätt av polisen. Det fanns ingen hotbild, ring polisen och låt de ta hand om mannen. Man ska inte vifta med bössan om det inte är en direkt självförsvars situation.

Om någon försöker stjäla min bil så ringer jag polisen och avvaktar, inget rassel i vapenskåpet alltså.

Det kan vara det sjukaste jag läst i mitt liv. Ringer du polisen och avvaktar medans din fru blir antastad också?
Citera
2020-08-10, 16:20
  #11
Avslutat konto
Han borde inte ha ringt polisen. Varför gjorde han det när han på ett så förträffligt sätt själv redan löst situationen?
Polisen är inte positivt inställd till medborgare som själva löser problem.
Citera
2020-08-10, 16:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Det kan vara det sjukaste jag läst i mitt liv. Ringer du polisen och avvaktar medans din fru blir antastad också?

Nej, det är skillnad mellan materiella objekt och mänskliga objekt. En bil är bara metall och lack, inte värt att skada en annan människa för. Däremot om en människa far illa så kan jag som vapeninnehavare åberopa nödvärn och därmed nyttja mina vapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in