Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-29, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ante-85
Brottsrubriceringen kidnappning är aktuell även om man enbart blir kvarhållen mot sin vilja. Så ser lagen ut i de flesta av världens länder. Verkligheten behöver inte innehålla ett överraskningsmoment, fastbindning, påse över huvudet, gagboll, läggas in i bakluckan och köra iväg till en annan plats, klippa ut bokstäver ur en tidning osv a la hollywood. Det räcker med att man säger till en person att man inte tillåter den personen att gå, så är det fråga om en kidnappning om personen upplever att den inte kan gå på grund av rädsla för liv eller hälsa.

Brottsrubriceringen är människorov. Kidnappning finns inte som brottsrubricering.

För människorov är det inte tillräckligt att man bara hindrar någon att gå. Det krävs att man har för avsikt att skada BO, idka utpressning mot nån annan eller så.

Om man bara hindrar någon att gå därifrån så blir det olaga frihetsberövande.
Citera
2020-08-29, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Hade de mördat dessa 16-åringar hade de varit mer humana än att lämna dem levande efter vad de utsatt dem för.

Det här juridiska arbetet borde ha varit i hamn för 10-15 jävla år sedan. Det finns inga ursäkter, på samma sätt som våra politiska karriärmuppar stod handfallna för att OJ, kalifatet IS vann inte, de tog inte över planeten. Så vilka verktyg har man för att hantera dessa monster efteråt? Inga. IS-psykopaterna kan anmäla sig frivilligt för terapi. Förtur till lägenhet och jobb kanske? Allt är precis som vanligt. Vi får väl tillsätta en ny utredning.

Jag förstår att några av våra gangsterapor som nu blivit dömda för gängmord i Danmark blev chockade över hur hårt bestraffade de blev. De förväntade sig svensk bulla och tårta som vanligt. Kanske 6 års fängelse, ute efter 3. De kommer högst förmodligen inte heller bli utelämnade till Sverige, eftersom Sverige inte upprätthåller internationell standard för ett seriöst rättsväsende. Danskarna vet att om de lämnar ut dem till sin muppbroder i norr, så är de ute på nolltid.

Tror vi skall avvakta domslutet i Danmark tills man överklagat klart och det äger laga kraft. Dom har väl ingen praxis än. Danmark har oavsett hög rättssäkerhet men i detta fallet handlar det om en lagstiftning om att tillhöra gäng och där kan man då ge mer påföljder. Inte heller har dom antagit någon konvention eller liknande för rabatter för ungdom. Vi är på samma väg även om det tar lite tid. Kanske inte gängmedlemskap lagstiftning men rabatterna kommer att ändras.

Jag kan informera om att Sverige ligger högt när det gäller rättssäkerheten. Norge, Sverige Danmark högt och USA mycket långt ner. Trots deras dödsstraff och mycket hårdare straff.
Citera
2020-08-29, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Snacka om att du lägger dina påhittade ord i mammans mun. Du har mycket att göra med alla slappa föräldrar. Speciellt dom som har myndiga barn som du då anser att föräldrar har makt över. Jag ser ingen annan ursäkt än att du ljuger stort.

Nej en del lever i verkligheten och en del är hjärntvättade av propaganda.

Sverige är ett land där det cementerats parallella världar där det finns familjer som lever som svenska familjer alltid gjort. Jag såg en pappa i dag på biblioteket med sin son, och det var ett nöje att iaktta hur de valde ut böcker tillsammans.

I normala fall tänker man inte ens över om ens barn är myndiga. Som förälder finns man där alltid mer eller minde. Det är en relation som utvecklas. Plötsligt är barnen vuxna och kan mer än föräldrarna, eller helt andra saker. Med en relation som gör att man kan tala om allt från ekonomi till vegansk mat. Det finns en respekt och osynliga gränser vi alla håller oss inom. Det är en process med ombytta roller, där barnet kommer bli med åren den som tar hand om föräldern.

Jag tycker detta fall som är extremt, visar hur politikernas retorik om integrering är falsk. Likt Menafolkets skitsnack om sin familjesammanhållning. Jag vill inte ha detta kriminella pack nära mig. Reinfeldt och alla andra som tagit hit skiten bor ju själva långt borta från dessa kriminella klaner och deras missfoster till barn.
Citera
2020-08-29, 01:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag gissar att du skrivit fel i meningen.

För mamman är sanningen att om han hade kommit hem så hade han inte kunnat skada andra.
Det finns ingen poäng med att tolka in att mamman skulle vara likgiltig inför det sonen gjort/anklagas för. Tvärtom -- hon vill inte ens prata med honom om han inte erkänner, ber om ursäkt och tar sitt ansvar .. om det är han som är skyldig.

