Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-30, 11:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tror du att Ulf är transa enbart för att han har ett efternamn som slutar på -dotter istället för -son?

Alltså , TS har tappat det! Fy fan
Citera
2020-08-30, 11:37
  #14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Var inte fånig! Det där är inte värt ett svar. Detta med -dotter avskaffades i Sverige på 1800-talet och de enda som idag använder det är kvinnor som vill göra en markering av något slag. Kanske också transor?

EN PERSON SOM HETER ULF KAN INTE VARA NÅGONS "DOTTER" eftersom Ulf är ett manssnamn.

Att -son används som standard för efternamn i Sverige känner vi alla till, så sluta tramsa om detta!

Namnet kan vara ärvt för det.
Citera
2020-08-30, 12:05
  #15
Medlem
Riddarhusets avatar
Om man lever efter principen att efternamnet indikerar politisk inställning, moral och förmåga att vara andlig ledare befarar jag att man behöver rannsaka sig själv grundligt. Det är inte osannolikt att livet består av dagliga obesvarade funderingar som vore hälsobringande att bearbeta grundligt tillsammans med en professionell psykiatriker.
Citera
2020-08-30, 12:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag är kristen (döpt och konfirmerad i SvK) och tror på Gud.
Naturligtvis har jag konstaterat att Svenska Kyrkan har tappat bort Gud och Bibeln i sin jakt på politisk korrekthet.
Samtidigt så gillar jag fortfarande det välbekanta med gudstjänstordningen och fina svenska psalmer - även om jag tror att man har bättre förutsättningar att vara kristen på andra håll.

Hur som helst, jag ville prata med en präst om ett personligt dilemma och tänkte vända mig till min lokala kyrka. Men då upptäckte jag att prästen i min kyrka antingen är transa eller någon slags feminist-aktivist!

Jag kommer lösa mitt dilemma på ett annat sätt. Men det här är sista gången jag tror att Sv. Kyrkan

Ditt dilemma är att du är totalt dum i huvudet och inte värd Jesus.

Säg mig, varför stör du dig på folk som vill ha politik som är rätt för alla...dvs KORREKT.
Slå upp ordet korrekt innan du häver ur dig smörja.
Just nu är du helt inkorrekt med ditt kvinnohat (hon såg feministisk ut)
Hur ser men ut som en feminist?
Är det inte bara du som går runt med en massa fördomar om folk, därav ditt jävla dilemma...
Citera
2020-08-30, 12:54
  #17
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag är kristen (döpt och konfirmerad i SvK) och tror på Gud.
Naturligtvis har jag konstaterat att Svenska Kyrkan har tappat bort Gud och Bibeln i sin jakt på politisk korrekthet.
Samtidigt så gillar jag fortfarande det välbekanta med gudstjänstordningen och fina svenska psalmer - även om jag tror att man har bättre förutsättningar att vara kristen på andra håll.

Hur som helst, jag ville prata med en präst om ett personligt dilemma och tänkte vända mig till min lokala kyrka. Men då upptäckte jag att prästen i min kyrka antingen är transa eller någon slags feminist-aktivist! Personen heter nämligen ULF W*NDOTTER. Jag kom av mig fullständigt och mitt problem har viss anknytning till den här typen av problematik. Jag ville prata med en mer traditionell präst som kan ge mig ett kristet perspektiv på dilemmat. Bland de övriga prästerna i kyrkan var alla utom en, kvinnor som ser feministiska ut. De kommer inte kunna relatera till det här problemet heller.

Följaktligen så kan jag inte vända mig till min lokala kyrka. En liknande situation existerade när jag bodde utomlands och skulle vända mig till den lokala utlandsskyrkan som drevs av Svenska Kyrkan. Äldre församlingsmedlemmar som var aktiva i kyrkans ledning sa att de speciellt hade bett stiftet om en viss typ av präst, Stiftet verkade ha svarat med att skicka enbart raka motsatsen till vad de bett om. Ett par som jag kände ville gifta sig i Svenska kyrkan men avbokade för att det inte skulle funka med den icke-svenske partens familj. De gifte sig i stället i en lokal katolsk kyrka.

