2020-08-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Iflge den ansatte fremsto alt som normalt. Anne-Elisabeth virket vel og vedkommende mener at hun sannsynligvis hrte Tom Hagen i bakgrunnen av samtalen, fr VG opplyst. Anne-Elisabeth Hagen jobbet ogs ved Futurum og var p jobb enkelte dager i mnedene helt frem til forsvinningsdagen. I den aktuelle samtalen med den ansatte skal Anne-Elisabeth ha vrt tvilende til om hun kom p jobb den dagen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...te-til-soennen

-Hvorfor var AE tvilende til om hun kom p jobb den dagen?
-Var det viktig for AE formidle dette til den ansatte som AE snakket med p telefon 8.45-8.56?
-I s fall: Hvorfor var det viktig?

-Visste GM at AE var tvilende til om hun kom p jobb den dagen?

k. ansvarlig ville at AE skulle gi en beskjed til snnen.
Hvilken GM var det som var i huset? TH? Hun brukte ikke mob fr denne samtalen, s eneste som hrte henne si det var TH.
Citera
2020-08-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
k. ansvarlig ville at AE skulle gi en beskjed til snnen.
Hvilken GM var det som var i huset? TH? Hun brukte ikke mob fr denne samtalen, s eneste som hrte henne si det var TH.
Jeg vet ikke hvem GM som var i huset var. GM kan ha avlyttet huset og telefonsamtaler. AE kan ha nevnt til noen p telefon dagen fr at hun var tvilende til om hun kom p jobb og GM kan ha avlyttet samtalen og ftt greie p det.
Citera
2020-08-11, 18:46
Medlem
Citat:
Nr noen bestandig besvarer anrop og sms veldig snart, s er det helt naturlig at de som ikke fr svar blir bekymret for om noe har skjedd hvis vedkommende ikke svarer.

Nei, alle har litt slakk vil jeg mene. Noen timer er noe annet
Citera
2020-08-11, 18:53
Medlem
Citat:
AE ga beskjed til ansatt p Futurum om at hun var tvilende til om hun kom p jobb den dagen.
AE sendte sms til datter om at hytteturen var avlyst (eller forskjvet).

Hvis AE forsvant frivillig: Hvorfor ga hun ikke beskjed til elektrikeren om at avtalen mtte flyttes til en annen dag?
Jeg oppfattet elektrikeren anderledes, mulig det var en video av han ogs. Jeg oppfattet at han skulle ringe for avtale tidspunkt. Og at det ikke var sagt at han skulle gjre det den dagen. Nr de bor s nrmt, ville det ikke vre greit for han gjre det p vei hjem
Citera
2020-08-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Totalt sett mener jeg det er ca 0.1 % sjanse for at dette er ekte kidnapping. Amatrer eller ei

Er vel snart bare TH og de voksne barna som tror p dette enda
Citat:
Synes du at kommunikasjonen ihht krypto-opplegget tilsier at det er snakk om ekte kidnapping? Ekte kidnappere ville ha kommunisert mye hyppigere for f betalt lsepenger.
Det har forekommet nok kommunikasjon til at eventuelle kidnappere har ftt utbetalt 10-15 millioner kroner.
Det er en meget stor utbetaling. Tatt i betraktning det uvanlig store belpet som var lsesummen i utgangspunktet, s er det en god deal for et lite kidnappingsteam med minimal ressursbruk.
Citat:
De ville ikke ha gitt seg uansett om det ble sendt feil melding ved frste kommunikasjon.
Greit at politiet mulig trodde p ekte kidnapping helt i starten, men det er kommet mye annen informasjon i ettertid som gjr at dette virker veldig usannsynlig.

Politiet mener krypto-oplegget virker amatrmessig, lite kommunikasjon, samt innhold i trusselbrev viser at de som str bak har inngende kjennskap til TH's situasjon. 4 % av hans formue, det nevnes "ny PC" og at han kan selge assets eller lne fra bank hvis han ikke har cash.
Nr jeg sier at kidnappingen hadde liten ressursbruk, s er det p grunnlag av manglende ressurser bde intellektuelt sett og p grunnlag av antall personer som er involvert. Jeg tror at gjerningen er utfrt av amatrer, ca 3-4 personer med stor gjennomfring- og voldskapasitet.

At lsesummen tilsvarer 4% av THs formue, kan forklares med at kidnapperne nsket bruke det som et slags pvirkning i forhold til THs utbetalingsvilje - en slags psykologisk forhandlingsteknikk.
Jeg tror ikke det krever s mye hacke en Pc, at Pc'n nevnes i trusselbrevet sier ikke noe om hvor vidt eventuelle kidnappere er proffosjonelle eller ikke.
Mten det forklares hvordan TH skal gjennomfre utbetalingen kan kanskje si noe om kidnappernes ressurser intellektuelt sett. Som sagt, jeg tror at kidnappingen ble utfrt av amatrer.