Exakt, om han är skyldig. Just nu vet vi inget om detta. Polisen behöver nog någon typ av fysisk bevisning för att binda de MGM.
Citera
2020-08-29, 01:20
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Tror vi skall avvakta domslutet i Danmark tills man överklagat klart och det äger laga kraft. Dom har väl ingen praxis än. Danmark har oavsett hög rättssäkerhet men i detta fallet handlar det om en lagstiftning om att tillhöra gäng och där kan man då ge mer påföljder. Inte heller har dom antagit någon konvention eller liknande för rabatter för ungdom. Vi är på samma väg även om det tar lite tid. Kanske inte gängmedlemskap lagstiftning men rabatterna kommer att ändras.

Jag kan informera om att Sverige ligger högt när det gäller rättssäkerheten. Norge, Sverige Danmark högt och USA mycket långt ner. Trots deras dödsstraff och mycket hårdare straff.
Jo absolut, det kommer säkert hända något kring den svenska clowncirkusen kallat rättsväsende runt år 2036, efter ungefär 54 utredningar till.
Citera
2020-08-29, 01:22
Medlem
Tack och lov att barnen lyckades fly. Det känns som att de här hade kunnat sluta med mord.
Citera
2020-08-29, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Jo absolut, det kommer säkert hända något kring den svenska clowncirkusen kallat rättsväsende runt år 2036, efter ungefär 54 utredningar till.

Nu skall du inte vara pessimistisk utan se ljusglimten. Senfärdigt är det, men det kommer försvinna en del rabatter var säker på det. Bara skojarna i riksdagishuset kommer överens och att dom kan få ihop ett godtagbart förslag för dom kräsna remissinstanserna och lagrådet, så med lite ljus i sinnet kan det landa något 2021.
Citera
2020-08-29, 01:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad får dig att tro att hon inte försökt prata med sin son om hans tidigare brott?

Det kan inte vara något i artikeln i alla fall, för pappan berättar ju att de kunde styra honom hyfsat tills han fyllde arton.

Var har du fått uppgiften att hon förlåtit honom för mordbranden?
Länka gärna .. för du fantiserar väl inte bara?

Jag gjorde ett antagande utifrån den skrivna artikeln och dess fakta.
Citera
2020-08-29, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och så här ser hans kompis ut, enligt information i tråden:

https://www.facebook.com/amin.elhani.7
https://www.facebook.com/amin.elhani.58
Amin Svensson-kontot är inte gärningsmannens bild, det är ju 90-talsrapparen Ayo. Han med Betongdjungelboken.
Citera
2020-08-29, 01:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Tack och lov att barnen lyckades fly. Det känns som att de här hade kunnat sluta med mord.
Enig. Och det lär nog tas med i beaktandet såväl i förundersökningen som vid åtal och rättegång. Här kommer givetvis eventuellt motiv och uppsåt att få betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av davve74
Om vi skiter i domstolarna, hur många här hade velat se ett hårdare straff här än vad lagen kan ge? Hand upp.
Då jag är emot dödsstraff tycker jag att livstid är fullt tillräckligt eftersom ingen trots allt har dött. Och det är vad lagen kan ge i detta fall, så nej. Livstid räcker gott och väl, även om jag tror det stannar vid 12-14 år, respektive 6-7 år för 18-åringen. Om 18-åringen varit drivande kan det bli uppemot 8-9 år för hans del och kanske bara 10 år för 21-åringen. Men utredningen får väl visa hur det ligger till med detta.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2020-08-29 kl. 01:40.
Citera
2020-08-29, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Enig. Och det lär nog tas med i beaktandet såväl i förundersökningen som vid åtal och rättegång. rättegång. Här kommer givetvis eventuellt motiv och uppsåt att få betydelse.

Då jag är emot dödsstraff tycker jag att livstid är fullt tillräckligt eftersom ingen trots allt har dött. Och det är vad lagen kan ge i detta fall, så nej. Livstid räcker gott och väl, även om jag tror det stannar vid 12-14 år, respektive 6-7 år för 18-åringen. Om 18-åringen varit drivande kan det bli uppemot 8-9 år för hans del och kanske bara 10 år för 21-åringen. Men utredningen får väl visa hur det ligger till med detta.
Du ska ju bara svara om du är för hårdare straff, fattar du inte svenska?
Citera
2020-08-29, 01:42
Medlem
Gold94s avatar
Nu är det ju så att i Sverige är det fruktansvärt synd om förövarna och dem ska få bästa möjliga vård för att komma ut i samhället igen, ofta får dem nya identiteter också för att dem är ju så rädda att någon ska göra dem illa och det får ju inte hända dem stackarna..
Offren får ingen rättvisa dem kan på sin höjd få psykiatrisk hjälp några gånger sen blir det för dyrt och dem får betala själva för att få hjälp med sitt trauma.
Jag kan bara säga att jag skäms över Sveriges rättssystem och det enda jag är glad för nu är att andra länder ser, hör och börjar reagera över Sveriges rättssystem..🙁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in