Fick även ett församlingsblad från min lokala kyrka i brevlådan igår. I princip alla artiklarna handlade om feminism, med anledning av jubileet av den första kvinnliga prästen för 50 år sen. Jesus nämndes överhuvudtaget inte i hela tidskriften, utöver ett citat på baksidan. Idag finns fler kvinnliga än manliga präster i Svenska kyrkan. Det här är faktiskt ett problem för en del medlemmar i Svenska kyrkan som läser bibeln och konstaterar att den inte stödjer kvinnliga präster. Jag är själv lite kluven i frågan. Visst finns det kvinnor som både kan predika och har en inspirerande kristen tro.. Å andra sidan står det faktiskt som det gör i bibeln. Har hört att en del lokala församlingar i Sverige har problem med det här.

Jag kommer lösa mitt dilemma på ett annat sätt. Men det här är sista gången jag tror att Sv. Kyrkan kommer finnas där för mig på ett meningsfullt.

Och vad är grejen med den här Ulf ....dotter? Är det en feministisk markering eller är den här prästen öppet transa? Är detta okej i Svenska Kyrkan?

Ta kontakt med själavården i din lokala Pingst- eller EFK-församling. Eller Equmenia eller EFS i nödfall. Du kommer aldrig att få det du behöver från svenska kyrkan, tvärtom riskerar det att göra allting värre. Ett råd i all välmening!

Svenska kyrkan är en skyddad verkstad för alla möjliga konstiga människor som inte nödvändigtvis tror på Gud, utan tycker om att ha en plattform och känna sig speciella.
__________________
Senast redigerad av flesh-flute 2020-08-30 kl. 13:00.
Citera
2020-08-30, 13:01
  #18
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Då är du antingen ett troll eller dum i huvudet. Känner många som har ett efternamn som slutar på -dotter av den enkla anledningen att deras föräldrar hade det namnet. Är det här med att man ärver sina föräldrars namn en nyhet för dig?

nej, det gör du inte.

tjejer tar SIN FARS förnamn och sätter till dotter efter för att de tror att de är speciella. speciella är de allt, dock inte på sättet de tror.


din präst är säkert transa, finns ett par transpräster
Citera
2020-08-30, 13:12
  #19
Medlem
Om du är troende så är inte svenska kyrkan rätt ställe att vara. Där handlar det numera bara om politik finns visserligen enskilda bra präster men de är på gränsen till förföljda internt.

Jag gick ur svenska kyrkan p.g.a deras politisering. Jag kommer ändå dö osörjd samt bli uppeldad i billigaste pappkartong oavsett.
Citera
2020-08-30, 13:13
  #20
Medlem
Om du är troende så är inte svenska kyrkan rätt ställe att vara. Där handlar det numera bara om politik finns visserligen enskilda bra präster men de är på gränsen till förföljda internt.

ont:
Sluta trolla!
Citera
2020-08-30, 13:14
  #21
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
nej, det gör du inte.
Jo, det gör jag, idiot.

De har bara ärvt sina föräldrars namn. En kompis heter Persdotter i efternamn, och det gör alla hans syskon. Deras farsa heter inte Per, men han heter också Persdotter i efternamn.

Förr fick man efternamn baserat på sitt kön och sin fars förnamn. Senare fick man istället faderns efternamn i de flesta fall, och då fäderna hade namn som slutade på -son var det ovanligt att dotternamnen fördes vidare. Det har dock hänt. Exempelvis när fadern har varit okänd.

