2020-08-21, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du har rett i at vi ikke kan vite hvor informasjonen kommer fra.
Fetad: Nei, dette er en ny artikkel og ikke samme artikkel som Kornblomst postet link til.
S da kommer du til roe ned litt p hva politiet eventuelt lekker? Siden du ikke vet, mener jeg.
Citera
2020-08-21, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
S da kommer du til roe ned litt p hva politiet eventuelt lekker? Siden du ikke vet, mener jeg.
Ja, jeg venter spent p om det kommer frem opplysninger om dette (om de har eller ikke har lekket og eventuelt hva de lekket hvis de har lekket) etter hvert. Takk til deg og andre for korrigering de gangene jeg har tolket feil fra artikler!
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 03:14.
Citera
2020-08-21, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
Det er jo litt pussig at SH anmelder politiet nr han i dette intervjuet sier at han ikke har noen formening om hvor opplysningene kommer fra.

Det er vel opplagt at det er TH som har beordret SH til anmelde politiet.
Det er svrt mange involvert i denne saken. Politifolk, jurister, biologer, lydteam, vitner etc. Det er i praksis umulig hindre lekkasjer i strre mediasaker. Dette vet SH og andre som har vrt p innsiden. Det TT driver med n er skyggeboksing med politiet for f inn sm slag eller seirer i hp om f endret fokus. TH er opptatt av seg selv og ikke ektefellen. Ellers hadde han bidratt og ikke vrt opptatt av hvordan han fremstilles. Det har sine grunner.
Citera
2020-08-21, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk! Jeg tror at du har rett i det du skriver.
Kan det vre en lsning om lover og regler endres slik at journalister ikke fr anledning til bidra til sverte og forhndsdmme potensielt uskyldige mennesker? Forhndsdmming rammer i tillegg til den ene personen ogs hans familie og andre nre (venner, kollegaer, naboer og flere). Uskyldige mennesker som utsettes for slik forhndsdmming kan ogs bli alvorlig psykisk syk og i verste fall beg selvmord.

Jeg trodde at pressen hadde Vr varsom regler som de skal forholde seg til, men det ser ut til at mange i pressen "glemmer" forholde seg til reglene. Mange aviser er klaget inn gang p gang til PFU (Pressens faglige utvalg). (Det kan se ut som at VG har blitt klaget inn til PFU 191 ganger).

Her er et lite sitat fra Vr Varsom-plakaten. Etiske normer for pressen (trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner):
4.6. Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke p ofre og prrende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nrmeste prrende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.
https://presse.no/pfu/etiske-regler/...rsom-plakaten/

Media blir felt i PFU, gang p gang, og gjerne de store aktrene. Dette skyldes ikke manglende forstelse av regelverket, men en konsekvens av at strikken strekkes stadig lenger. De fleste redaksjoner har opplevd nedbemanninger. Det blir mindre tid til g i dybden, samtidig som det blir et stadig sterkere press p vre frst ute. Jeg har nrmest gitt opp media. Og det gjelder ikke bare de norske, de svenske er ikke bedre. Avisene er avhengige av annonsrer, og henvender seg til medier som har mange lesere. Media bruker click-baits for tiltrekke seg lesere. Jeg opplever stadig oftere at overskrift og brdtekst/ingress er misvisende og villedende og ikke samsvarer med artikkelens innhold. Mange mennesker tar seg ikke tid til lese hele artikler, og kan flgelig f et skjevt syn p for eksempel en straffesak. I tillegg benyttes stadig oftere betalingsvegg, man spisser overskriftene for lokke leseren til abonnere.
Tilbake til PFU: Hver gang et mediehus blir felt, er man programmessig ute og beklager. Man legger seg flate, og bedyrer at n er det viktig lre av dette. Dette er lite troverdig i mine yne. Beklagelsen kan ikke vre s veldig dypflt, mener jeg, s lenge disse overtrampene fortsetter. Gang p gang!
Citera
2020-08-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
VGS opplysning kan vel like gjerne ha kommet fra TH, barn eller andre som har vrt i avhr, og som har lagt ut til kretsen sin om at "den btta var s jvla viktig for politiet" og funnet veien til VG p den mten?

Din edit er postet av kornblomst for noen sider siden. Ikke ndvendig opplyse henne om det...

