2020-09-10, 21:18
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiGuy
Richard seems to have a tattoo with text GIPSY under his left nipple.

Vet inte om det är sådana de vill hemlighålla:
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...-inspelning-ni
kl. 14:52: Tillbaka till sekretessfrågan, där försvaret vill hemlighålla bilder av gärningsmännens tatueringar, av "personliga skäl":
– Är ni allvarliga nu? frågar domaren.
– Jo, de kan avslöja saker för dem som förstår sig på dem. Saken ska diskuteras i en paus.
Det är detaljerade bilder som polisen har tagit. De är svärtade i det material som har släppts ut. De tatueringar som gärningsmännen visar upp varje dag i rätten är kanske inte lika hemliga eller avslöjande.
(de visar underarmarna i rätten)
Citera
2020-09-12, 12:14
Medlem
Richard och Raymond. Låter det som svenskar? Rickard skulle det vara i sådant fall och raymond finns inte bland "svenska" namn som "svenska" föräldrar ger sina barn. Så ja, det låter inte så sannolikt att dessa är etniska svenskar i mina ögon. Om de dessutom ursprungligen kommer från Finland så kan jag mycket väl tänka mig en finska som varit tillsammans med någon med afrikanskt ursprung. Då blir det engelska namn och ett svenskt efternamn på topp. Vad sägs om den teorin, jag har inte läst hela tråden.
Senast redigerad av sajens 2020-09-12 kl. 12:28.
Citera
2020-09-13, 18:10
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajens
Richard och Raymond. Låter det som svenskar? Rickard skulle det vara i sådant fall och raymond finns inte bland "svenska" namn som "svenska" föräldrar ger sina barn. Så ja, det låter inte så sannolikt att dessa är etniska svenskar i mina ögon. Om de dessutom ursprungligen kommer från Finland så kan jag mycket väl tänka mig en finska som varit tillsammans med någon med afrikanskt ursprung. Då blir det engelska namn och ett svenskt efternamn på topp. Vad sägs om den teorin, jag har inte läst hela tråden.

kenneth, johnny, jimmy, kent, harry, glenn, roger, roy, richard, raymond, kevin, liam, william.

om du hade läst tråden hade du förstått. sverige har en 80+ årig historia med anglosaxiska förnamn, nästan uteslutande inom arbetarklassen.
Citera
2020-09-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
kenneth, johnny, jimmy, kent, harry, glenn, roger, roy, richard, raymond, kevin, liam, william.

om du hade läst tråden hade du förstått. sverige har en 80+ årig historia med anglosaxiska förnamn, nästan uteslutande inom arbetarklassen.

Jag har aldrig haft hört någon från finland heta Richard eller Raymond. Det är varken finska eller svenska namn. Absolut ingen. Dock finns det ju förklaringar på detta som några har varit inne på vad det här är för typer.
Citera
2020-09-13, 18:27
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajens
Jag har aldrig haft hört någon från finland heta Richard eller Raymond. Det är varken finska eller svenska namn. Absolut ingen. Dock finns det ju förklaringar på detta som några har varit inne på vad det här är för typer.

nä, inget av ovanstående är svenska, eller finska, namn. vilket också var min poäng.
Citera
2020-09-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Post 567 säger födda i Finland. Dom har varit på den ort där de är födda och hittar väl.
Anledning bo i Sverige och vara skrivna här? Bidrag.

Herregud, tror du att det inte finns bidrag i Finland? Många bidragen är t.o.m högre än i Sverige. Till exempel inkomstgränsen för att bli berättigad till bostadsbidrag i Sverige är ca 86 000 SEK om år, medan det är närmare 210 000 SEK om år i Finland.

Bröderna Granholm kommer från en svenskatalande familj. Många finlandssvenska familjer flyttar till Sverige eftersom det är svårt att leva i Finland på Svenska (språkminoriteten minskar konstant), även i Borgå vars befolkning är till 30 % svenskspråkig, och det är väl vad deras pappa gjorde.
Citera
2020-09-18, 12:00
Medlem
Idag avslutas rättegången, domen lär vänta på sig men det ska bli intressant att se den. Borde komma inom en månad.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...ver-ersattning
Citera
2020-09-18, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att ta ett tag innan det finns en fastställd dom.

Citat:
Ursprungligen postat av crimsonwestgard
Idag avslutas rättegången, domen lär vänta på sig men det ska bli intressant att se den. Borde komma inom en månad.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...ver-ersattning

Tack för länken.

Kommer att bli intressant att se vad dessa båda bröder kommer att dömas till. Mycket möjligt att straffen kommer att överklagas, så det kommer att dröja ett tag innan vi har en fastställd dom.
Citera
2020-09-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Kommer att bli intressant att se vad dessa båda bröder kommer att dömas till. Mycket möjligt att straffen kommer att överklagas, så det kommer att dröja ett tag innan vi har en fastställd dom.

Har en känsla av det jo, att straffen kommer att överklagas och eftersom att juridiska processer är oftast sega så du har rätt i att det lär dröja.
Citera
2020-09-22, 10:27
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Det är prat om en såkallad, ”mellandom”
Ganska nytt begrepp för mig. Men antar att det är pga svårigheterna i fallet. Något liknande har ju aldrig skett i Finland.

Jag gissar på 13-14 år dock. Oavsett överklagan. Sedan sitter dom enbart av halva straffet. Så efter 6-7 år är bröderna ute igen.
Citera
2020-11-06, 15:55
Medlem
Ördögs avatar
Det bidde 15 år för båda bruschorna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...nat-mordforsok
Raymond Granholm döms till 15 års fängelse för sammanlagt nio försök till mord, skjutvapenbrott, grovt rån, grov misshandel, våldsamt motstånd mot tjänsteman, försök till grov misshandel, åtta framkallanden av fara samt grovt äventyrande av trafiksäkerheten.

Richard Granholm döms till 15 års fängelse för sammanlagt tolv försök till mord, skjutvapenbrott, grovt rån, våldsamt motstånd mot tjänsteman, två försök till grov misshandel samt åtta framkallanden av fara.
Citera
2020-11-06, 16:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det bidde 15 år för båda bruschorna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...nat-mordforsok
Raymond Granholm döms till 15 års fängelse för sammanlagt nio försök till mord, skjutvapenbrott, grovt rån, grov misshandel, våldsamt motstånd mot tjänsteman, försök till grov misshandel, åtta framkallanden av fara samt grovt äventyrande av trafiksäkerheten.

Richard Granholm döms till 15 års fängelse för sammanlagt tolv försök till mord, skjutvapenbrott, grovt rån, våldsamt motstånd mot tjänsteman, två försök till grov misshandel samt åtta framkallanden av fara.
Hur är det i Finland, innebär 15 år att de sitter den tiden ut? I Sverige hade de varit ute efter tio...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in