2020-09-07, 20:26
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therevolver
Farsan till bröderna har nu gått ut och dementerat uppgifterna om att dådet kunde ha något med incidenten med deras farbror att göra. Enligt honom känner sönerna inte ens sin farbror, och har endast träffat honom en gång då de var små. Farsan har aldrig heller hört att det skulle ha skett något våld i samband med sin brors gripande och har aldrig talat om incidenten med sina söner.

Han förnekar även att det kunde röra sig om s.k. blodshämnd, då endast brödernas mamma är halvrom, men inte ens hon går i rom-kläder, familjen inte haft något samröre med andra romer och pojkarna inte på något sätt tagit åt sig den romska kulturen.

Zigenartatueringen är bara ironisk?

https://petterssonsblogg.se/2020/09/...er-i-finnland/

"I dag inleddes rättegången mot de två bröderna som bland annat misstänks för 13 mordförsök. Men vid lunchtid tog det stopp. Åklagaren hade missat att åtala båda bröderna, inte bara den ena, för att ha skjutit mot polisen i Borgå.

De två bröderna som sköt mot polis i Ölstens i Borgå och under en biljakt mellan Tammerfors och Ikalis sommaren 2019, stod i dag inför rätta. Vill du läsa mer om fallet hittar du en bakgrund längre ner i artikeln efter livebloggen.

Missen i åtalet leder till att åklagaren tvingas komma med ett nytt preciserat åtal. Det ska försvaret ha möjlighet att besvara.
Därför skjuts det hela fram. Rättegången fortsätter på onsdag denna vecka, i stället för tisdag som planerat. Sedan fortsätter man med en extra dag nästa vecka."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...soken-pa-polis
Citera
2020-09-08, 23:32
Medlem
fittas avatar
Så två "svenska" romer åker till finland för att försöka skjuta ihjäl poliser, helt utan anledning?

Även med en anledning är hela fallet riktigt rubbat.

Hur tänker man när man försöker ta poliser som gisslan, sen försöker komma undan och skjuter hejvilt mot insatsstyrkan under den pågående jakten...

Alltså jag menar, okej om man nyss begått ett bankrån och försöker komma undan, eller har massa knark i bilen eller något... det vore en anledning.

Men att bara få för sig att fånga poliser och skjuta dom, vad tusan.

Ville dom kanske hamna i fängelse? Kanske är det här PRISON BREAK.

Hjärnsläpp gånger 1000.
Citera
2020-09-09, 00:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Zigenartatueringen är bara ironisk?

https://petterssonsblogg.se/2020/09/...er-i-finnland/

"I dag inleddes rättegången mot de två bröderna som bland annat misstänks för 13 mordförsök. Men vid lunchtid tog det stopp. Åklagaren hade missat att åtala båda bröderna, inte bara den ena, för att ha skjutit mot polisen i Borgå.

De två bröderna som sköt mot polis i Ölstens i Borgå och under en biljakt mellan Tammerfors och Ikalis sommaren 2019, stod i dag inför rätta. Vill du läsa mer om fallet hittar du en bakgrund längre ner i artikeln efter livebloggen.

Missen i åtalet leder till att åklagaren tvingas komma med ett nytt preciserat åtal. Det ska försvaret ha möjlighet att besvara.
Därför skjuts det hela fram. Rättegången fortsätter på onsdag denna vecka, i stället för tisdag som planerat. Sedan fortsätter man med en extra dag nästa vecka."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...soken-pa-polis
Detta är ju intressant.
Citat:
Enligt finsk media är männen födda 1989 och 1994, de talar både finska och svenska samt är svenska medborgare. Fallet rubriceras bland annat som mordförsök.

De misstänkta männen är bröder:

Richard Granholm , född 1989
Raymond Granholm, född 1994
Båda är skrivna i Johanneshov, Stockholm
-Pettersson noterar att grabbarna är födda och uppvuxna i Borgå, c:a 5 mil öster om Helsingfors och har gått i skolan där så de var på turné i sina hemtrakter, där de hittar väl.
Varför är de svenska medborgare och bor i Sverige?
Är de skilsmässobarn?
Märkligt om båda rötäggen skulle vara psykiskt sjuka. Det måste nästan finnas något motiv. Nu har ju pappan tydligen förnekat blodshämnd och det vore märkligt om en 25 år gammal grej skulle ligga bakom detta. Att de skulle ha bott i Sverige i flera år, vilket jag antar då de är svenska medborgare (såvida inte pappan är svensk och de har det automatiskt), och här ruvat på någon hämnd.
Nä, något annat personligt motiv mot de första poliserna verkar troligare. Vore intressant att veta vilka de är och hur gamla de är. Om de också är från Borgå t.ex.
Att jakten slutade vid Ikalis fick upp pulsen lite på mig rent personligt. En anfader till mig var med och intog Ikalis under finska inbördeskriget, där det var hårda strider innan de röda gav upp. Detta skedde under de vitas framryckning mot Tammerfors i mars 1918.
Citera
2020-09-09, 00:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Detta är ju intressant.

Varför är de svenska medborgare och bor i Sverige?
Är de skilsmässobarn?
De kan vara barn eller barnbarn till finlandssvenskar, och lärt sig finska språket i hemmet.

Många finnar kom till Sverige under andra världskriget, exempelvis många väldigt intellektuella via Operation Stella Polaris. Men vi tog även emot (väldigt) många andra.

