2020-09-02, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Det där stämmer inte riktigt. Det som skiljer dagens lagstiftning mot tidigare, var att du BÅDE gick straffrättsligt fri från ansvar OCH fick behålla godset enligt den gamla lagen om godtrosförvärv. Den stora skillnaden idag är att du inte får behålla godset.

Någon automatik i lagföringen existerar inte och uppsåt skall fortfarande bevisas för någon form av fällande dom. Om den som kommer in med godset till pantbanken t ex i förväg ringt polisens nationella godsregister, och inte fått träff på klockans serienummer, har alltså gjort vad den kunnat för att säkerställa att godset inte är stulet.

Sen handlar det såklart om prisbilden. Köper man en 100 000-kronorsklocka (för så mycket kostar en ny Submariner ungefär) på Blocket för 25 000, så blir det lättare för åklagaren att bevisa uppsåtet. Är priset dock i paritet med marknadspriset, så lär innehavaren högst sannolikt gå fri i det ovan uppdiktade sammanhanget.
Det har du helt rätt i. Jag tror dock inte att TS hade haft kapacitet till den till distinktionen i juridiken.

Mitt svar avsåg real-case scenario. Som du säger blir det mer allvar om det är en deep-sea än om det hade varit fråga om en Certina.

Sedan stämmer det ju att det är åtalbart såsom häleri, vad åkl sedan väljer att göra är en annan femma.
Senast redigerad av Dekorima 2020-09-02 kl. 14:55.
Citera
2020-09-05, 09:00
Bannlyst
Jag menar säg att jag ska köpa en rolex av en privatperson.

Vad är det som gör att han inte kan anmäla den stulen när jag väl köpt den?

Jag köper den lagligt. Han anmäler den stulen, sen när jag ska sälja den 8 år efter så är den anmäld.
Citera
2020-09-05, 09:03
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag menar säg att jag ska köpa en rolex av en privatperson.

Vad är det som gör att han inte kan anmäla den stulen när jag väl köpt den?

Jag köper den lagligt. Han anmäler den stulen, sen när jag ska sälja den 8 år efter så är den anmäld.
Det är därför ni ska upprätta ett korrekt kvitto när ni gör affären.
Citera
2020-09-05, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det är därför ni ska upprätta ett korrekt kvitto när ni gör affären.

Ja för en överföring på tex 140.000 till personen finns väl inte lagrat hos banken i flera år? Så man kan bevisa därifrån
Citera
2020-09-05, 12:08
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ja för en överföring på tex 140.000 till personen finns väl inte lagrat hos banken i flera år? Så man kan bevisa därifrån
Tror du att det står att klockan är till fullo betald på utdraget? Eller att det rör sig om en klockaffär? Eller refnr på klockan?
Är du så naiv att du inte anser att ett korrekt utformat kvitto är det enda som hjälper dig i ett sådant scenario du beskrev så får du skylla dig själv om du blir blåst.
Citera
2020-09-05, 17:47
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Man ska alltid begära ett riktigt kvitto det är självklart. en öveföring bevisas ju ingenting.
Finns risk att han åker dit på häleri om det inte är korrekt.
Citera
2020-09-06, 05:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag är sugen på att köpa mig en rolex submariner.

Varför? För jag tycker den är riktigt snygg.

Serienummret som står på en rolex är den kopplad till någon ägare?

Om jag köper en på blocket och personen på pantbanken säger att den är äkta, kan han även se om den är anmäld stulen?

Du skall inte gå till pantbanken för att få äktheten bekräftad, du skall gå till en auktoriserad återförsäljare (AD) och betala vad det kostar.
Pantbanken kan kontrollera att klockan inte är anmäld stulen i Sverige.

https://www.rolex.com/rolex-dealers/...ex%20%2Bdealer

Du kan ha nytta av att titta i den här länken:

https://klocksnack.se/threads/klocka...ervice.124063/

Jag kan tillägga att det som vanligt är tröttsamt med allt struntprat från okunniga människor i tråden, när det gäller klockor är trådarna på Flashback näst intill värdelösa.
Ställ frågan på ett riktigt klockforum.

