Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-23, 13:55
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Insåg att om jag sparar som jag gör idag skulle jag ha kontantinsatsen för en bostadsrätt vid 36 (idag är jag 32 och sparar runt 1500-2000 på fonder).

Tanken har aldrig funnits innan, men plötsligt så har tanken än då slagits när jag såg vad bostadsrätter gick på.

Säg att man sparar ihop till kontantinsatsen för en bostadsrätt på 2,4 mille och tar lån på resten, vad händer sen?

Amortering, det är helt enkelt att betala av på lånet, va?

Problemet jag har sett är att lånet, det är något man är fast med väldigt väldigt länge så länge msn inte är höginkomsttagare. Idag tjänar jag runt 30, och visst skulle jag förmodligen spara nån tusenlapp mot hyresrätten jag hyr idag med en hyra på 7500, så skulle man vilja amortera mer per månad går det ju, men det är inte särskilt realistiskt ändå att betala av lånet snabbare än på 20-30 år.

Vad händer om jag vill flytta till något nytt innan lånet är betalt?
Är det så enkelt som att när jag säljer bostaden så ger jag banken resten av pengarna som saknas, och behåller resten? Alltså, om man vill vill se det så, så när man säljer får man det som man betalade för lägenheten PLUS det man har amorterat tillbaka PLUS eventuellt vinst?

Så säg att lägenheten säljer för 3 miljoner, och man har betalat 200 000 i amortering, får man då 360 000 (kontantinsatsen)+600 000 (vinsten)+200 000 (det man betalat på lånet) = 1 160 000 kr i handen? Alltså har man gjort en total vinst på 800 000, om man nu väljer att se sorteringen som en klumpsumma "vinst" längre fram?

Tänker jag rätt eller fel?

Sen, hur viktigt är det att hålla igång med renoveringar och så hela tiden för att lägenheten inte ska tappa i värde? Är det viktigt att man liksom gör en renovering varannan år, eller är det ok att bara bo i lägenheten utan några större jobb? Förstår givetvis att det blir mervärde om man renoverar, men om man är slapp när det gäller hushållsarbete som jag kan jag aldrig se mig själv göra några större saker
Citera
2020-08-23, 14:02
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Insåg att om jag sparar som jag gör idag skulle jag ha kontantinsatsen för en bostadsrätt vid 36 (idag är jag 32 och sparar runt 1500-2000 på fonder).

Tanken har aldrig funnits innan, men plötsligt så har tanken än då slagits när jag såg vad bostadsrätter gick på.

Säg att man sparar ihop till kontantinsatsen för en bostadsrätt på 2,4 mille och tar lån på resten, vad händer sen?

Amortering, det är helt enkelt att betala av på lånet, va?

Lyckas du spara nu så lär du lyckas amortera sen. Du får kolla vad månadskostnaden (ränta + amortering) blir. Du betalar hyra nu antar jag? Så det är ju bara att lägga dom pengarna samt det mesta av sparandet på att betala ränta och amortering, om målet är att snabbt bli skuldfri.

Citat:
Problemet jag har sett är att lånet, det är något man är fast med väldigt väldigt länge så länge msn inte är höginkomsttagare. Idag tjänar jag runt 30, och visst skulle jag förmodligen spara nån tusenlapp mot hyresrätten jag hyr idag med en hyra på 7500, så skulle man vilja amortera mer per månad går det ju, men det är inte särskilt realistiskt ändå att betala av lånet snabbare än på 20-30 år.

Vad skulle månadskostnaden för lägenheten vara? Och hur mycket ränta? Det borde bli en hel del kvar till amortering.

Citat:
Vad händer om jag vill flytta till något nytt innan lånet är betalt?
Är det så enkelt som att när jag säljer bostaden så ger jag banken resten av pengarna som saknas, och behåller resten? Alltså, om man vill vill se det så, så när man säljer får man det som man betalade för lägenheten PLUS det man har amorterat tillbaka PLUS eventuellt vinst?

Du får betala tillbaka kvarstoden, ja. Och du betalar skatt på värdeökningen. Resten behåller du sen.

Citat:
Så säg att lägenheten säljer för 3 miljoner, och man har betalat 200 000 i amortering, får man då 360 000 (kontantinsatsen)+600 000 (vinsten)+200 000 (det man betalat på lånet) = 1 160 000 kr i handen? Alltså har man gjort en total vinst på 800 000, om man nu väljer att se sorteringen som en klumpsumma "vinst" längre fram?

Tänker jag rätt eller fel?

Du missade skatten.

