Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-26, 08:15
  #1
Medlem
theshades avatar
Hallå panelen.
Jag har blivit erbjuden ett spännande extraknäck av ett mindre svenskt företag som skulle innebära enskilda uppdrag med några dagars arbete några gånger per år. Vad gäller ersättning så kan jag välja på att få betalt enligt konstens alla regler, dvs det mesta skulle gå till staten i form av arbetsgivaravgift och skatter.

Som ett alternativ erbjöds jag att få betalt på så sätt att företaget håller min bruttolön och att jag, när jag vill konsumera, får ut min lön genom att företaget bekostar t.ex. teknikprylar. Som jag förstår så skulle jag behöva skapa ett eget bolag så att det finns en mottagare för "varorna".

Vad kallas denna typ av förfarande? Det är lagligt så vitt jag förstår men vilka risker finns med det arrangemanget för mig som arbetstagare?

Moralkakor om att jag undviker skatt undanbedes. Jag jobbar annars i offentlig sektor och betalar (ovilligt) den höga skatt vi har i Sverige utan att få ett skit för det och detta handlar om ett par veckor om året på sin höjd. Att det inte blir pensionsgrundande inkomst är således heller inte av någon större vikt.

Tack på förhand för era insikter.
Citera
2020-09-26, 09:05
  #2
Medlem
Det lät som en knepig lösning.
Vad tjänar du på att få ut lönen i form av varor som skänks/betalas ut till ditt företag?
Vad är varorna värda? Är det din uppdragsgivare som sätter prislappen?

Den enda som tjänar på detta upplägg är din uppdragsgivare.

Det är väl bättre o få ut lönen svart i så fall i rena pengar.
Citera
2020-09-26, 09:12
  #3
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det lät som en knepig lösning.
Vad tjänar du på att få ut lönen i form av varor som skänks/betalas ut till ditt företag?
Vad är varorna värda? Är det din uppdragsgivare som sätter prislappen?

Den enda som tjänar på detta upplägg är din uppdragsgivare.

Det är väl bättre o få ut lönen svart i så fall i rena pengar.

Jag skulle tjäna dubbelt på det i och med att jag dels skulle få hela bruttolönen (2000 kr per arbetsdag istället för kanske 800 kr) och ett företag betalar väl inte moms på samma sätt som en konsument gör i butik?

Så istället för att jag jobbar fyra dygn och får ut 3200 kr som jag köper en ny datorskärm för så får jag 8000 kr på "kontot" och beställer hem varor för det, som företaget sen bekostar.
__________________
Senast redigerad av theshade 2020-09-26 kl. 09:25.
Citera
2020-09-26, 09:54
  #4
Medlem
Pianotangents avatar
Du kan inte starta ett företag bara för att kunna ta in förbrukningsvaror, inventarier och tillgångar. Du behöver sälja något och få in pengar till företaget så du får positivt resultat vid årets slut.

Så den idén faller.
Citera
2020-09-26, 10:20
  #5
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Du kan inte starta ett företag bara för att kunna ta in förbrukningsvaror, inventarier och tillgångar. Du behöver sälja något och få in pengar till företaget så du får positivt resultat vid årets slut.

Så den idén faller.

Tack för vettigt svar. Ja det stämmer nog. Möjligen att jag kan gå med i eller starta ett bolag tillsammans med andra som jag rekryterar och vi på så vis blir en slags konsultfirma som arbetar åt det andra bolaget? Lite meckigt men att jag frågar är som sagt för att jag inte vet något om detta. Har dock hört om andra som gör så här och undrar hur man kan gå tillväga. Lättast är väl att sköta det som man ska, bli officiellt anställd och få lön men jag vill undersöka möjligheterna.
Citera
2020-09-26, 12:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Hallå panelen.
Jag har blivit erbjuden ett spännande extraknäck av ett mindre svenskt företag som skulle innebära enskilda uppdrag med några dagars arbete några gånger per år. Vad gäller ersättning så kan jag välja på att få betalt enligt konstens alla regler, dvs det mesta skulle gå till staten i form av arbetsgivaravgift och skatter.

Som ett alternativ erbjöds jag att få betalt på så sätt att företaget håller min bruttolön och att jag, när jag vill konsumera, får ut min lön genom att företaget bekostar t.ex. teknikprylar. Som jag förstår så skulle jag behöva skapa ett eget bolag så att det finns en mottagare för "varorna".

Vad kallas denna typ av förfarande? Det är lagligt så vitt jag förstår men vilka risker finns med det arrangemanget för mig som arbetstagare?

Moralkakor om att jag undviker skatt undanbedes. Jag jobbar annars i offentlig sektor och betalar (ovilligt) den höga skatt vi har i Sverige utan att få ett skit för det och detta handlar om ett par veckor om året på sin höjd. Att det inte blir pensionsgrundande inkomst är således heller inte av någon större vikt.

