Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-17, 00:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag tänker att Ryssland vill gärna erbjuda militärt stöd, för att när man har fått in militär så kan man börja ta över Vitryssland?
Varför skulle man gör det?
Citera
2020-08-17, 01:25
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja han har suttit väldigt länge. Han känns som en gengångare från 80-talet. Med moderna medier kan folk börja jämföra med Baltikum och Polen. Klockan ringer nog för Lukasjenko. Kan det komma en övergångsfigur? Frågan är hur pass mycket oberoende Putin är beredd att ge Vitryssland.

Vart är hans anhängare om han nu är så populär, skulle inte förvåna mig om diktatorn Lukaschenko vände på resultatet i röstningen till sin fördel, går inte lita på rösträkningen alls. Det är ju bra om förtrycket minskar, gubben är ju desperat nu. Folket är ju uppenbarligen trött på sin ledare, det bästa vore om någon sätter ett skott i pannan på honom.
Citera
2020-08-17, 07:52
Medlem
DanskeBankOfficials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför skulle man gör det?
Vad som har hänt är att lulachjenko har bett Ryssland om stöd och Ryssland har sagt att de inte utesluter militärt stöd.
Tänk följande scenario:
Rysk militär rullar in över gränsen för att återställa ordningen, de är inbjudna så det är ingen invasion och inget motstånd från den inhemska militären erbjuds.
Militären i lugn och ro säkrar landets infrastruktur.
Putin går ut med att lukasjenko måste avgå då han uppenbarligen inte har tillräckligt med stöd hos sin befolkning.
Vad Lukasjenko säger i det här skedet spelar ingen roll.
Ryssland har sedan dag ett varit i kontakt med Tsikhanouskaya och har förhandlat fram en deal med henne som inkluderar saker som är viktiga för Ryssland, kanske permanent stationering av rysk trupp, utlandet av unionen, handelsavtal osv.
Folket jublar då diktatorn är avsatt och ryssarna blir hyllade som befriare.
EU tittar på och kan inte annat göra än att vara glada över att en pseudodiktator är ersatt med en annan.
Citera
2020-08-17, 08:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanskeBankOfficial
Vad som har hänt är att lulachjenko har bett Ryssland om stöd och Ryssland har sagt att de inte utesluter militärt stöd.
Tänk följande scenario:
Rysk militär rullar in över gränsen för att återställa ordningen, de är inbjudna så det är ingen invasion och inget motstånd från den inhemska militären erbjuds.
Militären i lugn och ro säkrar landets infrastruktur.
Putin går ut med att lukasjenko måste avgå då han uppenbarligen inte har tillräckligt med stöd hos sin befolkning.
Vad Lukasjenko säger i det här skedet spelar ingen roll.
Ryssland har sedan dag ett varit i kontakt med Tsikhanouskaya och har förhandlat fram en deal med henne som inkluderar saker som är viktiga för Ryssland, kanske permanent stationering av rysk trupp, utlandet av unionen, handelsavtal osv.
Folket jublar då diktatorn är avsatt och ryssarna blir hyllade som befriare.
EU tittar på och kan inte annat göra än att vara glada över att en pseudodiktator är ersatt med en annan.
Nej DN/AB/Exp säger att Moskva inte utesluter detta. Sanningen är att Moskva erbjudit Lukasjenko hjälp långt tidigare. För flera år sedan. Eller hjälp förresten. Snarare varningar. Vad gör han då? Låter USA öppna en stor ambassad i landet. Och vad händer då?

Moskva är inte intresserade av att hålla liv i Lukasjenko. Det enda man är intresserad av är att NATO inte går in i landet och det kommer de inte att göra.
Citera
2020-08-17, 08:50
Medlem
Citat:
Nej DN/AB/Exp säger att Moskva inte utesluter detta. Sanningen är att Moskva erbjudit Lukasjenko hjälp långt tidigare. För flera år sedan. Eller hjälp förresten. Snarare varningar. Vad gör han då? Låter USA öppna en stor ambassad i landet. Och vad händer då?

Moskva är inte intresserade av att hålla liv i Lukasjenko. Det enda man är intresserad av är att NATO inte går in i landet och det kommer de inte att göra.
De uppgifterna kommer ursprungligen från reuters, men okej, jag förstår vad du menar, det är än så länge lösa rykten.
Detta är saxat från RT.
Citat:
According to a Kremlin readout of the phone call, the two leaders expressed hope that Belarus’ ongoing problems “will be solved soon” and that “destructive forces” wouldn’t capitalize on them to hurt bilateral relations
RT kan ses som ett språkrör för den ryska staten, dvs nyheter Ryssland vill sprida. Och detta är ju näst intill ett erkännande från Kremls sida att de är beredda att gå in. Det är isf min tolkning.
Citera
2020-08-17, 09:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De uppgifterna kommer ursprungligen från reuters, men okej, jag förstår vad du menar, det är än så länge lösa rykten.
Detta är saxat från RT.
RT kan ses som ett språkrör för den ryska staten, dvs nyheter Ryssland vill sprida. Och detta är ju näst intill ett erkännande från Kremls sida att de är beredda att gå in. Det är isf min tolkning.
Carl Bildt har en annan åsikt och bekräftar i princip det jag säger i TV4 Nyhetsmorgon precis nu. Moskva är inte intresserad av Lukasjenko. Han har gjort bort sig. Vad man är intresserad av är att NATO inte går in även om Bildt uttrycker det som att Kreml nu är intresserad av vem som efterträder och har ett finger med i spelet där. Det har de säkert men det är nog inte längre än USA:s eller EU:s finger s.a.s. De kanaler jag har och det är inte RT är att man bara bevakar att som sagt inte NATO kliver in. Och skulle inte Putin bevaka detta vore han inte värd att vara Rysslands president. Med det menar jag att det egentligen är ointressant vem som styr i Moskva. Detta är något som Ryssland som nation måste göra för att ha existensberättigande d.v.s. skydda sin suveränitet.