Framför allt, läs på ordentligt, att köpa rätt Rolex Submariner till rätt pris är nästan en vetenskap. Tex måste du se upp för Frankenwatch och köp absolut inte en begagnad Rolex på blocket, det kräver stor kunskap och just nu har du inte den kunskapen.
Senast redigerad av trottwell 2020-09-06 kl. 06:16.
Citera
2020-09-08, 19:25
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du skall inte gå till pantbanken för att få äktheten bekräftad, du skall gå till en auktoriserad återförsäljare (AD) och betala vad det kostar.
Pantbanken kan kontrollera att klockan inte är anmäld stulen i Sverige.

https://www.rolex.com/rolex-dealers/...ex%20%2Bdealer

Du kan ha nytta av att titta i den här länken:

https://klocksnack.se/threads/klocka...ervice.124063/

Jag kan tillägga att det som vanligt är tröttsamt med allt struntprat från okunniga människor i tråden, när det gäller klockor är trådarna på Flashback näst intill värdelösa.
Ställ frågan på ett riktigt klockforum.

Framför allt, läs på ordentligt, att köpa rätt Rolex Submariner till rätt pris är nästan en vetenskap. Tex måste du se upp för Frankenwatch och köp absolut inte en begagnad Rolex på blocket, det kräver stor kunskap och just nu har du inte den kunskapen.
Hehe det är enbart bajsnödigt att kommentera på andras struntprat du bidrar ju också

Det är inte så märkvärdig grej att köpa en klocka men det är självklart viktigast att man känner förtroendet för säljaren gör man inte det så är man väl en idiot som langar över pengarna

Det behöver absolut inte vara något skumt bara för att klockan är anmäld som stulen. Det som troligen har hänt är ju att ursprungliga ägaren har begått försäkringsbedrägeri och sedan sålt klockan så den kan absolut vara helt okej ändå även om det borde ju absolut sänka värdet på klockan
Citera
2020-09-08, 21:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Hehe det är enbart bajsnödigt att kommentera på andras struntprat du bidrar ju också

Det är inte så märkvärdig grej att köpa en klocka men det är självklart viktigast att man känner förtroendet för säljaren gör man inte det så är man väl en idiot som langar över pengarna

Det behöver absolut inte vara något skumt bara för att klockan är anmäld som stulen. Det som troligen har hänt är ju att ursprungliga ägaren har begått försäkringsbedrägeri och sedan sålt klockan så den kan absolut vara helt okej ändå även om det borde ju absolut sänka värdet på klockan

Veckans LenaPaul.

Jag gratulerar dig till nytt personligt rekord!

Det av mig fetade i ditt sista stycke är det mest idiotiska som du hittills har åstadkommit här på Flashback.
Senast redigerad av trottwell 2020-09-08 kl. 21:06.
Citera
2020-09-08, 22:40
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Veckans LenaPaul.

Jag gratulerar dig till nytt personligt rekord!

Det av mig fetade i ditt sista stycke är det mest idiotiska som du hittills har åstadkommit här på Flashback.
Va tror du att om alla papper är ok så har det gått till på nåt annat sätt?? Är du på riktigt
Citera
2020-09-08, 22:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Va tror du att om alla papper är ok så har det gått till på nåt annat sätt?? Är du på riktigt

Med ledning av din intellektuella nivå skulle man nästan kunna sluta sig till att du äger en Breitling.

Är du medveten om att det är förenat med en del besvär med att inneha en stulen klocka?

Till exempel att försäkringsbolaget som har betalat ut ersättning för klockan kommer att kräva den nuvarande innehavaren på klockan, efter utbetald ersättning tillhör klockan försäkringsbolaget.
Senast redigerad av trottwell 2020-09-08 kl. 22:57.
Citera
2020-09-08, 23:44
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Med ledning av din intellektuella nivå skulle man nästan kunna sluta sig till att du äger en Breitling.

Är du medveten om att det är förenat med en del besvär med att inneha en stulen klocka?

Till exempel att försäkringsbolaget som har betalat ut ersättning för klockan kommer att kräva den nuvarande innehavaren på klockan, efter utbetald ersättning tillhör klockan försäkringsbolaget.
Det är deras problem dem kan inte kräva att han som köpte den i god tro ska stå för det där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in