Politiet lekker, og har alltid gjort det. Og kommer til fortsette med det. De har til og med innrmmet at det kan vre en del av etterforskningen. Media har selvflgelig mange kilder, men hvor sunt er det tette forholdet mellom for eksempel VG og politiet? Vi vet at etter saken ble kjent i media, hadde VG base i Sloraveien, og det vil etterhvert oppst gjensidig fortrolighet mellom journalistene og politiet. VG var "tilfeldigvis" tilstede da TH skulle pgripes. De var ogs "tilfeldigvis" tilstede da kryptomannen ble pgrepet. Og hvor sannsynlig er det at andre enn politiet har opplyst om at TH er "vanskelig" i avhr? Kommer opplysningene fra politiet, advokaten eller familien?
Senast redigerad av Iditarod 2020-08-21 kl. 10:05.
Citera
2020-08-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det er svrt mange involvert i denne saken. Politifolk, jurister, biologer, lydteam, vitner etc. Det er i praksis umulig hindre lekkasjer i strre mediasaker. Dette vet SH og andre som har vrt p innsiden. Det TT driver med n er skyggeboksing med politiet for f inn sm slag eller seirer i hp om f endret fokus. TH er opptatt av seg selv og ikke ektefellen. Ellers hadde han bidratt og ikke vrt opptatt av hvordan han fremstilles. Det har sine grunner.
Hvem er TT?
Citera
2020-08-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Hvem er TT?

Team Tom
Citera
2020-08-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Team Tom
Som bestr av?
Citera
2020-08-21, 11:04
Medlem
Citat:
Som bestr av?

Det vet jeg ikke
Citera
2020-08-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om at Holden pstr forhndsdmming og lekkasjer fra politiet.

Det som ligner forhndsdmming i mediene er en direkte flge av manglende handlinger fra TH.

Det mangler en appell til angivelige kidnappere. Det mangler en henvendelse til AEH om holde ut til hun kommer hjem igjen. Det mangler vilje til kommunisere med angivelige kidnappere. Det manglet betalingsvilje lenge. Det manglet dusr, s kom det en betinget og meget begrenset dusr.

Men det er ingen medier som har fremfrt anklager mot TH for manglende handlinger. Det fremkommer rett og slett av mediedekningen, og folk oppdager det, og snakker om det, og tenker sitt, og det blir diskutert her, og muligens andre steder. Det er disse manglene hos TH som bidrar til svekke THs omdmme og troverdighet. Det kan alts ikke mediene ha noe ansvar for.

Det finnes ikke noe reelt grunnlag for pstandene om forhndsdmming. Det samme gjelder pstander om lekkasjer fra politiet. Og akkurat i denne saken tror jeg ikke at politiet har lekket til pressen. Men har fulgt lovverket til punkt og prikke, og overholdt taushetsplikten strengt. Politiet vil oppklare denne saken. Med lovlige midler. Og s fr det ta den tiden det tar.

Hensikten med disse utspillene fra Holden er s tvil i skyldsprsmlet. For straffesaken kommer. Og Holden har ingen bedre forsvarsstrategi, enn hpe at tvilen skal bli s sterk at TH ikke kan dmmes skyldig i drapet p sin kone.
Der har du faktisk helt rett. Grunnen til at det er relativt stille i media n, er at jeg tror politiet forbereder en siktelse til i saken, slik at tiltale kan bli tatt ut i rask rekkeflge. Da vil alt uansett komme fram, i den sammenhengen ptalemyndigheten anser som riktig. SH vil selvflgelig gjre alt for s tvil om skyld n. Han vil dessuten gjre det han kan for unng en rettssak, for det kan bli ndesttet for TH, en offentlig skittentyvask uten sidestykke. Direkte referater, internasjonal interesse...DET blir akkurat den underholdningen TH ikke nsker. S, kommer det s langt som til en offentlig rettsak, er TH fortapt.
Dette vet Holden.
Citera
2020-08-21, 12:50
Medlem
Citat:
Som bestr av?
Blant annet SH, TH og brevskriverne som ikke vil betale for moren. Det var ikke jeg som fant opp benevnelsen og TT er benyttet en rekke ganger i denne trden.
Senast redigerad av LH07 2020-08-21 kl. 13:18.
Citera
2020-08-21, 13:49
Bannlyst
Det er forskjell p folk sier SH:

Advokaten reagerer p at st politidistrikt n velger varsle Spesialenheten om lekkasjer i Northug-saken. Det er tydeligvis forskjell p folk. Politiet sitter stille i bten og registrerer at det lekkes kontinuerlig fra Lrenskog-saken i mnedsvis uten lfte en finger. Men nr det lekkes fra saken mot Northug, involveres Spesialenheten umiddelbart.

https://www.tv2.no/a/11596193/

Hva er likt da? Utenom et par politilekkasjer og en idrettskarriere da, kanskje..

PN er et levende ikon som har gitt mye til veldig mange og er en nasjonalhelt.
Sak: Bilkjring og kokain
Legger seg helt flat p direkten, innrmmer de faktiske forhold han er siktet for og enda mer.

TH er en kar som har tjent penger til seg selv.
Sak: Drap
Legger seg overhodet ikke flat, nekter signere avhr, nekter flere avhr, anker saken om beslag i boligen, og anmelder politiet for lekkasjer.

Det er nok som SH sier: Det er forskjell p folk
Senast redigerad av Hybridbil 2020-08-21 kl. 13:58. Anledning: Feilskrift
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in