2020-09-20, 14:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Det är deras problem dem kan inte kräva att han som köpte den i god tro ska stå för det där

Det finns gott om exempel på tidigare stulna klockor som tagits i beslag efter att den nuvarande ägaren lämnat in dem för service eller försäljning.

Polisen har dessutom prioriterat upp arbetet med exklusiva klockor på senare år, eftersom brottslighet som rör klockor är omfattande. Har man köpt en svindyr klocka privat utan certifikat med serienummer, utan originalkvitto och utan kvitto från den man köpt den från, så lär det bli svårt att hänvisa till "god tro". Att tro att man får behålla en Rolex som man köpt billigt i "god tro" är lika naivt som att tro att man får behålla en Ferrari som man köpt av Hassan på Rinkeby Torg.
Citera
2020-09-20, 15:48
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det finns gott om exempel på tidigare stulna klockor som tagits i beslag efter att den nuvarande ägaren lämnat in dem för service eller försäljning.

Polisen har dessutom prioriterat upp arbetet med exklusiva klockor på senare år, eftersom brottslighet som rör klockor är omfattande. Har man köpt en svindyr klocka privat utan certifikat med serienummer, utan originalkvitto och utan kvitto från den man köpt den från, så lär det bli svårt att hänvisa till "god tro". Att tro att man får behålla en Rolex som man köpt billigt i "god tro" är lika naivt som att tro att man får behålla en Ferrari som man köpt av Hassan på Rinkeby Torg.
Lagen om god tro tar liksom inte hänsyn till att det är "finare" klocka det är bara dumheter. Finns ingen som kan kräva att du ska kunna visa upp fullständigt historik och klockan originaltitel du förstår väl själv att det inte alltid går även om klockan 100% legit

Glömde säga det men rolex hjälper tydligen inte till att spåra stulna klockor heller så jag har svårt att se hur det skulle gå till
Senast redigerad av LenaPaul 2020-09-20 kl. 15:51.
Citera
2020-09-20, 16:58
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Lagen om god tro tar liksom inte hänsyn till att det är "finare" klocka det är bara dumheter. Finns ingen som kan kräva att du ska kunna visa upp fullständigt historik och klockan originaltitel du förstår väl själv att det inte alltid går även om klockan 100% legit

Glömde säga det men rolex hjälper tydligen inte till att spåra stulna klockor heller så jag har svårt att se hur det skulle gå till

Lagen nej, men polisen. Det är ju inte som så att de inom polisen som jobbar med klockstölder och klockrån lägger ned en massa tid på stulna Casios och Citizens. Dessutom kvarstår faktum att det blir lättare att ifrågasätta "god tro" om du köper en Rolex för kraftigt underpris än om du köper en Casio för kraftigt underpris. Försäkringsbolagen lär också vara mer intresserade av att få tillbaks de klockor som betingar ett högt värde.

Huruvida Rolex hjälper till eller inte spelar väl ingen roll? De flesta som blir av med dyra klockor har ju certifikat och kvitto hemma och kan därmed anmäla och göra anspråk på stulna klockor.
Citera
2020-09-20, 18:19
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Lagen nej, men polisen. Det är ju inte som så att de inom polisen som jobbar med klockstölder och klockrån lägger ned en massa tid på stulna Casios och Citizens. Dessutom kvarstår faktum att det blir lättare att ifrågasätta "god tro" om du köper en Rolex för kraftigt underpris än om du köper en Casio för kraftigt underpris. Försäkringsbolagen lär också vara mer intresserade av att få tillbaks de klockor som betingar ett högt värde.

Huruvida Rolex hjälper till eller inte spelar väl ingen roll? De flesta som blir av med dyra klockor har ju certifikat och kvitto hemma och kan därmed anmäla och göra anspråk på stulna klockor.
Var har du fått det ifrån och hur menar du att polisen ska spåra min klocka som jag köpte i god tro? Eller pratar du bara om när polisen lyckas hitta uppenbart stöldgods?
Citera
2020-09-20, 20:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Var har du fått det ifrån och hur menar du att polisen ska spåra min klocka som jag köpte i god tro? Eller pratar du bara om när polisen lyckas hitta uppenbart stöldgods?

Förstår inte riktigt hur du menar. Hur skulle din klocka kunna spåras? Om du aldrig avyttrar eller lämnar in klockan nånstans så är risken minimal. Det jag skrev om var att det finns flera exempel på folk som fått sina klockor som de köpt i god tro tagna i beslag av polisen just när de försökt sälja dem vidare eller lämnat in dem på service. (Tom när de sålts vidare i ett par led vilket finns beskrivet på Klocksnack). Dyra klockor måste liksom servas regelbundet och de flesta brukar också förr eller senare sälja dem eller byta in dem. Det är då problemen uppstår. Eller om polisen gör husrannsakan hos dig såklart.
Senast redigerad av fernebo 2020-09-20 kl. 20:07.
Citera
2020-09-20, 20:11
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Förstår inte riktigt hur du menar. Hur skulle din klocka kunna spåras? Om du aldrig avyttrar eller lämnar in klockan nånstans så är risken minimal. Det jag skrev om var att det finns flera exempel på folk som fått sina klockor som de köpt i god tro tagna i beslag av polisen just när de försökt sälja dem vidare eller lämnat in dem på service. Dyra klockor måste liksom servas regelbundet och de flesta brukar också förr eller senare sälja dem eller byta in dem. Det är då problemen uppstår. Eller om polisen gör husrannsakan hos dig såklart.
Ad kan ej spåra klockan som stulen om det är rolex vad jag förstår men säkert andra märken ,om inte polisen skulle kontakta dem??? vilket jag inte tror.

