Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-27, 22:15
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Rapporteringsskyldighet

9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.

[S2]En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).

https://lagen.nu/1984:387?diff=true&from=2018%3A1701#R3

Det klargör att anmälan skall tas emot. Det är inte mina uppgifter som figurerar om 45 minuter till anmälan vilket inte stämmer med medias. Jag ifrågasätter uppgifterna helt enkelt som sig bör då trådsanningar frodas.

Och om inget brott med säkerhet begåtts, t ex då ungdomarna enligt polisen kanske stannat och tagit en hamburgare på vägen?

Ja, då upprättas ingen anmälan.
Citera
2020-08-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Lägg ned, ditt troll.

Du har ju precis avfärdat hans uppgifter som "uppenbart felaktiga" utan att kunna säga hur. Nu vill du ha länk till inlägget.

Inhämta fler visdomar i ETC istället för att sprida skräpinlägg här

Nej, finns uppgiften om en pappa som letar efter pojkarna på cykel kan man med fördel länka in artikeln. Så här läggs inte ner utan fram med länken istället.

Citat:
Och om inget brott med säkerhet begåtts, t ex då ungdomarna enligt polisen kanske stannat och tagit en hamburgare på vägen?

Ja, då upprättas ingen anmälan.

Då finns det ingen anmälan efter 45 min tack då vet jag det. EN trådsanning mindre alltså.
Senast redigerad av Browser 2020-08-27 kl. 22:17.
Citera
2020-08-27, 22:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grusjavoj
För att klargöra lite för er som tvivlar kommer jag med information:

Enligt vad jag skrev tidigare i tråden:

------------------------------------
Nära bekant med BO-1's familj, här kommer lite fakta:

Två väluppfostrade 16-åriga killar, på väg hem från kamrats födelsedagsfirande. (Ja, svenska och nyktra för er som tvivlar.)

Telefonkontakt med föräldrar kl. 23, meddelar BO-1 att de är på väg hem och snart hemma. (de går på vägen utmed Norra begravningsplatsen, ca. 15 min kvar att promenera hem.)

Kl. 0000 ringer förälder till BO-1 polisen och begär hjälp för att något måste ha hänt. Får till svar något i stil med: "Har de sagt att de är på väg hem, så är de säkert det. Oroa er inte." Varpå pappan till BO-1 ger sig ut på cykel i området och letar utan att hitta dem.

Kl. 0900 ringer telefonen från Södersjukhuset som meddelar att sonen finns där.

Under söndagen framkommer sedan att de två pojkarna blivit slagna i huvudet med en större trädgårdsspade och indragna i skogen. Misshandeln har sedan fortsatt med hjälp av tändare, upphettade föremål samt "vassa föremål". När GM har "trippat av" och släpper kontrollen så flyr BO-1 & 2 och hittar den person som hjälper dem ringa 112.

---------------------------------------
Framkommit sedan dess:
- Pojkarna har under större delen av natten varit bakbundna och munnarna fullproppade med tyg.
- Pojkarna har även lagts i en grop och gärningsmännen har stampat på dem. Framför allt deras händer.
- Gärningsmännen har stuckit dem i benen med kniv för att de ej ska fly, ej skurit av hälsenor.
- Gärningsmännen har även försökt föra upp föremål i ändan på pojkarna.

Det var inte en förbipasserande som störde gärningsmännen, utan när gärningsmännen trippade av och somnade lyckades pojkarna fly ut till Haga Norra och påkalla uppmärksamhet där ca. kl 0830. När sedan polis anlände väcktes förmodligen gärningsmännen och tog till flykten. Detta sågs av en förbipasserande som kunde guida in hundförare från polisen.

Brottsoffren är INTE bröder, utan jämnåriga kamrater. 15-16 år gamla och precis börjat gymnasiet.

/ Grusjavoj

Citat:
Rapporteringsskyldighet

9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.

[S2]En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).

Det klargör att anmälan skall tas emot. Det är inte mina uppgifter som figurerar om 45 minuter till anmälan vilket inte stämmer med medias. Jag ifrågasätter uppgifterna helt enkelt som sig bör då trådsanningar frodas.

Jäkla amatör. Hur många tror du inte ringer polisen om saknade personer stup i kvarten? Polisen väntar ofta ett dygn innan de agerar. Oftast dyker "försvunna" personer självmant upp.
Citera
2020-08-27, 22:20
Medlem
Citat:
Rapporteringsskyldighet

Bra hänvisning, tack för den!
Vad jag då undrar är om ett "försvinnande" är att betrakta som ett misstänkt brott? Jag tänker som jag gör eftersom det då och då händer att barn försvinner och polisen ber föräldrarna vänta natten ut, eftersom barn/tonåringar ibland håller sig undan av ollika anledningar. Jag kan inte de formella reglerna om det och jag har kanske missförstått något? Utifrån de tankarna försöker jag få det hela att gå ihop utan att anklaga någon för falska eller förvirrade uppgifter. Båda kan ha rätt, som jag ser det.
Citera
2020-08-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Bra hänvisning, tack för den!
Vad jag då undrar är om ett "försvinnande" är att betrakta som ett misstänkt brott? Jag tänker som jag gör eftersom det då och då händer att barn försvinner och polisen ber föräldrarna vänta natten ut, eftersom barn/tonåringar ibland håller sig undan av ollika anledningar. Jag kan inte de formella reglerna om det och jag har kanske missförstått något? Utifrån de tankarna försöker jag få det hela att gå ihop utan att anklaga någon för falska eller förvirrade uppgifter. Båda kan ha rätt, som jag ser det.

