Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-20, 15:00
  #1
Medlem
Jag har under en lång tid haft återkommande depressioner, har även haft tandläkarskräck och dålig ekonomi. Blev till sist sjukskriven för ett år sedan, då var jag rejält utbränd och deprimerad.

Jag har också haft dålig tandstatus, med allvarlig tandlossning och sekundär karies och rotfyllningar som spruckit, Även flera större infektioner i tandfickor som spridit sig i käkbenet och har på detta haft förhöjt blodtryck.

Tidigare har jag bara hört att tandhälsa kan orsaka högt blodtryck och hjärt kärl-sjukdom, men efter att jag fått hjälp av socialtjänsten (då fk nekat mig sjukpenning) med att dels ta bort de infekterade tänderna och rengöra tandfickor och så har jag ätit antibiotika, efter vilket mitt blodtryck gått ner till normalt igen, samt har min psykiska ohälsa minskat drastiskt och markant på väldigt kort tid.

Visst skulle man kunna tänka att det är för att jag gått runt med smärta hela tiden men faktum är att jag vant mig vid att ha dåliga tänder, och ofta har jag i långa perioder inte haft någon smärta, trots alla infektioner som kommit och gått.

Så frågan är; kan bakterierna eller själva inflammationsprocessen påverka hjärnan?
Citera
2020-08-20, 15:08
  #2
Bannlyst
Jag vet inte, men jag är glad att du mår bättre
Citera
2020-08-20, 15:30
  #3
Medlem
okok1s avatar
Ja.

Citat:
"...bacterial endotoxin is usually the basic problem causing hormone imbalance,
by being a chronic burden for the liver,
keeping it from storing enough sugar to process thyroid and the other
hormones effectively.”
Citera
2020-08-20, 15:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ja.

Intressant, var hittade du det?
Citera
2020-08-20, 15:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Jag vet inte, men jag är glad att du mår bättre

Jag med, men önskar jag hade fixat tänderna tidigare.
Citera
2020-08-20, 15:48
  #6
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Intressant, var hittade du det?

https://www.functionalps.com/blog/20...he-raw-carrot/
Citera
2020-08-20, 15:53
  #7
Medlem
Om detta har ett utbrett sammanhang så har britterna ofantliga problem med psykisk ohälsa.
Citera
2020-08-20, 16:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag har under en lång tid haft återkommande depressioner, har även haft tandläkarskräck och dålig ekonomi. Blev till sist sjukskriven för ett år sedan, då var jag rejält utbränd och deprimerad.

Jag har också haft dålig tandstatus, med allvarlig tandlossning och sekundär karies och rotfyllningar som spruckit, Även flera större infektioner i tandfickor som spridit sig i käkbenet och har på detta haft förhöjt blodtryck.

Tidigare har jag bara hört att tandhälsa kan orsaka högt blodtryck och hjärt kärl-sjukdom, men efter att jag fått hjälp av socialtjänsten (då fk nekat mig sjukpenning) med att dels ta bort de infekterade tänderna och rengöra tandfickor och så har jag ätit antibiotika, efter vilket mitt blodtryck gått ner till normalt igen, samt har min psykiska ohälsa minskat drastiskt och markant på väldigt kort tid.

Visst skulle man kunna tänka att det är för att jag gått runt med smärta hela tiden men faktum är att jag vant mig vid att ha dåliga tänder, och ofta har jag i långa perioder inte haft någon smärta, trots alla infektioner som kommit och gått.

Så frågan är; kan bakterierna eller själva inflammationsprocessen påverka hjärnan?
Eftersom forskningen verkat komma på att bla. inflammationer annars kan påverka hjärnan och skapa psykiska problem så skulle det inte förvåna mig.
Citera
2020-08-20, 16:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Om detta har ett utbrett sammanhang så har britterna ofantliga problem med psykisk ohälsa.

Ja, vet inte hur det ser ut exakt med deras psykiska ohälsa, men har bott där och noterat de kassa tänderna
Citera
2020-08-20, 16:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.functionalps.com/blog/20...he-raw-carrot/

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in