Obs gäller speciellt rolex
Senast redigerad av LenaPaul 2020-09-20 kl. 20:13.
Citera
2020-09-20, 20:34
Medlem
fernebos avatar
Både polis och försäkringsbolag har listor över stulna och efterlysta klockor. Inga större problem för en AD (eller en pantbank för den delen) att kolla upp om en klocka de befattar sig med är stulen. I varje fall inte så länge den är stulen i Sverige. Det är just därför många dyrare stulna klockor går utomlands eller enbart säljs till andra kriminella.
Citera
2020-09-21, 08:17
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Både polis och försäkringsbolag har listor över stulna och efterlysta klockor. Inga större problem för en AD (eller en pantbank för den delen) att kolla upp om en klocka de befattar sig med är stulen. I varje fall inte så länge den är stulen i Sverige. Det är just därför många dyrare stulna klockor går utomlands eller enbart säljs till andra kriminella.
Okej jag trodde inte att polisen har listor det är ju bra för jag tror inte pant banken orkar kontrollera med alla f.bolag.
Citera
2020-09-21, 08:25
Medlem
Citat:
Okej jag trodde inte att polisen har listor det är ju bra för jag tror inte pant banken orkar kontrollera med alla f.bolag.

Du är ju mer än lovligt dum....
Självklart kollar alla seriösa pantbanker mot polisens/FBs stöldregister. Numer har man ju datorer där all info finnes...så inte direkt svårt att samköra serienr mot spärrlistor.
Dessutom så är det ju säljaren man köper vad gäller dyrare varor vid privataffärer.

Just Rolex lämnar inte ut sina interna listor på stulna klockor. Däremot som redan påpekats så lämnas inte en rapporterat stulen klocka tillbaka vid tex service innan en utredning om vem som verkligen äger den är klar.
Gäller de flesta exlusivare märken där klockan sickas till ett servicecenter/AD vid service
Citera
2020-09-21, 17:02
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Du är ju mer än lovligt dum....
Självklart kollar alla seriösa pantbanker mot polisens/FBs stöldregister. Numer har man ju datorer där all info finnes...så inte direkt svårt att samköra serienr mot spärrlistor.
Dessutom så är det ju säljaren man köper vad gäller dyrare varor vid privataffärer.

Just Rolex lämnar inte ut sina interna listor på stulna klockor. Däremot som redan påpekats så lämnas inte en rapporterat stulen klocka tillbaka vid tex service innan en utredning om vem som verkligen äger den är klar.
Gäller de flesta exlusivare märken där klockan sickas till ett servicecenter/AD vid service
Visste inte att du har jobbat i försäkringsbranschen
Det är inte helt ovanligt att stöldgods förekommer hos pantbanken, förstår alla att om en klocka pantas för halva sitt riktiga pris så finns det en bra affär att göra om man inte är så nogräknad.

Försäkringsbolagen samkör inte sina listor på nåt sätt, så du vet nästa gång du ska skriva ngt dumt
Citera
2020-10-05, 13:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det är deras problem dem kan inte kräva att han som köpte den i god tro ska stå för det där

Har du någon trovärdig källa till det?

Godtrosförvärv av lösöre är inte så enkelt som många tror.
Senast redigerad av trottwell 2020-10-05 kl. 14:40.
Citera
2020-10-05, 15:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag är sugen på att köpa mig en rolex submariner.

Varför? För jag tycker den är riktigt snygg.

Serienummret som står på en rolex är den kopplad till någon ägare?

Om jag köper en på blocket och personen på pantbanken säger att den är äkta, kan han även se om den är anmäld stulen?

Här kan du se en del av det som är stulet eller "borttappat"

"Nedan visas utvalda efterlysta och förlustanmälda klockor. Använda sökfunktionen för att söka i registret efter efterlysta och förlustanmälda klockor. Registret innehåller information 24 månader tillbaka."

https://www.larmtjanst.se/Efterlysta...facturers=2939

Det finns också lite i denna länk:
https://klocksnack.se/forums/efterlysta-klockor.65/

Bry dig inte om dåren som tror att försäkringsbolagen inte samarbetar.

Jag lägger till denna länk igen:
https://klocksnack.se/threads/klocka...ervice.124063/
Senast redigerad av trottwell 2020-10-05 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in