Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-07, 20:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Lite sent, en artikel från 04-06-2020 i Expressen, men jag länkar den ändå nu för att tråden ska vara "komplett": "Meraf Bahta stängdes av för doping – men blev aldrig ifråntagen sina fyra SM-guld och sitt svenska rekord." Inget nytt, jag reagerade över samma sak för över ett år sedan, men artikeln ger vissa svar (eller snarare; skapar nya frågor) över anledningen:

Citat:
Enligt SportExpressens källor väntar friidrottsförbundet på att World Athletics (internationella friidrottsförbundet) ska bekräfta domen från Riksidrottsnämnden. Först då kommer de agera och styrka Bahtas resultat.

Jag var i kontakt med ett par tävlingsarrangörer och undrade varför de hade en dömd dopingavstängd löpare i sina resultatlistor och deras svar (de blir på jävligt dåligt humör när man börjar ifrågasätta deras antidopingarbete kan jag meddela) var att de avvaktar besked från Svenska Friidrottsförbundet. Men jag kände inte till att de i sin tur avvaktar besked från det internationella förbundet att att ärendet alltså inte är officiellt avklarat än. Jösses vad det drar ut på tiden...
Citera
2020-08-07, 21:33
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag är säker på att svenska friidrottsförbundet ligger på stenhårt för att få domen bekräftad så att de slipper det pinsamma med att ha dopade idrottare kvar i resultatlistorna och äntligen kan ge medaljerna till de rättmätiga vinnarna.

Allt annat vore ju hyckleri med tanke på den höga svansföring som svensk (fri)idrott brukar ha i dopningsfrågor när det gäller andra länder (åtminstone vissa) och hyckleri sysslar vi inte med i Sverige.
Citera
2020-08-29, 06:20
Medlem
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...lir-hon-av-med

Citat:
Meraf Bahta tilläts tävla i EM trots dopningsutredning – nu blir hon av med medaljen: ”Önskar att vi hade hanterat det på ett annat sätt”
Citera
2020-08-29, 06:33
Medlem
https://www.expressen.se/sport/friid...-med-medaljen/

Citat:
Löparstjärnan förlorar även fyra SM-guld och ett svenskt rekord.
Citera
2020-08-29, 06:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...lir-hon-av-med
Bara att gratulera Alina Reh.

Men om man sätter stopp för trixandet med datum, blir inte då även Coleman av med guldet från Doha? (osäker) Han har visst även missat igen och kan bli avstängd i Tokyo.
Senast redigerad av wwr 2020-08-29 kl. 07:07.
Citera
2020-08-29, 20:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.expressen.se/sport/friid...-med-medaljen/

Citat:
Löparstjärnan förlorar även fyra SM-guld och ett svenskt rekord.

Det var verkligen på tiden! Men Expressens journalist Ludvig Holmberg har knappast lyckats reda ut röran:

Citat:
Bahta springer Hytteplanmila i Norge på tiden 31,38 och slår därmed sitt egna svenska rekord på 10 000 meter landsväg.

Fast Bahta slog det rekordet 10.2.2019, vilket även blev nytt nordiskt rekord. GP:
Citat:
Löparen Meraf Bahta sänkte sitt svenska rekord på 10 kilometer landsväg när hon vann på distansen under de nederländska mästerskapen. Segertiden i Schoorl, 31.09, var en rejäl förbättring av hennes tidigare svenska rekord 31.38.

Så vad gäller? Ska båda rekorden strykas? Eller bara det norska? Varför? Va fan?

Sommaren 2018 slog Bahta även svenskt rekord på 2000m. SVT:

Citat:
Vid tävlingarna i Montreuil i Frankrike i kväll slog Bahta det svenska rekordet på den udda distansen 2 000 meter. Hon sprang sträckan på 5.37,12 och raderade därmed ut Sarah Wedlunds gamla rekord på 5.52,22 från 1995.

Är det tänkt att Bahta ska få behålla det rekordet som ett tröstpris, eller har Holmberg svårt för matematiken?

Det ska bli mycket intressant att följa när resultatlistor och Bahta själv korrigerar.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-08-29 kl. 20:02.
Citera
2020-08-29, 20:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det var verkligen på tiden! Men Expressens journalist Ludvig Holmberg har knappast lyckats reda ut röran:

Fast Bahta slog det rekordet 10.2.2019, vilket även blev nytt nordiskt rekord. GP:

Så vad gäller? Ska båda rekorden strykas? Eller bara det norska? Varför? Va fan?

Sommaren 2018 slog Bahta även svenskt rekord på 2000m. SVT:

Är det tänkt att Bahta ska få behålla det rekordet som ett tröstpris, eller har Holmberg svårt för matematiken?

Det ska bli mycket intressant att följa när resultatlistor och Bahta själv korrigerar.

Nu är det inte Ludvig Holmberg som avgör om rekord och resultat skall vara giltiga i Sverige.

Ingen av de resultat som du räknar upp är noterade som svenska officiella rekord av friidrottsstatistik.se.
Citera
2020-08-29, 21:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är det inte Ludvig Holmberg som avgör om rekord och resultat skall vara giltiga i Sverige.

Ingen av de resultat som du räknar upp är noterade som svenska officiella rekord av friidrottsstatistik.se.

Har jag påstått det eller?

