Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-05-11, 07:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lägger den här tråden här, så får vi se om den får byta forum.

Artikel Expressen torsdagen den 24 oktober 1946.

"Gestaposkepparen" identifierad, försvunnen sedan januari 1945.

https://tidningar.kb.se/4112703/1946...&to=1946-12-31

Denne man försvann frivilligt eftersom det började att brinna under fötterna på honom. Han blev utpekad i den norska boken "Gestapo i Norge". Hans namn nämns inte i artikeln. Han var född i Ragunda i Jämtland 1919 och bosatte sig i Kungälv 1943 i samband med giftermål. Innan dess hade han varit sjöman. Han sysslade med fraktfart och hade mycket affärer i Norge. Drivfjädern verkat ha varit pengar. I januari 1945 försvann han plötsligt från familjen. Flera gånger ringde han hem till sin familj och lovande att komma hem vilket han aldrig gjorde. Fullt förståeligt att hustrun tog ut skilsmässa.

Under 1945 blev ett av hans fartyg, "Kronan", belagt med kvarstad i Falkenberg. De inblandade fick böter. Skepparen var känd hos Göteborgspolisen och hade stått under observation under flera års tid. Han hade bl. a. blivit dömd för cigarettsmuggling och var en mycket förslagen och hal herre.

Vad hände med denne skeppare? Blev han gripen? Om så vad erhöll han för straff? Under den här mycket kaotiska efterkrigstiden i hela Europa var det lätt att försvinna om man hade pengar. Den här mannen ville nog inte bli hittad och bli utsatt för en massa närgångna frågor.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-11 kl. 07:59.
Citera
2020-08-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lägger den här tråden här, så får vi se om den får byta forum.

Artikel Expressen torsdagen den 24 oktober 1946.

"Gestaposkepparen" identifierad, försvunnen sedan januari 1945.

https://tidningar.kb.se/4112703/1946...&to=1946-12-31

Denne man försvann frivilligt eftersom det började att brinna under fötterna på honom. Han blev utpekad i den norska boken "Gestapo i Norge". Hans namn nämns inte i artikeln. Han var född i Ragunda i Jämtland 1919 och bosatte sig i Kungälv 1943 i samband med giftermål. Innan dess hade han varit sjöman. Han sysslade med fraktfart och hade mycket affärer i Norge. Drivfjädern verkat ha varit pengar. I januari 1945 försvann han plötsligt från familjen. Flera gånger ringde han hem till sin familj och lovande att komma hem vilket han aldrig gjorde. Fullt förståeligt att hustrun tog ut skilsmässa.

Under 1945 blev ett av hans fartyg, "Kronan", belagt med kvarstad i Falkenberg. De inblandade fick böter. Skepparen var känd hos Göteborgspolisen och hade stått under observation under flera års tid. Han hade bl. a. blivit dömd för cigarettsmuggling och var en mycket förslagen och hal herre.

Vad hände med denne skeppare? Blev han gripen? Om så vad erhöll han för straff? Under den här mycket kaotiska efterkrigstiden i hela Europa var det lätt att försvinna om man hade pengar. Den här mannen ville nog inte bli hittad och bli utsatt för en massa närgångna frågor.

Intressant trådstart som alltid med dina trådar!

Har du kollat om den boken finns att få tag på någonstans? Skulle haft tag på namnet på denne herre så hade vi mer att utgå ifrån.

Jag ska försöka få tag på någon som kan känna folk där uppifrån, detta borde ju varit lite av en lokal ”snackis” på den tiden då Gestapo kanske inte hade så bra rykte efter kriget 🤔
Citera
2020-08-12, 09:13
Medlem
Erik Veum verkar vara journalisten / författaren som skrivit om detta, jag skickade ett Mail till honom men inte fått något svar än, med lite tur så vet han något som vi inte vet! 😃
Citera
2020-08-12, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bör ha blivit omnämnd även i norsk media.

Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Intressant trådstart som alltid med dina trådar!

Har du kollat om den boken finns att få tag på någonstans? Skulle haft tag på namnet på denne herre så hade vi mer att utgå ifrån.

Jag ska försöka få tag på någon som kan känna folk där uppifrån, detta borde ju varit lite av en lokal ”snackis” på den tiden då Gestapo kanske inte hade så bra rykte efter kriget 🤔

Tack för din uppskattning.

Nej jag har inte kollat efter den här boken. "Gestaposkepparen" borde ha blivit omnämnd även i norsk media.
Citera
2020-08-12, 23:03
Medlem
Citat:

Nej jag har inte kollat efter den här boken. "Gestaposkepparen" borde ha blivit omnämnd även i norsk media.

Hur hittar man saker från gammal media i Norge tror du? 🤔
Citera
2020-08-13, 01:47
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Hur hittar man saker från gammal media i Norge tror du? 🤔

Har sökt utan att hitta något om ärendet ikväll, men se om jag kollar mer runt boken och søkar lite mer imorgon...
Citera
2020-08-13, 16:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både norska och svenska myndigheter intresserade av denne skeppare.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Har sökt utan att hitta något om ärendet ikväll, men se om jag kollar mer runt boken och søkar lite mer imorgon...

Problemet här är att mannens namn aldrig omnämndes i artikeln i trådstarten.

Denne skeppare var säkerligen en person som både norska och svenska myndigheter ville få tag på och samtala med. Han tyckte säkerligen inte att detta var något lockande framtidsperspektiv. Har svårt att tänka mig att han skulle försvinna för gott. Troligtvis fick myndigheterna tag i honom till slut och ev. kan han ha erhållit något straff.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-13 kl. 16:04.
Citera
2020-08-13, 23:30
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Problemet här är att mannens namn aldrig omnämndes i artikeln i trådstarten.