Citat:
Sen, hur viktigt är det att hålla igång med renoveringar och så hela tiden för att lägenheten inte ska tappa i värde? Är det viktigt att man liksom gör en renovering varannan år, eller är det ok att bara bo i lägenheten utan några större jobb? Förstår givetvis att det blir mervärde om man renoverar, men om man är slapp när det gäller hushållsarbete som jag kan jag aldrig se mig själv göra några större saker

En lägenhet kan man bara bo och bo i, annat än det som faktiskt behöver göras på riktigt.. Ditt nya kök hinner ändå bli gammalt igen. Den dagen du väl vill sälja så kan du fundera på vad det finns för åtgärder som höjer värdet mer än dom kostar. Troligen är det inte så många.


Till sist, tänk på att kolla upp sådant som föreningens ekonomi, om marken ägs av föreningen etc. Sådant spelar STOR roll.
Citera
2020-08-23, 14:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Sen, hur viktigt är det att hålla igång med renoveringar och så hela tiden för att lägenheten inte ska tappa i värde? Är det viktigt att man liksom gör en renovering varannan år, eller är det ok att bara bo i lägenheten utan några större jobb? Förstår givetvis att det blir mervärde om man renoverar, men om man är slapp när det gäller hushållsarbete som jag kan jag aldrig se mig själv göra några större saker
Renoveringar är inte nödvändigt. Höjer värdet och boendekvalitet, men inte mer än det. Sett mängder av pensionärer som köpt lägenhet när barnen flyttat ut, och sen bott i lägenheten till strax innan döden, och inte gjort någon renovering på 30år.
Citera
2020-08-23, 14:06
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Tar du ett lån ska du betala två saker. Amortering och ränta. Att amortera är att betala av själva lånet. Räntan är en avgift till banken.

Säljer du din BR så löser du lånet, dvs. betalar tillbaka allt.

Sköter du om din lägenhet behöver du inte renovera den hela tiden. Du kan lägga pengar på renoeringar, och kanske får mer för lägenheten när du säljer. Men då har du ju lagt pengar på renoveringen. Du står själv för vitvaror.
Citera
2020-08-23, 15:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Insåg att om jag sparar som jag gör idag skulle jag ha kontantinsatsen för en bostadsrätt vid 36 (idag är jag 32 och sparar runt 1500-2000 på fonder).

Tanken har aldrig funnits innan, men plötsligt så har tanken än då slagits när jag såg vad bostadsrätter gick på.

Säg att man sparar ihop till kontantinsatsen för en bostadsrätt på 2,4 mille och tar lån på resten, vad händer sen?

Amortering, det är helt enkelt att betala av på lånet, va?

Problemet jag har sett är att lånet, det är något man är fast med väldigt väldigt länge så länge msn inte är höginkomsttagare. Idag tjänar jag runt 30, och visst skulle jag förmodligen spara nån tusenlapp mot hyresrätten jag hyr idag med en hyra på 7500, så skulle man vilja amortera mer per månad går det ju, men det är inte särskilt realistiskt ändå att betala av lånet snabbare än på 20-30 år.

Vad händer om jag vill flytta till något nytt innan lånet är betalt?
Är det så enkelt som att när jag säljer bostaden så ger jag banken resten av pengarna som saknas, och behåller resten? Alltså, om man vill vill se det så, så när man säljer får man det som man betalade för lägenheten PLUS det man har amorterat tillbaka PLUS eventuellt vinst?

Så säg att lägenheten säljer för 3 miljoner, och man har betalat 200 000 i amortering, får man då 360 000 (kontantinsatsen)+600 000 (vinsten)+200 000 (det man betalat på lånet) = 1 160 000 kr i handen? Alltså har man gjort en total vinst på 800 000, om man nu väljer att se sorteringen som en klumpsumma "vinst" längre fram?

Tänker jag rätt eller fel?

Sen, hur viktigt är det att hålla igång med renoveringar och så hela tiden för att lägenheten inte ska tappa i värde? Är det viktigt att man liksom gör en renovering varannan år, eller är det ok att bara bo i lägenheten utan några större jobb? Förstår givetvis att det blir mervärde om man renoverar, men om man är slapp när det gäller hushållsarbete som jag kan jag aldrig se mig själv göra några större saker
Det som försvinner bort under tiden du bor i bostadsrätten är månadsavgifterna och de räntor som du har betalat för lånet. Om du gör en vinst i slutänden betalar man 22 procent i skatt på vinsten. Sedan betalar man några procent till mäklaren som arvode.
Citera
2020-08-24, 14:23
  #6
Medlem
Karmans avatar
En jobbig grej som är på G är att det förslagits att man ska ta ut "fastighetsskatt" på bostadsrätter. Kommer i många fall innebära saftiga skattehöjningar för de med BR.
https://skattebetalarna.se/kampanj/fastighetsskatten/
Citera
2020-08-24, 14:53
  #7
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Det som försvinner bort under tiden du bor i bostadsrätten är månadsavgifterna och de räntor som du har betalat för lånet. Om du gör en vinst i slutänden betalar man 22 procent i skatt på vinsten. Sedan betalar man några procent till mäklaren som arvode.
Precis så. Ofta blir den totala kostnaden (ex sparandet) lägre i en bostadsrätt än om du hade bott i en hyresrätt.