Vi borde agera efter det och jag tror också att det är exakt det som åtminstone EU kommer att göra i det här fallet.

Vi får nu också hoppas på en fredlig lösning som leder landet in i en demokratisk process utan inblandning från både öst och väst. Det är de värda och jag kan inte se att Moskva skulle sätta sig emot det.
Citera
2020-08-17, 09:08
Medlem
Citat:
Carl Bildt har en annan åsikt och bekräftar i princip det jag säger i TV4 Nyhetsmorgon precis nu. Moskva är inte intresserad av Lukasjenko. Han har gjort bort sig. Vad man är intresserad av är att NATO inte går in även om Bildt uttrycker det som att Kreml nu är intresserad av vem som efterträder och har ett finger med i spelet där. Det har de säkert men det är nog inte längre än USA:s eller EU:s finger s.a.s. De kanaler jag har och det är inte RT är att man bara bevakar att som sagt inte NATO kliver in. Och skulle inte Putin bevaka detta vore han inte värd att vara Rysslands president. Med det menar jag att det egentligen är ointressant vem som styr i Moskva. Detta är något som Ryssland som nation måste göra för att ha existensberättigande d.v.s. skydda sin suveränitet.

Vi borde agera efter det och jag tror också att det är exakt det som åtminstone EU kommer att göra i det här fallet.

Vi får nu också hoppas på en fredlig lösning som leder landet in i en demokratisk process utan inblandning från både öst och väst. Det är de värda och jag kan inte se att Moskva skulle sätta sig emot det.
Ja men det är ju det jag säger. Jag tror att om Ryssland rullar in militärt, så kommer de att avsätta Lukasjenko och ersätta honom med någon som är både lojal till Moskva och har folkets förtroende.
Citera
2020-08-17, 09:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja men det är ju det jag säger. Jag tror att om Ryssland rullar in militärt, så kommer de att avsätta Lukasjenko och ersätta honom med någon som är både lojal till Moskva och har folkets förtroende.
Där skiljer vi oss åt. Ryssland kommer nog inte att rulla in militärt. Åtminstone så länge det inte föreligger något hot att NATO lägger sig i. Och det tror jag inte de gör heller. Världen och framförallt Europa ser annorlunda ut än hur läget var under Euromaidan i Ukraina. Just nu vill nog inte EU ta på sig mera bekymmer än vad man redan har vad än de tycker i Washington.
Citera
2020-08-17, 09:50
Medlem
Citat:
Där skiljer vi oss åt. Ryssland kommer nog inte att rulla in militärt. Åtminstone så länge det inte föreligger något hot att NATO lägger sig i. Och det tror jag inte de gör heller. Världen och framförallt Europa ser annorlunda ut än hur läget var under Euromaidan i Ukraina. Just nu vill nog inte EU ta på sig mera bekymmer än vad man redan har vad än de tycker i Washington.
Ja vi får se helt enkelt, det som talar emot är just nu Putins andra problem, demonstrationerna i Sibirien, covid-19 och ekonomin som lett till minskat förtroende. Dock om Ryssland kan snabbt och smidigt "återställa ordningen" i Belarus, avsätta Lukasjenko och tillsätta en person med det vitryska folkets förtroende, tror jag Putin skulle kunna vinna popularitetspoäng. Om det görs snyggt helt enkelt, och jag tror det är det de grubblar på i Kreml just nu.
Citera
2020-08-17, 10:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja vi får se helt enkelt, det som talar emot är just nu Putins andra problem, demonstrationerna i Sibirien, covid-19 och ekonomin som lett till minskat förtroende. Dock om Ryssland kan snabbt och smidigt "återställa ordningen" i Belarus, avsätta Lukasjenko och tillsätta en person med det vitryska folkets förtroende, tror jag Putin skulle kunna vinna popularitetspoäng. Om det görs snyggt helt enkelt, och jag tror det är det de grubblar på i Kreml just nu.
Och jag tror dessutom att det pågår intensiva diplomatiska samtal mellan Moskva och Bryssel kanske om den saken.
Citera
2020-08-17, 10:22
Medlem
Macke85s avatar
Det är väl inget nytt under solen?

1. Moskva bryr sig egentligen inte om Lukasjenko, utan snarare är väl relationen till honom lite ansträngd sedan flera år tillbaka?

2. Moskva vet väl att en ”ersättare” till honom, vem det nu än kan bli, lär vara ett sämre alternativ ur rysk synvinkel. Eftersom en sådan garanterat lär vara mer västvänlig.

Möjligt att Lukasjenko i den här situationen ser sig själv som en slags garant för vitryskt självstyre och suveränitet. Att han med sin ”unika” relation till Moskva är den enda som kan (försöka) garantera att inga utländska trupper invaderar. Han försöker väl spela på ett yttre hot verkar det som. -Håll er lugna kära medborgare NATO-trupperna står utanför dörren.. Underförstått att lägger sig NATO i kan Ryssland komma att göra det också.

Samtidigt är Lukasjenko naturligtvis beroende av Moskva.
Citera
2020-08-17, 10:23
Avstängd
Tjikovskaja uppmanar i en ny video polisen och armén att säga upp lojaliteten mot Lukasjenko och ställa sig på samma sida som demonstranterna. Ur regimens synvinkel är detta öppet högförräderi och uppvigling till brott mot staten, vilket är belagt med dödsstraff i Belarus.

Hon befinner sig visserligen i Litauen, men jag tippar att hon har livvaktsskydd dygnet runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in