Denne skeppare var säkerligen en person som både norska och svenska myndigheter ville få tag på och samtala med. Han tyckte säkerligen inte att detta var något lockande framtidsperspektiv. Har svårt att tänka mig att han skulle försvinna för gott. Troligtvis fick myndigheterna tag i honom till slut och ev. kan han ha erhållit något straff.

Ja det är det där med namn, är svårt att söka utan.
Har sökt efter information för en annan tråd ikväll men efter som det har varit åskväder här så blit till och från...
Citera
2020-08-14, 19:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svårt att få fram något om den eftersökte skepparen.

Citat:
Ja det är det där med namn, är svårt att söka utan.
Har sökt efter information för en annan tråd ikväll men efter som det har varit åskväder här så blit till och från...

Ja, tyvärr kommer det inte heller att bli lätt att få fram något om den här mannen utan ett namn.

Han måste även ha blivit omnämnd i norsk media och jag tror att antingen kom han att gripas eller också överlämnade han sig själv till polisen i Sverige.
Citera
2020-08-14, 20:51
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ja, tyvärr kommer det inte heller att bli lätt att få fram något om den här mannen utan ett namn.

Han måste även ha blivit omnämnd i norsk media och jag tror att antingen kom han att gripas eller också överlämnade han sig själv till polisen i Sverige.

kan detta betyda något som helst i detta sammanhang :
«Chateau L’autur» fra Dieppe, «Først» fra Sakskøping, «Vega» fra Nakskov, «Kronan» fra Strømstad,, «Skarv» fra Newport, «Orknøy» fra Gøteborg «Nyhorn» fra Montreal,
det vill säga enstaka ord, mening...
Och :
"den mann som har angitt svensken Allan Larson for våpensmugling fra Sverige til Norge med båten «Kronan». Dette er et av de punkter i tiltalen som tiltalte bestemt nekter å ha hatt befatning med."
kan detta passa ?
Senast redigerad av Notteliten 2020-08-14 kl. 20:56.
Citera
2020-08-14, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det troligtvis rätta namnet på skepparen från Ragunda.

Citat:
kan detta betyda något som helst i detta sammanhang :
«Chateau L’autur» fra Dieppe, «Først» fra Sakskøping, «Vega» fra Nakskov, «Kronan» fra Strømstad,, «Skarv» fra Newport, «Orknøy» fra Gøteborg «Nyhorn» fra Montreal,
det vill säga enstaka ord, mening...
Och :
"den mann som har angitt svensken Allan Larson for våpensmugling fra Sverige til Norge med båten «Kronan». Dette er et av de punkter i tiltalen som tiltalte bestemt nekter å ha hatt befatning med."
kan detta passa ?

Mycket bra arbetat med att kunna få fram namnet på den eftersökte skepparen 1945.

Det du har fått fram passar helt perfekt in på den man vi söker namnet på. Här anges namnet "Kronan" som var ett av de fartyg som vi vet att han ägde. Dessutom har fartyget kommit från Strömstad. En av svenskens kumpaner i Norge, antar jag, har angivit honom för vapensmuggling från Sverige till Norge. Här nämns också hans namn och som skall ha varit Allan Larsson.

Nu när namnet har framkommit bör det gå att få reda på när hans greps och var någonstans.
Citera
2020-08-15, 18:15
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Mycket bra arbetat med att kunna få fram namnet på den eftersökte skepparen 1945.

Det du har fått fram passar helt perfekt in på den man vi söker namnet på. Här anges namnet "Kronan" som var ett av de fartyg som vi vet att han ägde. Dessutom har fartyget kommit från Strömstad. En av svenskens kumpaner i Norge, antar jag, har angivit honom för vapensmuggling från Sverige till Norge. Här nämns också hans namn och som skall ha varit Allan Larsson.

Nu när namnet har framkommit bör det gå att få reda på när hans greps och var någonstans.

23 august 1948.side 1 :
"Kaare Otto Hagen fick dommen i hovrätten i Oslo på lördag. Det blev tvångsarbete för liv och förlust av medborgerliga rättigheter för alltid. En av lekmännen röstade för dödsstraffet. Hagen bad om tänkande tid"
https://www.nb.no/items/ac359582baa2...neider%20hagen
-------
Från Dagbladet 11 august 1948 :
"HUR TYSKARNA VERVEDE AGENTAR
Dirach - ger domstolen den ganska häpnadsväckande informationen att Gestapo lyckades göra den svenska kaptenen Allan Larsson till en tysk agent.
Förfarandet var att Hagen(Karl Otto Hagen / Bademesteren från Møllergatan 19 / agent S52) började bekanta sig med svensken, fick tillgång ombord på båten och inn rapporterade Larsson til Gestapo (som enligt den tillgängliga informationen verkar ha genomfört vapensmuggling till hemmafronten).
Kapten Larsson arresterades sedan, sattes på Grini i 6 månader och släpptes därefter, säger Dirach : - När han släpptes betalade vi kaptenen 10 000 NOK. Han rekryterades som vår agent och jag,
som kunde skriva norska, korresponderade sedan med honom.
- Har Larsson lämnat viktig information?
- Jag vill inte säga något om det.
(Det är inte lätt att säga hur mycket betoning man bör lägga på Dirachs information. Om det är sant är det mycket möjligt att Allan Larsson bara gick med på agentjobbet som et krigsspel för fatt fly från fängelset och ut ur landet, och att han senare bevakade sig väl för att ge tyskarna lite information,
att släppas från fängelse och ut ur landet, och att han senare bevakade sig väl för att ge tyskarna lite information.)"
vad som finns i de sista parenteserna är skriven av tidningen då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in