2020-07-31, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dom mste landa frst, och det sker nsta vr.
Tack, sg precis det.

Men vet du ngot om 4K-bilderna som nyligen slppts? Finns de tillgngliga ngonstans ?
Citera
2020-07-31, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Fan jag hade missat denna nyheten!!
Kollade reprisen precis och r imponerad, jag har fr mig att jag sett att denna rovern ska ha ngon form av drnare p sig stmmer det?
Curiosity r vl fortfarande i bruk eller kommer dom lta den g i pension om nu Perseverance landar skert p Mars?

Den kommer nog att fortstta sitt uppdrag s lnge den kan, oberoende av Perseverance. Curiosity landade nr allt kommer omkring p Mars 2012, men Opportunity (som d befann sig p Mars) fortsatte sitt eget uppdrag fram till 2018.
Citera
2020-08-01, 19:55
Medlem
Hur stor r rovern?? Och storleken p raketen

Kommer man kunna flja raketen hela vgen.?? S att det finns kamera som filmer... Hur lng frdrjning r det ifrn Mars? 15-20 min Kanske 30
Senast redigerad av Neo21 2020-08-01 kl. 19:59.
Citera
2020-08-02, 03:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Hur stor r rovern?? Och storleken p raketen

Kommer man kunna flja raketen hela vgen.?? S att det finns kamera som filmer... Hur lng frdrjning r det ifrn Mars? 15-20 min Kanske 30
Jag tror den vger runt ett ton, motsvarande runt 300 kg p Mars. Dr kommer den sjlv att flyga runt m.h.a. 8 raketmotorer och leta en plan parkeringsplats, innan raketslden stannar i "luften" och firar ned bilen i nylonrep frn 8 m hjd. Avstndet till jorden som sagt s stort att allt mste ske automatiskt. Detta efter att fallskrmen utvecklats i 2 Mach. (Atmosfren 1% s tunn som p jorden.)

Det lter som en strre teknisk landvinning n mnlandningarna. Synd att man aldrig kunnat testa detta p jorden, det hade varit intressant att se. Det finns ("interpolerad") video frn nr Curiosity slpper frn fallskrmen (Den hgra bildrutan. Till vnster r animation.)
https://youtu.be/tMntZ6_R78Q
Nstan som Hollywood!

I slutskedet av frberedelserna monterade man visst dit 5 kameror p raketslden som skall visa mer av Perseverance landning.
Senast redigerad av wwr 2020-08-02 kl. 04:03.
Citera
2020-08-14, 23:35
Medlem
Vet ngon var farkosten befinner nu. Hade varit kul om man kunde flja...Kommer bli nervst nr den ska landa..Det r vl rtt stor chans att den inte lyckas att landa? Nekniken har frhoppningsvis blivit bttre...
Citera
2020-08-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det lter som en strre teknisk landvinning n mnlandningarna. Synd att man aldrig kunnat testa detta p jorden, det hade varit intressant att se. Det finns ("interpolerad") video frn nr Curiosity slpper frn fallskrmen (Den hgra bildrutan. Till vnster r animation.)
https://youtu.be/tMntZ6_R78Q
Nstan som Hollywood!
Mste vara en speciell knsla att sitta dr i kontrollrummet och se bilderna och veta att allt redan hnt och att man inte kan gra ett dugg mer n titta p. S lnge allt fungerar gr det ju bra, men om man upptcker ngot som brjar g fel som man skulle behva korrigera blir det jobbigt.
Citera
2020-08-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mste vara en speciell knsla att sitta dr i kontrollrummet och se bilderna och veta att allt redan hnt och att man inte kan gra ett dugg mer n titta p. S lnge allt fungerar gr det ju bra, men om man upptcker ngot som brjar g fel som man skulle behva korrigera blir det jobbigt.

Ja mste vara otroligt jobbigt nr dom ska landa...dom som har jobbat med projektet i mnga r och allt kan ta slut p ngra sekunder....Det r vl strst chans att ngot gr fel nr dom ska landa.......
Det r vl 14-30 min frdrjning fr att n jorden?
Citera
2020-08-23, 11:11
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanddoktorn
Tack, sg precis det.

Men vet du ngot om 4K-bilderna som nyligen slppts? Finns de tillgngliga ngonstans ?
Skulle tro att dom finns hos Nasa's egna hemsida/arkiv.
Googlar du s borde du hitta det
Citera
2020-08-24, 14:16
Medlem
Citat:
Skulle tro att dom finns hos Nasa's egna hemsida/arkiv.
Googlar du s borde du hitta det

Ladda ner NASA appen....Dr kan man flja frden mm
Citera
2020-08-25, 20:03
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ladda ner NASA appen....Dr kan man flja frden mm
Visste inte att dom hade en app!
Hittar men den under namnet Nasa p Play-store?
Citera
2020-08-25, 20:36
Medlem
Citat:
Visste inte att dom hade en app!
Hittar men den under namnet Nasa p Play-store?

Har iphone.. Men tror att den finns i play-store... Sk NASA.
Citera
2020-08-25, 20:38
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Har iphone.. Men tror att den finns i play-store... Sk NASA.
Jag hittade den
Tack fr tipset iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in