Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-19, 12:28
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Såg den här bilden för några år sedan från belgiska Kongo som gjorde intryck på mig.

Inte kan det varit lätt inte.

https://rarehistoricalphotos.com/fat...an-congo-1904/

Men roligare var det. Var samma sak här i Sverige. När min farfar var 7år så avrättades kyparen Johan Alfred Andersson-Ander med giljotin på Långholmen. Då var det feststämning. Efteråt ville publiken ha blod för det kunde bota sjukdomar. Det här var 1910. Min farfar var då 7år gammal. Född 1903.

Är huvudet dumt får kroppen lida, det var så man sa. På den tiden. FÖRR I TIDEN. Men åker du till Kongo idag. Ja då kan du bli av med både händer, fötter och huvud. Vet en neger från Eritrea som var ute och lekte och kom hem och såg att hans familjs huvuden var borta. Lite bråk med grannarna. Den niggern flyttade till Sverige och roade sig med att skära bort tassarna på katter. Han fick inte ha internet för SOCIALKÄRRINGARNA. Han blev påverkad av internet på ett dåligt sätt. Det var en rasistneger det. Inte bara mot människor. Djur och insekter. Men inte getingar... Dom var han rädd för.
Citera
2020-08-19, 15:50
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Såg den här bilden för några år sedan från belgiska Kongo som gjorde intryck på mig.

Tilläggas bör att det var svarta som utförde dåden. Från din länk.
” Leopold used a private mercenary force, Force Publique (FP), to do his terrorizing and killing. White Officers commanded black soldiers many of whom were cannibals from tribes in the upper Congo”
Citera
2020-08-19, 17:04
Medlem
Citat:

Judisk historierevisionism. En lögn som vanligt. Bara en jude skulle straffa en människa så. Judisk projektion. Rena tramset helt enkelt.
Citera
2020-08-19, 22:02
Moderator
Ancistruss avatar
Absolut en intressant diskussion. Dessvärre är inte Integration och Invandring rätt forumsdel. Men vill någon annan del av forumet ha tråden flyttar jag den gärna.

Jag väljer därför att låsa tråden tills vidare.
Citera
2020-08-20, 21:55
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Absolut en intressant diskussion. Dessvärre är inte Integration och Invandring rätt forumsdel. Men vill någon annan del av forumet ha tråden flyttar jag den gärna.

Jag väljer därför att låsa tråden tills vidare.

Efter internt dryftande flyttas tråden till Historia. Vänligen betona de historiska aspekterna av frågeställningen i den fortsatta diskussionen.

Integration och invandring --> Historia
/Moderator
Citera
2020-08-20, 23:19
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Faktum är att de Belgiska kolonisatörerna stoppade den omfattande arabiska slavhandeln, och de primitiva och våldsamma stamkrigen. Om inte Kung Leopold kommit så hade både stamkrigen och den arabiska slavhandeln fortsatt till tidens ände.

Nej, det var inte de ickeexisternade "belgiska kolonisatörerna", eller ens Leopolds i till stor del ickebelgiska legosoldater som fick slut på slaveriet, utan britterna. Att Leopolds afrikanska skräckvälde ens gick i krig med araberna i östra Kongo, var inte p.g.a. slaveriet, utan p.g.a. att de inte accepterade hans krav på att handla västerut (de föredrog sina gamla etablerade handelsvägar österut) med honom och p.g.a. att de angrep "belgarna".

Citat:
Att det blev så våldsamt kan nog också till stor del förklaras med effektivare vapen; en undernärd och obildad Kongoles orkar inte slå ihjäl så värst många andra Kongoleser med sin avbrutna trädgren, och att hugga handen av en fiende med en trubbig sten låter sig inte göras. När sedan Belgierna kom och satte eldvapen och järnverktyg i händerna på negrerna så blev det däremot åka av!

Kongoleserna tillverkade egna järnverktyg i mer än 1500 år, innan belgarna kom dit...

Citat:
Så; hade det verkligen varit så illa om vår vän Leopold fått fortsätta sitt värv???

Gissningsvis så hade pedofilen och horkarlen Leopold, fortsatt med sitt folkmord.
Citera
2020-08-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Mesta tyder på att han förstod afrikaner till 100% därför det blev så framgångsrikt.

Belgiska Kongo väckte avsky redan i sin samtid det säger ganska mycket...
Citera
2020-08-21, 19:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Denna bild är inte taget under Belgiska Kongo-tiden, utan Fristaten Kongo.
Citera
2020-08-21, 19:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi

Det var som sagt under Fristaten Kongo. Pga. många oegentligheter tog belgiska staten över styret just därför.
Citera
2020-08-21, 20:37
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi

Så har jag rätt eller fel?
Citera
2020-08-22, 10:54
Medlem
Ricohxs avatar
Man kan ju tänka sig att om inte Kongo var Belgiskt så hade det nog antingen varit Franskt eller Brittiskt så hade det ju ändå blivit ganska illa som det redan var hos belgarnas styre.

Force publique var en styrka som då skulle se till att slå ned uppror och se till så att kongoleserna jobbade med att få fram gummi och andra resurser från Kongo som man använde till att producera nya bilar, man högg av händer och tvingade andra kongoleser att äta köttet som gjorde motsånd om inte jag minns fel.

Först var kolonien styrd av Leopold II men beslogtogs av den belgiska staten senare

Men jag tror att om inte Kongo hade blivit koloniserad hade det nog varit kaos ändå i landet
Citera
2020-08-23, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det var som sagt under Fristaten Kongo. Pga. många oegentligheter tog belgiska staten över styret just därför.

Vet inte i fall jag förstått dig rätt men fristaten Kongo var ju under Kung Leopold personliga styre...
https://en.wikipedia.org/wiki/Atroci...ngo_Free_State

Fullständig vedervärdiga illdåd oavsett vad man tycker om Afrikaner.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2020-08-23 kl. 02:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in