2020-09-16, 19:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag är inte intresserad av att "låsa in" någon - jag är intresserad av vad som försiggår bakom de fasader och kulisser som statstelevisionen visar upp. Men om du inte vet varför Lena är "du" med Volha så behöver du inte svara.

"Как ты думаешь - когда ты смошешь вернутся в свою страну?"

Märkligt att uttrycka sig så i en intervju, ifall man inte råkar vara släkt eller nära vän med den man intervjuar.

Du är inte ett dugg intresserad av att hitta nån lösning på alla de mord/ mordförsök som regimen i Kreml sysslar med.
Citera
2020-09-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du är inte ett dugg intresserad av att hitta nån lösning på alla de mord/ mordförsök som regimen i Kreml sysslar med.
Den här tråden handlar om valet i Vitryssland. Du verkar intresserad av att byta ämne.
Citera
2020-09-16, 19:43
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Den här tråden handlar om valet i Vitryssland. Du verkar intresserad av att byta ämne.
Ämnena hänger ihop , spela inte dummare än vad du är.
Citera
2020-09-16, 20:02
Medlem
Citat:

Om tråden handlar om valet i Vitryssland kanske vi inte ska snöa in på en svensk journalist och hennes kunskaper i ryska? Det är liksom inte henne fel att hundratusentals demonstrerar mot den vitryska regimen och att Lukashenko måste springa till Putin och grina.
Citera
2020-09-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Om tråden handlar om valet i Vitryssland kanske vi inte ska snöa in på en svensk journalist och hennes kunskaper i ryska? Det är liksom inte henne fel att hundratusentals demonstrerar mot den vitryska regimen och att Lukashenko måste springa till Putin och grina.
Kunskaperna i ryska var en bisak. Den huvudsakliga frågeställningen var hur det kan komma sig att hon är kompis med Volha?
Citera
2020-09-16, 21:57
Medlem
Känns som att strategin från Lukasjenko - på inrådan från hans herre Putin, är att vänta ut protesterna tills folk tröttnar. Och onekligen verkar det som att det funkar, medieintresset är klart svalare, oklart dock om det beror på att protesterna börjar klinga av eller att media inte har nåt nytt att rapportera.
Citera
2020-09-16, 22:08
Medlem
Citat:
Kunskaperna i ryska var en bisak. Den huvudsakliga frågeställningen var hur det kan komma sig att hon är kompis med Volha?

Innan vi börjar diskutera det måste du visa att dom är kompisar vilket du inte har gjort. Även om så är fallet så är inte protesterna i Vitryssland orsakade av henne.
Citera
2020-09-17, 10:16
Medlem
fitz-humes avatar
Putin vill finna en anledning att börja skjuta på folket i deras olydiga inställning till hans allierade:
https://abcnews.go.com/Business/wire...tests-73047937

En ny Maidan II där hundratals människor mördas i ett försök att tämja protesterna.

Diktatorerna sjunger i kör, skyller på omvärlden för att förvärra läget.

Ett möjligt scenario: Putin går bakom ryggen på Lukasjenko genom att beordra FSB att utföra våldsdåd från publikhavet, attackerar polisväsendet och sätter byggnader i brand, för att få omvärlden att tro att situationen har gått överstyr. Polisväsendet tvingas att ta till hårdare metoder, FSB hjälper till, och efter blodbadet tar militären (ledd av Ryssland) över för att återställa ordningen, Putin får en god anledning att sparka Lukasjenko som ersätts "temporärt" av en rysk trojan som arrangerar en rejäl statsbegravning för alla offren och låter folket vifta med sina röd-vita flaggor för syns skull.
Citera
2020-09-17, 10:18
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
"Volha", om jag får be. Ifall du skall propsa på vitryskt uttal, stavning och transkribering vore det klädsamt om du först lärde dig vitryskt uttal, stavning och transkribering.

Haha namn i Bjälleros verkar vara en egen pseudovetenskap, men som jag förstår det stavas namnet Olga som "Вольга" där och då tycker jag det är mycket käckare att hon får heta Volga på svenska

https://classes.ru/all-byelorussian/...term-22558.htm

Det fascinerar mig hur många, framför allt liberaler, i Bjälleros och Landet 404 ofta definierar sin etniska tillhörighet i negativa termer, d.v.s. att man envisas med att heta något och vara något på ett språk man inte talar och en kultur man aldrig utövat. Lite som Elizabeth Warren som påstår sig vara indian.

Efter 30+ år av frihet från det homofoba RyZZland verkar t.ex. Landet 404 utveckla någon slags bisarr "öppen ukrainskhet" där vem som helst (t.ex. Saakashvili) får vara ukrainare och den enda gemensamma nämnaren tydligen är att "vi är inte ryssar". Volga och hennes kompisar verkar vilja att folket i Bjällerklang går i samma riktning. Samtidigt som Volga inte behärskar något annat språk än ryska och i allt väsentligt har samma seder och bruk som vilken ryss som helst...

Beteendet är så märkligt. Jag vet inget annat ställe i världen där man ägnar sig åt sådant "dubbeltänk"...
Senast redigerad av VVPutin 2020-09-17 kl. 10:20.
Citera
2020-09-17, 10:49
Medlem
Draken55s avatar
Eftersom de ryska skogsvarelserna är så löjligt säkra på att det inte kommer nåt ryskt folkuppror kan ni väl specificera är ni visste att det kom ett uppror i Belarus? det kan väl inte vara så svårt, eller?

Ni påstår ju att det inte kan ske i Ryssland, då måste ni ju per defintion vetat att det var på G i Belarus?
Citera
2020-09-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Haha namn i Bjälleros verkar vara en egen pseudovetenskap, men som jag förstår det stavas namnet Olga som "Вольга" där och då tycker jag det är mycket käckare att hon får heta Volga på svenska
Jag tycker också det är käckt, men uttalet av г blir väl h på vitryska? (Vill man att det skall transkriberas till g skall det nog vara ґ med den lilla "flärpen" på slutet, eller?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Romani..._of_Belarusian

Eller så blir det ett lite mer väsande "g" som ligger lite mittemellan g och h?

Citat:
The Russian velar voiced plosives /g/ (and /g’/ ) correspond in Belarusian to the fricatives /ɣ/ (and /ɣ’/)

https://link.springer.com/article/10...185-014-9126-1
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-09-17 kl. 12:40.
Citera
2020-09-17, 12:41
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Jag tycker också det är käckt, men uttalet av г blir väl h på vitryska?

https://en.wikipedia.org/wiki/Romani..._of_Belarusian

Eller ett lite mer väsande "g" som ligger lite mittemellan g och h? (Vill man att det skall transkriberas till "g" skall det nog vara "г" med den lilla "flärpen" på slutet, eller?)

https://link.springer.com/article/10...185-014-9126-1

Det torde vara frågan om ett turkiskt Ğ. Kan det vara för att mongolerna sönderknullade Bjälleros på 1200-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in