Du behöver inte dra normala omständigheter om när någon försvinner. Det handlar om uppgifterna i tråden som jag ifrågasätter. Så som kontakt kl 23.00 tex och att in om 15 minuter skulle dom vara hemma. Så det är väl misstänkt eller? Skillnad vore om dom inte haft kontakt. Så har man fortfarande inte polisanmält efter 45 minuter.

Finns inga rätt före en FU i detta fallet. Tråden är dränkt i uppgifter och tyckande utan minsta underlag. Kommer det en medieuppgift eller häktningsframställan är det inte intressant utan mest handlar det om att fantisera och påstå en massa utan underlag. Det går åt pipan helt enkelt.
Citera
2020-08-27, 22:23
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Då finns det ingen anmälan efter 45 min tack då vet jag det. EN trådsanning mindre alltså.

De borde kommit hem 23:15, när det inte skedde ringde föräldrarna polisen 24:00. Alltså 45 min senare. Men nej, Polisen kan inte tagit upp anmälan då, eftersom det i tidningarna anges att anmälan skedde 04-nånting.
Citera
2020-08-27, 22:27
Medlem
Citat:
De borde kommit hem 23:15, när det inte skedde ringde föräldrarna polisen 24:00. Alltså 45 min senare. Men nej, Polisen kan inte tagit upp anmälan då, eftersom det i tidningarna anges att anmälan skedde 04-nånting.

Exakt, så med det är just den uppgiften inte direkt trovärdig i nuläget. Media anger alltså efter 04.15 söndag då polisanmälan kommer in.
Citera
2020-08-27, 22:27
Medlem
En förälder ringde ju polisen, hur svårt kan det vara att kolla upp det hela då?
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vad syftar du på? Tycker dom gör så gott dom kan. Inte deras fel att det fler kriminella i landet nu.
Citera
2020-08-27, 22:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, finns uppgiften om en pappa som letar efter pojkarna på cykel kan man med fördel länka in artikeln. Så här läggs inte ner utan fram med länken istället.

I det här fallet, nej. Däremot en notering om att någon hört av sig till polisen. I fall där det finns särskilda skäl så kan däremot en anmälan och en insats ske efter mycket kort tid.
Citera
2020-08-27, 22:29
Medlem
De fick ju samtal fån en orolig förälder och borde ha kollat upp detta då de vet att sverige inte är som förr.
Citat:
Ursprungligen postat av zacc
På vilket sätt har inte svenska polisen gjort sitt jobb här? Polisen grep ju killarna direkt, polisen grep även GM för mordbranden kvickt när han begick det brott han skulle sitta för nu.
Citera
2020-08-27, 22:31
Medlem
Citat:
Exakt, så med det är just den uppgiften inte direkt trovärdig i nuläget. Media anger alltså efter 04.15 söndag då polisanmälan kommer in.

Fick scrolla nästan längst ner på Aftonbladets sida för att hitta något om detta brott. I en artikel som jag inte hittar nu står det att pappan cyklade runt och letade men när han inte hittade dem kontaktade han polis.

Vad är det för något du bråkar om i tråden? Är de mindre våldtagna och misshandlade om pappan ringde polisen vid 4 istället för 1?
Citera
2020-08-27, 22:31
Medlem
Citat:
Tortyr och förnedringsrån

Under det senaste året har en rad uppmärksammade så kallade förnedringsrån ägt rum där offret inte bara rånats utan också utsatts för våld, hot och förnedrats på olika sätt. I en del medier har de misstänkta brotten på kyrkogården också beskrivits som tortyr eller tortyrliknande.

Tordai vill inte kategorisera brotten på det sättet.

– Det finns ingen bra definition av tortyr, så jag tycker inte att jag ska klassificera de här brotten som sådana gärningar eller som förnedringsrån. Då måste man veta vad gärningsmännen haft för syfte med det de gjort, och det gör jag inte just nu, säger Tordai.
https://www.hallandsposten.se/nyhete...kar-1.33191815

Åklagaren inledningsvis anger att definitionen av tortyr kan man inte klassificera det här eller förnedringsrån. Då måste man veta syftet alltså motivet först menar han. Det var intressant uttalande av åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in