Planen var kanskje at det skulle vre minst mulig kommunikasjon, og at det ikke skulle vre rom for forhandle ned summen. Kanskje var det derfor kidnappingsofferet ble drept, slik at kidnapperne hadde all verdens tid. La vre kommunisere, satse p at TH omsider betalte hele belpet.
Kanskje det var en fordel om TH ikke hadde alibi? Men det gikk i sfall galt...

N har TH gtt ut med at han er villig til betale hele lsesummen. Politiet har siktet TH, og det var kanskje den flaksen kidnapperne trengte, men det kan selvsagt vre andre grunner til at TH nsker betale.
Familien nsker f vite hva som har skjedd, derfor ble det ogs lovet dusr. Det er viktig for familien ha en grav g til.
Penger snakker forhpentligvis!
Citat:
Bilder fra nettavisen viser ogs hvor god innsikt naboer har. Ekte kidnapping ville vrt ekstremt risikofylt hvis de ikke var kjent med at nabo var bortreist.
Det er ikke innsyn p den siden av eiendommen som vender mot vannet.
Citat:
Politiet har saumfart kriminelle miljer i Norge og det har ikke kommet frem noe. Ingen kred i kriminelle miljer for kidnappe eldre dame.
I Norge?
Politiet har ingen kontroll over hvem som er i Norge til en hver tid (dvs se bort fra n i disse Coronatider). Grensene er pne, og det er mange kriminelle bander som opererer p tvers av grensene. For mange av disse er menneskeverd en helt annen sak, s her er jeg ikke enig.
Citat:
Hvordan kunne ekte kidnappere vite at ikke ingen var p vei p besk til henne, eller at hun ikke satt i en telefon nr de gikk inn.

Generelt veldig hy risiko dra inn i et boligfelt og kidnappe en eldre dame uten inngende kjennskap til AEH og familien. Ekte kidnapping stemmer heller ikke med liten interesse for kommunikasjon i ettertid.
Jeg tror at kidnapperne rygget opp mot baksiden av huset, og ankom huset til fots ved den siden av huset som vender mot vannet.
De hadde overvket huset, bde den morgenen og tiden fr, og visste at AEH var alene hjemme.
De s at AEH var opptatt p mobiltelefonen, og mtte derfor vente noen minutter, slik at AEH ikke fikk muligheten til varsle noen.
Kidnapperne var i tillegg villig til ta risiko.
Citera
2020-08-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg synes det er vanskelig diskutere detaljer som kanskje er sanne, eller kanskje ikke. Totalen av detaljer fra mediene gr ikke i hop. Og s er det veldig mye vi ikke vet noe som helst om. Feks hvor HHB1 oppholdt seg denne dagen.

Min oppfatning av telefonaktiviteten p morgenen forsvinningsdagen, er at oppringinger og sms'er skal styrke inntrykket av at AEH var i live. Uten at jeg tror at de som ble oppringt eller de som mottok sms skal vre mistenkte eller involverte p noen mte.

Jeg synes det er lettere spekulere over hva slags helhetsinntrykk man sitter igjen med etter ha fulgt saken i mediene.
Forskjellen p din teori og min, er vel at du mener TH har gjort alt alene (fordi han er kontrollfreak, og ikke vil ha utenforstende som kan presse ham for penger senere). Du har luftet at om han har medhjelpere s er det feks forretningspartnere, eller andre med like sterkt motiv. En for alle, alle for en, tror jeg du har skrevet (men kan huske feil). Jeg er forsvidt helt enig med deg, men jeg kan ikke forst hvordan han kan ha klart alt p egenhnd.
Familien virker dysfunksjonell for oss utenforstende, men innad kan det vre meget sterke bnd. Om det kommer frem at presten har vanntett alibi den dagen, s er det ikke noe som er bedre enn det! Familien er delagt nok vil jeg anta.
Men mangel p informasjon, feks alibi til vrig familie og hvorfor har mannen til presten reist tilbake til Australia osv, pner for spekulasjoner...
Citera
2020-08-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Jeg oppfattet elektrikeren anderledes, mulig det var en video av han ogs. Jeg oppfattet at han skulle ringe for avtale tidspunkt. Og at det ikke var sagt at han skulle gjre det den dagen. Nr de bor s nrmt, ville det ikke vre greit for han gjre det p vei hjem
Ja, det stemmer at de hadde en telefonavtale.
Jeg har lest at elektrikeren skulle bytte lamper p Hagens kjkken den dagen.
Citera
2020-08-11, 19:02
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det har forekommet nok kommunikasjon til at eventuelle kidnappere har ftt utbetalt 10-15 millioner kroner.
Det er en meget stor utbetaling. Tatt i betraktning det uvanlig store belpet som var lsesummen i utgangspunktet, s er det en god deal for et lite kidnappingsteam med minimal ressursbruk.