Tack på förhand för era insikter.

Oavsett om du får ersättning för utfört arbete i form av pengar, mat, dryck, prylar eller tjänster så vill staten ha in sina pengar. Du får helt enkelt skatta för det värde sakerna har.

Du skulle eventuellt kunna starta enskild firma men det ändrar i grunden inget då det bara blir en massa andra skatter som blir aktuella i det läget.
Citera
2020-09-26, 12:41
  #7
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Oavsett om du får ersättning för utfört arbete i form av pengar, mat, dryck, prylar eller tjänster så vill staten ha in sina pengar. Du får helt enkelt skatta för det värde sakerna har.

Du skulle eventuellt kunna starta enskild firma men det ändrar i grunden inget då det bara blir en massa andra skatter som blir aktuella i det läget.

Det är väl då främst arbetsgivaravgiften man slipper men jag förstår. Blir en massa bök hur som helst. Lättast är väl då att bara betala pappa staten och se glad ut ändå. Vilket jag är.
Citera
2020-09-26, 12:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Det är väl då främst arbetsgivaravgiften man slipper men jag förstår. Blir en massa bök hur som helst. Lättast är väl då att bara betala pappa staten och se glad ut ändå. Vilket jag är.

Nja, det jag tror du är inne på är bruttolöneavdrag. Dock så kräver det att det finns ett belopp att dra utav vilket det i ditt upplägg inte finns och du kommer att få betala skatten för produkterna med pengar från din andra lön.
Citera
2020-09-26, 12:51
  #9
Medlem
Om det ska vara lagligt så behöver du ha ett företag som kan fakturera din tid mot det andra bolaget. Ditt företag kan sen köpa in varor som du kan nyttja om de är relevanta för ditt företag.
Men det är viktigt att du förstår hur mycket du behöver fakturera det andra bolaget för att du inte ska förlora på upplägget. Och det kommer inte bli ekonomiskt fördelaktigt för det andra bolaget, deras kostnad blir samma, annars blir du lurad. Uppsidan för dem är att de inte behöver ta ansvar för dig på samma sätt som om du vore anställd av dem, tex om du skulle bli sjuk eller skadad. Men pengarna ska ditt bolag ha fullt ut.
Citera
2020-09-26, 13:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag skulle tjäna dubbelt på det i och med att jag dels skulle få hela bruttolönen (2000 kr per arbetsdag istället för kanske 800 kr) och ett företag betalar väl inte moms på samma sätt som en konsument gör i butik?

Så istället för att jag jobbar fyra dygn och får ut 3200 kr som jag köper en ny datorskärm för så får jag 8000 kr på "kontot" och beställer hem varor för det, som företaget sen bekostar.

Skall du använda sakerna för privat bruk kommer du få betala moms.
Eller är tanken att ditt företag med en anställd skall ha åtta skärmar och 14 laptops?
Du kommer bli granskad av skattemyndigheten.

Företaget köper en skärm för 1000 kr som du sedan får köpa för 8000 kr.
Alltså har företaget bara betalat dig 1000 kr i lön.

Bättre att få pengarna svart än genom varor.
Citera
2020-09-26, 13:20
  #11
Medlem
theshades avatar
Tack för era svar. Känns lättast att bara ta ut lön på sedvanligt vis istället för att hålla på och krångla med bolag och så.

För kännedom så har jag uppfattat erbjudandet mer som något som skulle vara fördelaktigt för mig snarare än att arbetsgivaren (som är min vän) försöker slippa undan ansvar eller hålla nere kostnaderna för att ha mig anställd osv.
Citera
2020-09-26, 13:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Tack för era svar. Känns lättast att bara ta ut lön på sedvanligt vis istället för att hålla på och krångla med bolag och så.

För kännedom så har jag uppfattat erbjudandet mer som något som skulle vara fördelaktigt för mig snarare än att arbetsgivaren (som är min vän) försöker slippa undan ansvar eller hålla nere kostnaderna för att ha mig anställd osv.

Förenklat så skulle det innebära att du utför arbete och får "lön" genom att prylar köps in till uppdragsgivarens företag i syfte att du skall få dessa prylar som ersättning. Är det så det är tänkt?
Fungerar kanske om det är någon gång eller högst några per år. Vad som komplicerar situationen är förstås att, som du påstår, dina tjänster skall utföras i något annat land. Du åker alltså till något väl valt land (Libyen kanske?) med ett uppdrag som då måste vara dolt och gör det utan vare sig anställningsavtal eller giltiga försäkringar. Idén låter inte fullt så lockande. Om det vore jobb hemma vid ditt skrivbord, men så var det tydligen inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in