Idag har det också blivit vanligare att man inte håller så hårt på att kvinnan tar mannens efternamn vid giftermål. Många par väljer det efternamn de tycker är finast.
Citera
2020-08-30, 13:17
  #22
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag är kristen (döpt och konfirmerad i SvK) och tror på Gud.
Naturligtvis har jag konstaterat att Svenska Kyrkan har tappat bort Gud och Bibeln i sin jakt på politisk korrekthet.
Samtidigt så gillar jag fortfarande det välbekanta med gudstjänstordningen och fina svenska psalmer - även om jag tror att man har bättre förutsättningar att vara kristen på andra håll.

Hur som helst, jag ville prata med en präst om ett personligt dilemma och tänkte vända mig till min lokala kyrka. Men då upptäckte jag att prästen i min kyrka antingen är transa eller någon slags feminist-aktivist! Personen heter nämligen ULF W*NDOTTER. Jag kom av mig fullständigt och mitt problem har viss anknytning till den här typen av problematik. Jag ville prata med en mer traditionell präst som kan ge mig ett kristet perspektiv på dilemmat. Bland de övriga prästerna i kyrkan var alla utom en, kvinnor som ser feministiska ut. De kommer inte kunna relatera till det här problemet heller.

Följaktligen så kan jag inte vända mig till min lokala kyrka. En liknande situation existerade när jag bodde utomlands och skulle vända mig till den lokala utlandsskyrkan som drevs av Svenska Kyrkan. Äldre församlingsmedlemmar som var aktiva i kyrkans ledning sa att de speciellt hade bett stiftet om en viss typ av präst, Stiftet verkade ha svarat med att skicka enbart raka motsatsen till vad de bett om. Ett par som jag kände ville gifta sig i Svenska kyrkan men avbokade för att det inte skulle funka med den icke-svenske partens familj. De gifte sig i stället i en lokal katolsk kyrka.

Fick även ett församlingsblad från min lokala kyrka i brevlådan igår. I princip alla artiklarna handlade om feminism, med anledning av jubileet av den första kvinnliga prästen för 50 år sen. Jesus nämndes överhuvudtaget inte i hela tidskriften, utöver ett citat på baksidan. Idag finns fler kvinnliga än manliga präster i Svenska kyrkan. Det här är faktiskt ett problem för en del medlemmar i Svenska kyrkan som läser bibeln och konstaterar att den inte stödjer kvinnliga präster. Jag är själv lite kluven i frågan. Visst finns det kvinnor som både kan predika och har en inspirerande kristen tro.. Å andra sidan står det faktiskt som det gör i bibeln. Har hört att en del lokala församlingar i Sverige har problem med det här.

Jag kommer lösa mitt dilemma på ett annat sätt. Men det här är sista gången jag tror att Sv. Kyrkan kommer finnas där för mig på ett meningsfullt.

Och vad är grejen med den här Ulf ....dotter? Är det en feministisk markering eller är den här prästen öppet transa? Är detta okej i Svenska Kyrkan?
Svenska kyrkan har för länge sedan lämnat kristendomen och är en marxistisk sekt. Homo- och transsexuella är styggelser, enligt Bibeln.
Citera
2020-08-30, 13:26
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Svenska kyrkan har för länge sedan lämnat kristendomen och är en marxistisk sekt. Homo- och transsexuella är styggelser, enligt Bibeln.

Det är mycket som är styggelser enligt Bibeln.
Säg mig, vilken judisk eller kristen församling stenar sina söner när dom inte lyder sina pappor?

Så med andra ord, inget religiöst samfund följer Bibelns alla lagar.
Citera
2020-08-30, 13:28
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Svenska kyrkan har för länge sedan lämnat kristendomen och är en marxistisk sekt. Homo- och transsexuella är styggelser, enligt Bibeln.

Det är mycket som är styggelser enligt Bibeln.
Säg mig, vilken judisk eller kristen församling stenar sina söner när dom inte lyder sina pappor?

Så med andra ord, inget religiöst samfund följer Bibelns alla lagar.

Du kan också välja vägen att vara bokstavstrogen, men då lutar det med all säkerhet att du slutar som en "IS"-dåre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in