Nr jeg sier at kidnappingen hadde liten ressursbruk, s er det p grunnlag av manglende ressurser bde intellektuelt sett og p grunnlag av antall personer som er involvert. Jeg tror at gjerningen er utfrt av amatrer, ca 3-4 personer med stor gjennomfring- og voldskapasitet.

At lsesummen tilsvarer 4% av THs formue, kan forklares med at kidnapperne nsket bruke det som et slags pvirkning i forhold til THs utbetalingsvilje - en slags psykologisk forhandlingsteknikk.
Jeg tror ikke det krever s mye hacke en Pc, at Pc'n nevnes i trusselbrevet sier ikke noe om hvor vidt eventuelle kidnappere er proffosjonelle eller ikke.
Mten det forklares hvordan TH skal gjennomfre utbetalingen kan kanskje si noe om kidnappernes ressurser intellektuelt sett. Som sagt, jeg tror at kidnappingen ble utfrt av amatrer.

Planen var kanskje at det skulle vre minst mulig kommunikasjon, og at det ikke skulle vre rom for forhandle ned summen. Kanskje var det derfor kidnappingsofferet ble drept, slik at kidnapperne hadde all verdens tid. La vre kommunisere, satse p at TH omsider betalte hele belpet.
Kanskje det var en fordel om TH ikke hadde alibi? Men det gikk i sfall galt...

N har TH gtt ut med at han er villig til betale hele lsesummen. Politiet har siktet TH, og det var kanskje den flaksen kidnapperne trengte, men det kan selvsagt vre andre grunner til at TH nsker betale.
Familien nsker f vite hva som har skjedd, derfor ble det ogs lovet dusr. Det er viktig for familien ha en grav g til.
Penger snakker forhpentligvis!

Det er ikke innsyn p den siden av eiendommen som vender mot vannet.

I Norge?
Politiet har ingen kontroll over hvem som er i Norge til en hver tid (dvs se bort fra n i disse Coronatider). Grensene er pne, og det er mange kriminelle bander som opererer p tvers av grensene. For mange av disse er menneskeverd en helt annen sak, s her er jeg ikke enig.

Jeg tror at kidnapperne rygget opp mot baksiden av huset, og ankom huset til fots ved den siden av huset som vender mot vannet.
De hadde overvket huset, bde den morgenen og tiden fr, og visste at AEH var alene hjemme.
De s at AEH var opptatt p mobiltelefonen, og mtte derfor vente noen minutter, slik at AEH ikke fikk muligheten til varsle noen.
Kidnapperne var i tillegg villig til ta risiko.
Hvorfor tok kidnappere med seg vaskebtta?
Citera
2020-08-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Jeg forstr ikke hvorfor et snt plott ikke ble utsatt da det ble klart at bilen til TH m ha ankommet jobb, og derfor gjr det ganske mye vanskeligere frame ham. Fullstendig ulogisk "kjre p" nr det viktigste (fravr av THs alibi) har gtt i dass!
Men amatrkidnapperne har tydeligvis ftt god hjelp av politiet til frame TH, s teorien str seg visst
Hvor har du det fra?
- "At kidnapperne har ftt hjelp av politiet til frame TH."
Citera
2020-08-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Hvorfor tok kidnappere med seg vaskebtta?
En forklaring kan vre at det ikke skulle bli avslrt at AEH ble drept.
Citera
2020-08-11, 19:11
Medlem
Citat:
Hvor har du det fra?
- "At kidnapperne har ftt hjelp av politiet til frame TH."
Trodde du leste dette forumet aktivt? Hvis ikke fr du lese deg opp. Gjelder ogs dine egne kommentarer...
Og en gang for alle, vr s snill: Hvorfor avbrt og utsatte ikke kidnapperne dine, da de forsto at TH har skaffet seg alibi?
Citera
2020-08-11, 19:14
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
En forklaring kan vre at det ikke skulle bli avslrt at AEH ble drept.
S kidnappere hadde ikke planlagt drepe AEH?

"Politiet mener en skrittsensor p mobiltelefonen til Anne-Elisab*eth Hagen kan avslre at drapshandlingen startet i husets 2. etasje og med et fall ned trappen.

"Den aktuelle applikasjonen med skrittsensor viser en br bevegelse eller et brtt fall i tidsrommet mellom klokken 09.16 og 10.07 p forsvinningsdagen, 31. oktober 2018, fr VG opplyst.

I lpet av etterforskningen har politiet gjort grundige underskelser av innholdet p mobiltelefonen, deriblant en rekonstruksjon av den br bevegelsen som er loggfrt i telefonens historikk."

I et kidnappingsscenario:

Kidnappere dyttet AEH ned trappa, samt drepte henne p badet. (biologiske spor, samt slepespor)

Hvorfor drepte ekte kidnappere AEH hvis de nsket innkassere lsepenger?
Senast redigerad av Legokatt 2020-08-11 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in