Operation Stella Polaris:
Citat:
Operation Stella Polaris var en hemlig finländsk underrättelseoperation i samband med slutet av Fortsättningskriget, med syfte att flytta utrustning och känsligt underrättelsematerial från Finland till Sverige så att verksamheten skulle kunna fortsätta i Sverige och materialet inte skulle hamna i Sovjetunionens händer. Operationen hade sin bas i den lilla fiskebyn Nämpnäs i Närpes, Österbotten, varifrån arkivet skeppades till svenska hamnar.

Operation Stella Polaris planerades under sommaren 1944, när det började bli uppenbart att Finland skulle förlora kriget, och det bedömdes att Sovjetunionen skulle kunna ockupera Finland. En av avsikterna från finländskt håll var att kunna etablera finländsk militär signalspaning på svensk mark åt en möjlig finländsk exilregering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Stella_Polaris
Senast redigerad av constant 2020-09-09 kl. 00:41.
Citera
2020-09-09, 00:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
De kan vara barn eller barnbarn till finlandssvenskar, och lärt sig finska språket i hemmet.

Många finnar kom till Sverige under andra världskriget, exempelvis många väldigt intellektuella via Operation Stella Polaris. Men vi tog även emot (väldigt) många andra.

Operation Stella Polaris:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Stella_Polaris
Nå, nu har jag rötter från trakterna kring Närpes i de ursvenska bygderna i Österbotten. Jag kan lova att ingen lärde sig finska i hemmen där. Däremot läste de finska i skolan.
Så många intellektuella inflyttade inte till Sverige i samband med denna hemliga operation (som också var kortvarig och högst tillfällig).
Däremot flyttade en del intellektuella till Sverige efter kriget, bland annat släktingar till mig. En del "pendlade" också eller hade redan band hit.
Nu tror jag inte att dessa gossar vare sig kan räknas till de intellektuella eller till finlandssvenskar. Skulle gissa att finska är deras modersmål då deras mor ska vara halvrom. Finska romer kan inte romani, då de assimilerades helt av finnarna (de bofasta alltså). Om Granholm är pappans namn, är han troligen äkta finlandssvensk (sådana finns även i Borgå) och de har antagligen växt upp i en tvåspråkig hemmiljö. Det är min teori i den delen.
Citera
2020-09-09, 00:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nå, nu har jag rötter från trakterna kring Närpes i de ursvenska bygderna i Österbotten. Jag kan lova att ingen lärde sig finska i hemmen där. Däremot läste de finska i skolan.
Så många intellektuella inflyttade inte till Sverige i samband med denna hemliga operation (som också var kortvarig och högst tillfällig).
Däremot flyttade en del intellektuella till Sverige efter kriget, bland annat släktingar till mig. En del "pendlade" också eller hade redan band hit.
Nu tror jag inte att dessa gossar vare sig kan räknas till de intellektuella eller till finlandssvenskar. Skulle gissa att finska är deras modersmål då deras mor ska vara halvrom. Finska romer kan inte romani, då de assimilerades helt av finnarna (de bofasta alltså). Om Granholm är pappans namn, är han troligen äkta finlandssvensk (sådana finns även i Borgå) och de har antagligen växt upp i en tvåspråkig hemmiljö. Det är min teori i den delen.
Nu ville jag mest har fram att det kom många finska krigsbarn till Sverige, och deras barn eller barnbarn kan ha lärt sig finska av sina förfäder, kanske här i Sverige eller genom att varit mycket i Finland.
Citera
2020-09-09, 08:30
Medlem
Post 567 säger födda i Finland. Dom har varit på den ort där de är födda och hittar väl.
Anledning bo i Sverige och vara skrivna här? Bidrag.
Citera
2020-09-09, 08:34
Medlem
Om man i facebook söker på raymond granholm så finns inte han men flera nyhetslänkar med info. Bland annat bild.
Citera
2020-09-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Äh, alla vet hur vi har det i Sverige. Ingen tänker på en blond sidbena när de läser om våldsbrott.
Nej det är sant. Det är bara när någon våldtar eller dödar små barn som man brukar tänka blond sidbena.
Citera
2020-09-09, 12:16
Bannlyst
Har någon plus som kan kopiera texten från aftonbladet?

Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-13-mordforso
Citera
2020-09-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blazeDd
Har någon plus som kan kopiera texten från aftonbladet?

Jag tror, men jag kan ha fel, att vi inte får kopiera artiklar som ligger bakom betalvägg.
(FB) --- Kopiering av hela artiklar är inte tillåtet ---

(Jag tar enstaka meningar och kortar ned.)

"
Två svenska bröder skrivna i Sthlm inför rätta i Borgå. 13 mordförsök.

Förhandlingen pausats, åklagaren missade att lägga in mordförsök på polis. (enligt finska Yle)

Åklagaren säger bröderna satte fälla för polis,försökte ta vapen, utrustning samt sköt mot dem.

Lockade dit polis med falskt samtal att de tagit biltjuv.
Satte pistol mot polisens huvud.
Handgemäng polis skjuten i ryggen men hade skottsäker väst. Den andre skjuten i armen.
Bröderna flydde, intensiv polisjakt i ett dygn. Tjugotal skott och 150 km/h..
Insatsen pågick i nästan ett dygn.
Strax efter klockan 20 på söndag kväll den 25 augusti greps de efter en längre biljakt.
Fångat på övervakningskameror.
Bröderna nekar, men erkänner vapenbrott, våldsamt motstånd mot polis. (enl finska Yle)
Vid förhör saagt: ingen kommentar eller tystnad.

""""
Citera
2020-09-09, 19:19
Medlem
va fan, Svenskar? vart chockad.. trodde till 100% att de va nysvenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in