Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-27, 20:39
  #1
Bannlyst
Min frisör sa att ju mer man duschar så kommer håret växa fortare. Så ju mer vatten man utsätter hårt för ju mer näring får håret så det växer fortare. Stämmer det?
Citera
2020-08-27, 20:43
  #2
Medlem
Nej. All näring kommer inifrån.
Citera
2020-08-27, 20:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Min frisör sa att ju mer man duschar så kommer håret växa fortare. Så ju mer vatten man utsätter hårt för ju mer näring får håret så det växer fortare. Stämmer det?

Det kan stämma. Vist det är rätt att näringen kommer inifrån men en minuts dusch på håret med ömsom kallt och ömsomt ljummet vatten stimulerar blodcirkulationen i skalpen och det leder till att näring och syre tillförs. Det finns dock bättre metoder att förlänga tillväxtfasen och att motverka DHT.
Citera
2020-08-27, 20:51
  #4
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det kan stämma. Vist det är rätt att näringen kommer inifrån men en minuts dusch på håret med ömsom kallt och ömsomt ljummet vatten stimulerar blodcirkulationen i skalpen och det leder till att näring och syre tillförs. Det finns dock bättre metoder att förlänga tillväxtfasen och att motverka DHT.
Det måste vara så marginellt att det inte kan räknas.
Citera
2020-08-27, 20:52
  #5
Bannlyst
Stimulering av hårsäckar INGEN näring!

Din frisör är full av skit!
Citera
2020-08-27, 20:54
  #6
Medlem
Thathappened22s avatar
Hår är ingen växt.
Citera
2020-08-27, 21:00
  #7
Bannlyst
Om inte annat hjälper det ju till att få bort smuts från hårbotten vilket säkert kan vara gynnsamt. Men det kan inte handla om mer än några millimeters fortare hårväxt per år.
Citera
2020-08-27, 21:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Det måste vara så marginellt att det inte kan räknas.

Ja dom flesta naturliga metoder är marginella och gör inga underverk. Du kan dock söka på youtube hur "peppermint oil" kan förlänga tillväxtfasen och öka blodcirkulationen. Fungera på samma sätt som Minoxidil fast bättre.

Man skall dock vara rejält påläst så att man inte skadar hårbotten. Koffein är också ett mycket intressant ämne för att stimulera hårtillväxt.
Citera
2020-08-27, 21:05
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja dom flesta naturliga metoder är marginella och gör inga underverk. Du kan dock söka på youtube hur "peppermint oil" kan förlänga tillväxtfasen och öka blodcirkulationen. Fungera på samma sätt som Minoxidil fast bättre.

Man skall dock vara rejält påläst så att man inte skadar hårbotten. Koffein är också ett mycket intressant ämne för att stimulera hårtillväxt.
Hur gör jag om jag vill att min nyklippta frisyr ska hålla längre? Efter 4 dagar försvinner liksom min fade.
Citera
2020-08-27, 21:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Hur gör jag om jag vill att min nyklippta frisyr ska hålla längre? Efter 4 dagar försvinner liksom min fade.
.

Det kan jag inte ge några bra tips på. Jag jobbar mest med att förbättra min egen hårväxt utan att använda minoxidil, jag har inga bra frisse tips tyvärr.
Citera
2020-08-27, 21:24
  #11
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Min frisör sa att ju mer man duschar så kommer håret växa fortare. Så ju mer vatten man utsätter hårt för ju mer näring får håret så det växer fortare. Stämmer det?
Många frisörer berättar regelmässigt för kunder att håret växer sig längre och tjockare om man klipper topparna. Jag tror att frisörens kunskaper om skalpens biologi oftast är ungefär på samma nivå som sminkförsäljarens kunskap i kemi t ex. Jag tror inte man ska ta den typen av råd på allt för stort allvar
Citera
2020-08-27, 21:57
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Många frisörer berättar regelmässigt för kunder att håret växer sig längre och tjockare om man klipper topparna. Jag tror att frisörens kunskaper om skalpens biologi oftast är ungefär på samma nivå som sminkförsäljarens kunskap i kemi t ex. Jag tror inte man ska ta den typen av råd på allt för stort allvar

Haha, samma sak gäller om man köpt för kort spik, bara att klippa av topparna så växer det ut en längre spik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in