• 1
  • 2
2020-08-31, 23:16
Bannlyst
Jag är sugen på att köpa mig en rolex submariner.

Varför? För jag tycker den är riktigt snygg.

Serienummret som står på en rolex är den kopplad till någon ägare?

Om jag köper en på blocket och personen på pantbanken säger att den är äkta, kan han även se om den är anmäld stulen?
Citera
2020-08-31, 23:23
Medlem
OT, Men låter mer som att du snott/hittat en rolexklocka och ska sälja den på pantbanken..haha
Citera
2020-08-31, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Endetta
OT, Men låter mer som att du snott/hittat en rolexklocka och ska sälja den på pantbanken..haha
Ja exakt så låter det. Och då kan jag säga att JA, serienumret är spårbart till proveniens.

Pantbanker har extremt tät kontakt med polisen och kan direkt se om en klocka är stulen. Det fina är också att de har sluss och skottsäkra fönster, så om du kommer in med en stulen rolle så kan de bara skita i att släppa ut dig tills du blir lagförd. 😅
Citera
2020-08-31, 23:37
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja exakt så låter det. Och då kan jag säga att JA, serienumret är spårbart till proveniens.

Pantbanker har extremt tät kontakt med polisen och kan direkt se om en klocka är stulen. Det fina är också att de har sluss och skottsäkra fönster, så om du kommer in med en stulen rolle så kan de bara skita i att släppa ut dig tills du blir lagförd. 😅

Han får väl skicka in en målvakt som är väl uppklädd och seriös men som inte kan något om klockor. Då spelar det ingen roll hur många glas och slussar de har.
Citera
2020-08-31, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Han får väl skicka in en målvakt som är väl uppklädd och seriös men som inte kan något om klockor. Då spelar det ingen roll hur många glas och slussar de har.
"Målvakten" kommer bli åtalad för häleri oavsett.

God tro finns inte längre vetdu.
Citera
2020-08-31, 23:45
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
"Målvakten" kommer bli åtalad för häleri oavsett.

God tro finns inte längre vetdu.

Man måste kunna bevisa uppsåt till bedrägeri. Svårt. Säljaren kan ju inte åtalas om han enbart frågar var han får för Rolexen som han köpte på Blocket. Är den stulen så ja då är det väl inte mer med det, eller? Isåfall kan han ju ange den som sålde på blocket
Citera
2020-08-31, 23:52
Bannlyst
Citat:
Man måste kunna bevisa uppsåt till bedrägeri. Svårt. Säljaren kan ju inte åtalas om han enbart frågar var han får för Rolexen som han köpte på Blocket. Är den stulen så ja då är det väl inte mer med det, eller? Isåfall kan han ju ange den som sålde på blocket
Nej. Kommer du in och vill sälja eller pantsätta en stulen klocka i 50K-klassen så är det klockrent häleri. Du (eller den som kommer in) är inspelad och är fast där inne tills en patrull anländer. Bara innehavet av den är alltså olagligt, det spelar ingen roll vad du "tror". Förr kunde man hävda att man köpt något i god tro, och fick då ett freecard, men så funkar det inte längre.

Har du något som du tror är stulet skall det inlämnas på närmaste polisstation. Allt innehav utöver det är åtalbart. Sen kan det hända att den inte är stulen, men då får du tillbaka den av polisen såsom upphittare.
Citera
2020-08-31, 23:54
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Nej. Kommer du in och vill sälja eller pantsätta en stulen klocka i 50K-klassen så är det klockrent häleri. Du (eller den som kommer in) är inspelad och är fast där inne tills en patrull anländer. Bara innehavet av den är alltså olagligt, det spelar ingen roll vad du "tror". Förr kunde man hävda att man köpt något i god tro, och fick då ett freecard, men så funkar det inte längre.

Har du något som du tror är stulet skall det inlämnas på närmaste polisstation. Allt innehav utöver det är åtalbart. Sen kan det hända att den inte är stulen, men då får du tillbaka den av polisen såsom upphittare.

Har du något som backar upp ditt påstående i form källa till någon lagbok?
Citera
2020-08-31, 23:59
Medlem
Citat:

Jag backar upp hans påstående. Bor man under en sten så kan jag tänka mig att man har svårt att förstå det.
Myndigheterna är inte efterblivna.
Citera
2020-08-31, 23:59
Bannlyst
Citat:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/God_tro
Citat:
Sverige finns ”Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre”. Sedan 2003 är lagen ändrad så att man som köpare inte kan hävda att man handlat i god tro (och därmed ska få behålla det man köpt) om varan/egendomen är stulen eller tagen från den rätte ägaren under hot eller tvång.
Citera
2020-09-01, 16:51
Medlem
LenaPauls avatar
Svar ja. När du lämnar in klockan på service (som man ska göra) då kommer dem att se att klockan är stulen om det är det som du undrar.
Citera
2020-09-02, 14:24
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:

Det där stämmer inte riktigt. Det som skiljer dagens lagstiftning mot tidigare, var att du BÅDE gick straffrättsligt fri från ansvar OCH fick behålla godset enligt den gamla lagen om godtrosförvärv. Den stora skillnaden idag är att du inte får behålla godset.

Någon automatik i lagföringen existerar inte och uppsåt skall fortfarande bevisas för någon form av fällande dom. Om den som kommer in med godset till pantbanken t ex i förväg ringt polisens nationella godsregister, och inte fått träff på klockans serienummer, har alltså gjort vad den kunnat för att säkerställa att godset inte är stulet.

Sen handlar det såklart om prisbilden. Köper man en 100 000-kronorsklocka (för så mycket kostar en ny Submariner ungefär) på Blocket för 25 000, så blir det lättare för åklagaren att bevisa uppsåtet. Är priset dock i paritet med marknadspriset, så lär innehavaren högst sannolikt gå fri i det ovan uppdiktade sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in