Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag ser att du gjorde en edit:
Citat:
Men, euron har gått väldigt bra, i jämförelse med den stora masslakten på europeiska valutor på 1990-talet.
Euron verkar gå strålande, men inte Grekland, Italien och Spanien.
Stämmer, det var det jag tänkte på när jag skrev "barnsjukdomar."
Euro-samarbetet lanserades i en hast i slutet av 1990-talet, som reaktion på masslakten på europeiska valutor, som just skett då.
Euro-samarbetet, med en valuta för nästan hela EU, kräver egentligen att hela EU har en gemensam stat med gemensamma skatter och utgifter, alltså en gemensam finanspolitik.
Annars får man sådana skuldkriser som Grekland, Italien och Spanien fått, när deras regeringar spenderar mycket mer pengar än vad de egentligen har råd med, och får enorma skulder som sen alla länder i hela euroområdet blir tvungna att betala tillbaka tillsammans (för annars hotas hela den gemensamma valutan euron).
Men det fanns inte politiskt stöd i EU-staterna för ett så nära samarbete, med en gemensam stat, gemensamma skatter och utgifter.
Så vad man då gjorde, var ett först lansera euro-samarbetet, och sedan satte sig för att vänta på kommande skuldkriser i medlemsländer, för att därefter lättare kunna tvinga fram strikta gemensamma regler och gemensam ekonomisk styrning för hela euro-området, i något som börjar likna en gemensam stat, med gemensamma skatter och utgifter.
Och det är precis detta som har hänt. Medelhavsländerna har spenderat för mycket, och hamnat i svår skuldkris, och denna har gjort att de nu tvingats acceptera strikta gemensamma regler för hur de sköter sin ekonomi.
Så man kan säga att man 'lurade' in medlemsländerna i ett valutasamarbete, som egentligen krävde mycket mer gemensam politisk och ekonomisk styrning, än vad medlemsländerna förstod när de gick med i euro-samarbetet.
Kanske inte helt ärligt, men det har pressat fram en "ever closer union", med mycket mer EU-integration, precis så som man velat.
Soros och andra stora valutaspekulanter, hatar naturligtvis euron. För den har gjort att de inte längre kan tjäna ofantliga belopp på att spekulera mot mängder av svaga europeiska småvalutor. Euron är för stor för att spekulera mot och få på fall, och dessutom har den flytande växelkurs.