Ligger under "svenska rekord" på friidrott.se.

Edit: Verkar som friidrott.se och friidrottsstatistik.se måste ta och snacka ihop sig om vad det är som gäller.

Edit 2: Och snacka med Bahta också, på Instagram säger hon sig inneha (slagit?) SEX svenska rekord.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-08-29 kl. 21:11.
Citera
2020-08-29, 22:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Och snacka med Bahta också, på Instagram säger hon sig inneha (slagit?) SEX svenska rekord.

Så stackars IT-handikappade Bahta klarar av Instagram men inte att sköta vistelserapporteringen ... Hmm.
Citera
2020-08-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Så stackars IT-handikappade Bahta klarar av Instagram men inte att sköta vistelserapporteringen ... Hmm.
Stod det inte att läsa för ett tag sedan att Batha fått en assistent som skulle sköta allt administrativt då hon har problem med språket och är allmänt slarvig. Assistenten tyckte dock Insta var roligare än vistelserapporteringen...

Pinsam historia för friidrottsförbundet detta. Vi var ju redan inne på att hon skulle bli av med medaljen redan under EM!
Citera
2020-08-30, 13:23
Medlem
wwrs avatar
Coleman försökte ju också med detta "första aprilskämt". USADA sade sig ha fått klartecken från WADA att frikänna honom.

Det finns säkert folk som läser det här som håller reda på detta mer än jag. Kan någon förklara:

Hur kan Coleman få behålla guldet från Doha, när Bahta måste lämna tillbaka sin medalj? (Att lämna tillbaka medaljen är det rätta.) Begår inte de två idrottarna samma brott mot dopingreglerna? Har jag missförstått något?
Citat:
USADA recorded a Filing Failure for Coleman on June 6, 2018, when a DCO attempted to test Coleman and discovered that he had failed to update his Whereabouts filing to accurately reflect his location. Coleman was subsequently charged with Whereabouts Failures on January 16 and April 26, 2019. Based on these three failures, USADA initiated a case against Coleman for three Whereabouts Failures in a 12-month period.

However, based on a comment in the ISTI that states that Filing Failures relate back to the first day of the quarter, Coleman contended that his failure to update that was discovered on June 6, 2018, should relate back to April 1, 2018, which would be more than 12 months prior to Coleman’s most recent Whereabouts Failure on April 26, 2019. As a result, USADA consulted with WADA to receive an official interpretation of the relevant comment in the ISTI. This interpretation was received on Friday, August 30, 2019, and stated that the Filing Failure which USADA had recorded in June 2018 should relate back to April 1, 2018, the first day of the quarter in which the failure to update occurred.

https://www.usada.org/sanction/where...man-withdrawn/
Senast redigerad av wwr 2020-08-30 kl. 13:50.
Citera
2020-08-30, 23:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Pinsam historia för friidrottsförbundet detta. Vi var ju redan inne på att hon skulle bli av med medaljen redan under EM!

Men, men... Det var ju omöjligt att veta på förhand?!

Citat:
Med facit i hand önskar vi att vi hade hanterat det här på ett annat sätt. Men där och då gjorde vi en rejäl analys och hade argument för att låta henne tävla, säger Stefan Olsson som är generalsekreterare för det svenska förbundet till Expressen.

Nej, jag skojar bara så klart. Men smaka på den: "Med facit i hand...". Fuck off Stefan Olsson, ALLA med huvudet rätt påskruvat insåg MED EN GÅNG att den här historien stank. Ni åsidosatte allt vad sportsligt uppträdande heter och förstörde svenskt anseende i dopingfrågor genom att utnyttja ett juridisk kryphål för att få Bahta på banan. Medaljen var besudlad redan IAAF tog ifrån den.

Fråga till Ulf Björklund:
Citat:
Vad känner du kring att det här beskedet kommer två år efter loppet?
– Det är så onödigt alltihop...

Hur kan en friidrottstränare tycka att antidopningsarbete och dess konsekvenser är, citat "onödigt"?! Hur kan man komma undan med ett sådant uttalande? Bara för att det är hans egen adept eller?

Bahta intervjuad:
Citat:
– Det är väldigt tråkigt, säger Bahta när SportExpressen träffar henne på Slottsskogsvallen.
– Framför allt är det väldigt konstigt att beskedet kommer dagen innan jag ska tävla.
Du menar att de borde meddelat det här en annan dag?
– Jag tycker det. De tänker så konstigt. Det var likadant innan EM, jag fick beskedet om utredningen precis innan mästerskapet… det är väldigt konstigt.
Tror du att de medvetet försöker störa dig?
– Jag vet inte. Jag fattar ingenting…

Ja, det är väldigt tråkigt, men inte för dig, utan för alla idrottare som drabbats negativt av att en dopingavstängd (eller som borde ha varit det) som du tillåtits tävla, t.ex. Alina Reh, som förnekades chansen att mottaga en medalj på hemma-EM.

Sedan är det magstarkt att insinuera att vara utsatt för någon slags komplott, när det precis uppdagats att förbundet bokstavligen talat brutit mot det internationella regelverket för att SKYDDA DIG. Verklighetsfrånvänt är bara förnamnet! (Förresten, var det inte Aftonbladet som läckte att Bahta var under utredning innan EM, förbundet försökte väl hålla det hemligt?)
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-08-31 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in