En fördel med bostadrätt är att utbudet när du vill byta bostad är mycket större. Du har då betalat till dig själv därtill, och inte till en hyresvärd vars enda mål är att bedriva rovdrift och tjäna pengar. Hyresgästföreningen är en skämt.

Till TS så skulle jag rekommendera att köpa en bostadsrätt om du har de finansiella resurserna.

Månadsavgiften samt nettoräntan är motsvarande hyresrättens hyra, och amortering är ett sparande.

Utöver det rent finansiella, så har du ofta en större möjlighet att påverka ditt boende om du bor i en bostadsrätt.

Spara på TS, och njut av tanken på att du inte behöver jag på bytesmarknaden, utan kan köpa dig något.
Citera
2020-08-24, 19:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Precis så. Ofta blir den totala kostnaden (ex sparandet) lägre i en bostadsrätt än om du hade bott i en hyresrätt.

En fördel med bostadrätt är att utbudet när du vill byta bostad är mycket större. Du har då betalat till dig själv därtill, och inte till en hyresvärd vars enda mål är att bedriva rovdrift och tjäna pengar. Hyresgästföreningen är en skämt.

Till TS så skulle jag rekommendera att köpa en bostadsrätt om du har de finansiella resurserna.

Månadsavgiften samt nettoräntan är motsvarande hyresrättens hyra, och amortering är ett sparande.

Utöver det rent finansiella, så har du ofta en större möjlighet att påverka ditt boende om du bor i en bostadsrätt.

Spara på TS, och njut av tanken på att du inte behöver jag på bytesmarknaden, utan kan köpa dig något.

Det eviga ältandet om att "hyresvärdar är snikna" etc är inget man ska väga in i sammanhanget då ingen lekman fattar vad det kostar att äga en fastighet med flertalet hyresgäster där saker ska fixas, renoveras och bytas ut. Att "byta bostad" är oerhört mycket krångligare med en BR då du måste sälja och köpa, istället för att bara byta en HR rakt av mot en annan. Det finns både fördelar och nackdelar med BR respektive HR och det viktigaste i min mening är att INTE bara köpa BR för att man förväntar sig lägre månadskostnader. Det är mycket mer än så. Amortering är inte ett sparande, det är ett sätt att hålla räntan under kontroll. Var jävligt säker på att du vill ingå i en BRF innan du köper TS, är det enda jag vill tillägga.
Citera
2020-08-24, 20:05
  #9
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det eviga ältandet om att "hyresvärdar är snikna" etc är inget man ska väga in i sammanhanget då ingen lekman fattar vad det kostar att äga en fastighet med flertalet hyresgäster där saker ska fixas, renoveras och bytas ut. Att "byta bostad" är oerhört mycket krångligare med en BR då du måste sälja och köpa, istället för att bara byta en HR rakt av mot en annan. Det finns både fördelar och nackdelar med BR respektive HR och det viktigaste i min mening är att INTE bara köpa BR för att man förväntar sig lägre månadskostnader. Det är mycket mer än så. Amortering är inte ett sparande, det är ett sätt att hålla räntan under kontroll. Var jävligt säker på att du vill ingå i en BRF innan du köper TS, är det enda jag vill tillägga.
Du har fel, och det är ok. Det är som oftast billigare över tid är en BR, och amortering är de facto ett sparande.

Därtill så är det mycket enklare att finna en ny passande bostad den dagen du vill flytta om du då kan sälja och köpa. Det där med matchning, som du måste få till med en hyresrätt, slipper du med en BR.

Jag kanske kan berätta att jag är råförbannad på utförsäljningen av allmännyttan här i Stockholm där jag bor. Det finns ett stort behov av hyresrätter.

Angående hyresvärdar. Vet du hur mycket värdet på deras fastigheter ökat de senaste åren? Samtidigt så betalar du högre hyra varje år.

Sitter du på en BR så har du ofta fått minskat månadsavgift (de flesta), samtidigt som värdet på din "del av fastigheten" har ökat något enormt.
__________________
Senast redigerad av 80231 2020-08-24 kl. 20:14.
Citera
2020-08-24, 20:18
  #10
Medlem
Något att nämna om vi nu jämför HR och BR är väl att det i princip är omöjligt att byta sig uppåt med en hyresrätt. Det går förvisso att byta en mindre lgh närmare stan mot större längre ut och tvärtom. Har man däremot tex en 1a i ett dåligt område så ser jag inte hur man ska kunna byta sig till ett bättre område. Det skulle vara om lägenheten har en riktigt låg hyra kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in