Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-20, 00:40
Medlem
Hur gör ni med veckans kost?
Jag börjar blir fan snart depressiv av mina matlådor jag har med till jobbet.

Jobbar en hel del, och har familj med småbarn hemma så är konstant full rulle.

Just nu gör jag samtliga matlådor för veckan söndag kväll. Brukar oftast bli något rätt enkelt.
Typ att man slänger in 5 laxfilér i ugnen och kokar ris, eller typ kalkonbiffar med sötpotatis, ja ni fattar. Det som är enkelt att laga i större mängd. Har kört såhär konstant i 8 månader.
Resultatet blir tyvärr att man käkar samma lunch hela arbetsveckan vilket blir deppigt efter ett tag.

Jag funderar seriöst på om man ska börja köpa matlådor för att kunna variera mig lite mer.
Vilka bra alternativ finns det för oss som tränar och tänker på kosten?
Citera
2020-09-20, 00:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n

Just nu gör jag samtliga matlådor för veckan söndag kväll. Brukar oftast bli något rätt enkelt.
Typ att man slänger in 5 laxfilér i ugnen och kokar ris, eller typ kalkonbiffar med sötpotatis, ja ni fattar. Det som är enkelt att laga i större mängd. Har kört såhär konstant i 8 månader.
Resultatet blir tyvärr att man käkar samma lunch hela arbetsveckan vilket blir deppigt efter ett tag.

Jag funderar seriöst på om man ska börja köpa matlådor för att kunna variera mig lite mer.

Du kan väl frysa några av lådorna varje helg, så kan du äta ett par av dom i veckan och resten plockar du från tidigare veckor. Då får du rotation på lunchen.
Citera
2020-09-20, 00:51
Medlem
Vermillionss avatar
Ta några proteinshakes, snackbars så sparar du lite tid. Köp färdigmat? Ignorera detta om du är sparsam med ekonomin.
Citera
2020-09-20, 01:05
Medlem
Jag brukar förberedda mycket kött/fisk/kyckling i ugn men sen variera tillbehören. Till exempel så blir då ena lådan kycklingsallad, ena kyckling med grönsaker i ugn och en tredje blir pasta-pesto med kyckling. Gör jag något större, typ en lasagne, brukar jag frysa in så jag inte behöver äta det flera dagar i rad. Men ja, jag håller med dig, fyfan vad tråkigt det kan vara med matlådor ibland...
Citera
2020-09-20, 01:07
Bannlyst
Förstår inte problemet. Gör inte lax eller kalkonbiffar då nu på söndag. Hitta typ 40 recept som är lätt att göra, då har du 5 nya måltider i 8 veckor.
Citera
2020-09-20, 01:08
Medlem
Citat:

Jag lagar oftast grytor varje söndag som jag lägger ner kärlek i så det blir jävligt gott och inte bara helt ok... Så äter jag samma gryta varje dag i en vecka fast på kvällen och bytar gryta varje vecka... Så unnar jag mig att käka ute på lunchen...

Att laga mat för både lunch och kvällsmat tycker jag blir för mycket... Behöver inte alltid va en 100-150kr lunch, ibland kör man bara någon färdigrätt eller pastavagn... Men folk är ju olika, många undrar hur jag pallar käka samma kvällsmat 5-7 dagar i rad, jag brukar svara att lagar man någon man verkligen gillar så e det inga problem, men ja... många tycker ju det blir enformigt.
Citera
2020-09-20, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du kan väl frysa några av lådorna varje helg, så kan du äta ett par av dom i veckan och resten plockar du från tidigare veckor. Då får du rotation på lunchen.

Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Förstår inte problemet. Gör inte lax eller kalkonbiffar då nu på söndag. Hitta typ 40 recept som är lätt att göra, då har du 5 nya måltider i 8 veckor.

Glömde nämna att vi har en kyl/frys kombo hemma. Dvs kylen är fan liten. Är konstant ganska proppad och att klämma in mer än 2-3 matlådor där inne blir en rejäl utmaning
Letar efter hus och när vi väl hittat något då blir det fan en rejält frys men tills dess så blir det svårt.
Citera
2020-09-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regina-Phalange
Jag brukar förberedda mycket kött/fisk/kyckling i ugn men sen variera tillbehören. Till exempel så blir då ena lådan kycklingsallad, ena kyckling med grönsaker i ugn och en tredje blir pasta-pesto med kyckling. Gör jag något större, typ en lasagne, brukar jag frysa in så jag inte behöver äta det flera dagar i rad. Men ja, jag håller med dig, fyfan vad tråkigt det kan vara med matlådor ibland...

Tack för tipset, det ska jag försöka få till. Blir till att offra lite extra tid till förberedelserna men det blir värt det
Citera
2020-09-20, 01:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Glömde nämna att vi har en kyl/frys kombo hemma. Dvs kylen är fan liten. Är konstant ganska proppad och att klämma in mer än 2-3 matlådor där inne blir en rejäl utmaning
Letar efter hus och när vi väl hittat något då blir det fan en rejält frys men tills dess så blir det svårt.

In med en frysbox i förrådet så länge.
Citera
2020-09-20, 01:47
Medlem
Citat:
Tack för tipset, det ska jag försöka få till. Blir till att offra lite extra tid till förberedelserna men det blir värt det

Ja, beroende på vad jag lagar så gör jag inte heller klart alla matlådor med en gång, utan bara kycklingen/fisken/köttet. Sen kanske jag lagar någon pastarätt som kvällsmat på tisdag och då kokar jag extra som jag kan ha i min matlåda på onsdag tillsammans med min redan förberedda kyckling. Nu har jag dock inga barn så kanske är smidigare för dig att göra klart alla matlådor med än gång. Lycka till i alla fall, jag hoppas du lyckas komma ut ur din matlåda-depression snart
Citera
2020-09-20, 06:17
Medlem
Dagens middag blir morgondagens lunch. Enkelt. Lagar alltså en extra portion (eller hur många som nu behövs beroende på hur många i familjen som behöver matlåda). Klokast är att lägga undan innan familjen serveras.
Citera
2020-09-20, 08:20
Medlem
tnems avatar
Citat:

Gör 6 lådor och frys in en.
Nästa vecka tar du den i frysta lådan på onsdagen.
Du lagar dessutom 6 nya lådor och fryser in 2.

Då kommer du enkelt få möjlighet att variera di på sikt.

Tycker det gör stor skillnad att bryta av med en annan låda på onsdagen så att det aldrig blir mer än 2 dagar i rad med samma mat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in