2020-09-22, 20:29
Medlem
Finns det teknik för att upptäcka kameror i väggarna? Seriös teknik alltså och inte bluff.

Har länge fått för mig att jag är övervakad i hemmet för det jag hör reagerar på det jag gör i vardagsrummet mer eller mindre. Hade varit fett att få detta bekräftat på gott och ont.
Citera
2020-09-22, 20:35
Bannlyst
Vänta tills det blir mörkt och sök av rummen med din mobilkamera, kan kamerorna se dig i mörkret så kommer du se kamerorna.
Citera
2020-09-22, 20:38
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boot21
Finns det teknik för att upptäcka kameror i väggarna? Seriös teknik alltså och inte bluff.

Har länge fått för mig att jag är övervakad i hemmet för det jag hör reagerar på det jag gör i vardagsrummet mer eller mindre. Hade varit fett att få detta bekräftat på gott och ont.

Du överreagerar givetvis. Men... Vore du övervakad lär du vara det dygnet runt. Kika med mobilkameran, mina mobiler de senaste tio åren har reagerat på IR-ljus. Varför och av vem skulle du vara övervakad?
Citera
2020-09-22, 20:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Kvällen är räddad, nu har du lite att göra:

https://reolink.com/how-to-detect-hidden-cameras
Citera
2020-09-22, 20:43
Medlem
Vill minnas att jag har sett en pryl som sänder ut ljus och så skall man titta i något slags sikte, då ser man kamerorna.
Eller rättare sagt så ser man själva sensorn om det är en digital grej.
Den reflekterar ljus och lyser rött har jag för mig.
Citera
2020-09-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vill minnas att jag har sett en pryl som sänder ut ljus och så skall man titta i något slags sikte, då ser man kamerorna.

Hört det med men är det pålitligt? För vilket pris?
Citera
2020-09-22, 21:17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boot21
Hört det med men är det pålitligt? För vilket pris?
Du behöver bara ficklampan i din mobil, och dina ögon, inga pengar eller pryl behövs.
Du har redan fått en länk, orkar du inte läsa?
Citera
2020-09-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du behöver bara ficklampan i din mobil, och dina ögon, inga pengar eller pryl behövs.
Du har redan fått en länk, orkar du inte läsa?

Jag har klickat och läst och det var bra material. Tack.
Citera
2020-09-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Du menar en sån här;

https://www.prylstaden.se/spionpryla...tradlosa-anslu
Citat:
"Tack vare linsen på buggdetektorn kunde vi med egna tester även lokalisera dolda kameror. Linsen på kameran lyste upp starkt med ett rött sken när våra produkttestare tittade rakt in i linsen genom buggdetektorns IR-lins som ni ser på bilden nedan."
Citera
2020-09-24, 10:54
Medlem
Ofta är dolda kameror placerade för att kunna ha uppsikt över en så stor yta som möjligt, gärna på ställen som du inte riktar någon uppmärksamhet till ofta. Exempelvis kan det vara bra att söka igenom bokhyllan, där förekommer dolda kameror ofta. Andra ställen är inuti glödlampor, inuti tekniska prylar, osv. Själv har jag hittat en dold kamera med mikrofon i min brandvarnare, och inuti mitt element.
Citera
2020-09-25, 17:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Frågan gällde om det fanns sådan utrustning, inte trådskaparens mentala tillstånd.
OT har raderats.

Dock är det nog bättre om de som kan elektronik dryftar det så vi flyttar tråden.

Övervakning och integritet --> Övrig hemelektronik
/Moderator
Citera
2020-09-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr J
Du menar en sån här;

https://www.prylstaden.se/spionpryla...tradlosa-anslu

Ja, den verkar bekant.

Är man oroad över att någon filmar en eller buggar ens bostad så skall man nog ändå låta proffs sanera stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in