Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Nja. Tja. Vi gjorde jämförelsen Coleman-Bahta förra året. Bara till att läsa lite högre upp i tråden. Ena fallet sköttes av slipade amerikanska jurister a la Travis Tygart och det andra av någon svensk brännvinsadvokat som ville ta fallet till HD (!) och inte CAS. Man kan tycka det är orättvist med olika utfall trots snarlika förutsättningar, men jag gråter inga tårar för Bahtas skull.
Ingen är så okunnig att den tar fallet till HD om den inte har fått order om det. Alla vet att överklagan går till CAS. Nu påstår dessutom tränaren att förbundet inte kan få fram 200.000 kronor för att ge Bahta upprättelse samt ge henne och Sverige en VM-medalj.
Tygart är säkert slipad, men USA särbehandlas. USADA fick ju bara ett förhandsbesked att det var OK.
Självklart är det en stor skandal att
två identiska fall behandlas olika, säkerligen eftersom de kommer från olika länder. Både Banka och Pound har talat om riskerna för olika bedömning när WADA attackeras på olika sätt.
Att inte ta Bahtas fall till CAS visar att vi lagt oss platt för USA. Bara att fallet skulle tas upp i CAS skulle belysa Tygarts och USADA:s fifflande.
Vi offrar Bahtas chans till upprättelse och en VM-medalj förmodligen bara för att USA säger till. Det här är skandal.
(Coleman missade igen i december. Kan bli borta i Tokyo, men det snackas kanske bort det med.)
...
Jag skulle tro att amerikanerna fått press på WADA genom olika manipulationer. iNADO, AIU heter väl olika organisationer. Nu är kanske WADA så skraja att tappa mer inflytande att Tygart bara ringer och får som han vill. Jag är inte säker på det. Men jag är säker på att två identiska fall måste behandlas lika.