Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Har man förhandlat i fyra år medan en knapp biljon kronor av skattemedel runnit ur landet är det dags att tänka om. Förhandlingarna lämnade aldrig ruta ett som i stort sett betyder EU standardavtal. "Take it or leave it." (Norge, Island ligger nära medlemskap fast med lägre avgifter och utan parlamentariker)
Men det verkar över nu, tippar jag. Avtalslös Brexit 2021.
Det är britternas hattiga, oprofessionella och arroganta politiker som har sett till att det har tagit fyra år. De har stora delar av tiden förhandlat i
bad faith, och inte kunnat hålla en tydlig linje - det har däremot EU klarat av. Något som Boris m fl aldrig väntade sig.
Att EU backade upp lilla Irland, Englands gamla föraktade bakgård, mot London har gjort många högerbritter rasande.
Citat:
Jag tycker mig höra att en viss moderering av terminologin skett:
Från början var det "Krascha utför stupet"
Därefter "stenhård" eller "hård" Brexit
Senast har jag läst "stram" Brexit
Vad blir nästa steg?
Med "stram Brexit" (som var mott eget uttryck) menade jag något annat än en hård eller avtalslös Brexit, en lösning som hade krävt ett litet annat agerande.
Citat:
Vad Samväldet anser beror på vilken tidning man citerar
https://www.express.co.uk/news/uk/13...z-Truss-latest
Vad gäller invandringen är ju Storbritannien positivt inställda till Samväldet. Jag gissar att det ligger i alla parters intresse att ha goda relationer men det kan bara tiden utvisa.
Ja, Daily Express är starkt för en tuff Brexit och har varit det hela tiden. UK:s inställning till invandring från samväldet? På 60-talet, innan man hade EG att räkna med, ansåg London att man var tvungna att skydda sig mot en tidig och alltför hög invandring från Indien, Pakistan och gamla kolonier i Västindien, trots att man hade skrivit på avtal om generösa regler med Samväldet. Googla "windrush scandal", så får du se. Folk från samväldesländerna har
inte glömt detta manövrerande, och de godtyckliga utvisningar det också förde med sig.