• 6
  • 7
2015-02-03, 12:24
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Hade du läst tråden så hade du sett att jag redan gjort det.

Det är uppenbart att TS bara vill gnälla.

Såg det nu. Tack.
Citera
2015-02-11, 02:25
Medlem
Vi väntar med spänning på yx-körkortet.

Så staten kan få in lite administrativa avgifter och böter.
Citera
2015-02-17, 08:03
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james12
22,711,231- tittare, Sveriges befolkning 9,000,000 Om alla svenskar skulle se den, tror ni att vi skulle ändra samhälle mera i harmoni med mänskliga behov?

https://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

Jag känner mig som ... inte ensam längre(?)

Bra filmtips, bra frågeställning.
Citera
2020-10-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har faktiskt varit inne på att köpa mig en såg. Då jag är pryldåre så blir det nog av nästa gång jag behöver såga. Men då behöver man väl kanske en kedjeslip också?

Jag har arbetat proffesionellt som skogsarbetare och här är lite tips inför köpet:

Som någon annan skriver köp rundfil i rätt dimension i stället för maskin.

Välj någon av Husqvarnas starka stora proffsmodeller. Dessa brukar ofta levereras med onödigt långa svärd/kedjor. Du kan också ta bort det så kallade kastskyddet som sitter framför handtaget ovanpå - det behövs inte om man kan sin sak om man använder rejäla grejor och kan sin sak.

Sedan när du monterat det nya svärdet/kedjan slipa tänderna i en mycket skarpare vinkel än som är på och hjälplinjen anvisar och slipa ned de små kullarna (ryttarna) som sitter mellan tänderna rejält. Kedjan kommer såga mycket mycket snabbare på detta vis. Kolla in en skördare när den sågar - du kommer såga lika snabbt och bönderna kommer häpna.

Lycka till. :-)
Citera
2020-10-05, 16:27
Medlem
HailToTheKings avatar
Knepigt, när jag tog kortet (typ 2012), så minns jag att det inte var speciellt mycket att minnas och väldigt enkelt. Det här med att du måste fälla ett träd mitt precis exakt mitt i prick är lite överdrivet, men det ska ju gå åt samma håll. Så det inte hamnar någonstans helt off ifrån du tänkt från början.

Kör på tycker jag. Kanske din lärare försöker vara lite rolig med "det där gick ju inte så bra", mer än att han faktiskt vill trycka ner dig. Det är ju svårt för oss att svara på, men mitt tips är att försöka att inte lyssna så mycket på sånt som du tycker verkar negativt. Läs igenom det du behöver kunna på kvällen så du klarar provet och när själva "uppkörningen" kommer så tar du det lite som det kommer. Jag fixade det första försöket, och jag undrar om det var någon i gruppen som ens blev underkänd (tror inte det).

Det ser svårare och läskigare än det är, men du har ju läraren bredvid som ser till att du inte råkar fälla ett träd i huvudet på en deltagare. Lycka till

EDIT: Såg nu att jag visst svarat på ett inlägg från 2015...
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in