• 1
  • 2
2020-10-05, 19:02
Medlem
h.a.m.a.ds avatar
Tankarna snurrar, någon gång måste ett beslut fattas.Jag har skulder upp till 893 000 kr. (Medlåntagare på ett lån, det kommer inte att släppas om de en dag blir tvunget)
Inkomst - 420.000kr (2019)
Jag går runt tack vare bidrag från CSN just nu, men i vår är det slut på pluggandet. Jag söker extra jobb, hittar jag ett och lyckas jobba upp lönen 5-7k i månaden kan jag överleva annars backar jag ca 5-7k i månaden istället. Detta kommer äta upp mig. Jag har 2barn, och en sambo som också börjar få mycket utgifter.
Jag har sett och tolkat de som att man kan ansöka om skuldsanering hos kronofogden utan att släppa allting innan, lånet med medlåntagare togs i Maj, resten är över ett år gamla. Är det till en nackdel att jag tar emot CSN lån nu? Jag pluggar och jobbar samtidigt.
Att hamna hos kronofogden skulle påverka mitt liv i negativ riktning åt så många håll, jag har aldrig haft en sen betalning innan.
Det handlar om både spelmissbruk och överkonsumtion. Spelandet har jag lagt på is, men dock inget jag sökt hjälp för.
Snälla, har ni någon bra tanke så hjälp mig.
Citera
2020-10-05, 19:12
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h.a.m.a.d
Tankarna snurrar, någon gång måste ett beslut fattas.Jag har skulder upp till 893 000 kr. (Medlåntagare på ett lån, det kommer inte att släppas om de en dag blir tvunget)
Jag går runt tack vare bidrag från CSN just nu, men i vår är det slut på pluggandet. Jag söker extra jobb, hittar jag ett och lyckas jobba upp lönen 5-7k i månaden kan jag överleva annars backar jag ca 5-7k i månaden istället. Detta kommer äta upp mig. Jag har 2barn, och en sambo som också börjar få mycket utgifter.

1. Jag har sett och tolkat de som att man kan ansöka om skuldsanering hos kronofogden utan att släppa allting innan, lånet med medlåntagare togs i Maj, resten är över ett år gamla.

2. Är det till en nackdel att jag tar emot CSN lån nu? Jag pluggar och jobbar samtidigt.

Att hamna hos kronofogden skulle påverka mitt liv i negativ riktning åt så många håll, jag har aldrig haft en sen betalning innan.
Det handlar om både spelmissbruk och överkonsumtion. Spelandet har jag lagt på is, men dock inget jag sökt hjälp för.

Vad menar du med att släppa allting innan?
Räkna inte med någon skuldsanering i första hand, du kan väl ansöka om det över tid om det blir aktuellt men lägg inte mental energi på just det nu då. Jag är ingen expert men det där med skuldsanering var lättare förr i världen tror jag.

Du skriver att allt är ganska så lugnt medans du går på CSN så kolla om du kan fixa en studieplats inom exempelvis en yrkeshögskola som backup. Minska dom utgifter du kan. Tar du lån delen av CSN samtidigt som du arbetar? Ha koll på hur mycket du får jobba innan dom retroaktivt drar in lån delen av CSN.
Citera
2020-10-05, 19:13
Medlem
Räknar du med csn i de 893.000kr?
Citera
2020-10-05, 19:14
Medlem
h.a.m.a.ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Räknar du med csn i de 893.000kr?
Nej jag har CSN skulder på ca. 86 000
Citera
2020-10-05, 19:17
Medlem
h.a.m.a.ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Vad menar du med att släppa allting innan?
Räkna inte med någon skuldsanering i första hand, du kan väl ansöka om det över tid om det blir aktuellt men lägg inte mental energi på just det nu då. Jag är ingen expert men det där med skuldsanering var lättare förr i världen tror jag.

Du skriver att allt är ganska så lugnt medans du går på CSN så kolla om du kan fixa en studieplats inom exempelvis en yrkeshögskola som backup. Minska dom utgifter du kan. Tar du lån delen av CSN samtidigt som du arbetar? Ha koll på hur mycket du får jobba innan dom retroaktivt drar in lån delen av CSN.
Alltså innan jag slutar betala räkningar och börjar få anmärkningar hos kronofogden
Citera
2020-10-05, 19:25
Medlem
Skuldsanering godkänns inte, om det är färska skulder
De behöver vara minst två år gamla.

Jag är förvånad över att du inte redan är hos Kronofogden
Citera
2020-10-05, 19:35
Medlem
sasos avatar
Om skuldsanering var så enkelt skulle ingen jobba.
Ta av dig dina rosa glassögon.
Citera
2020-10-05, 19:41
Medlem
Kontroll, kontroll, kontroll.

Att inte veta skapar sömnlöshet, så inget strutsbeteende.

Du verkar dock ha bra koll. Men jag skulle ändå råda till följande.

1. Släpp tankarna på skuldsanering.
2. Kontakta alla långivare och be om en avbetalningsplan. Så du vet exakt hur mycket du ska betala varje månad och hur länge. Var öppen och förklara läget, även med din inkomst men att du söker extra jobb.
3. Gör en budget. Kapa alla onödiga kostnader. Se över räntan på bolån om sådant finns. Bor du i villa finns mycket att spara in på, t.ex. elavtal.

Allt detta borde ta högst en dag.

Ta CSN är nog bra, garanterat lägre ränta än på dina skulder. Men kolla så du inte slår i taket på vad man får tjäna på arbete samtidigt.

Sök jobb.
Gift er inte.
Hur gamla är barnen? Tidig potträning kan spara tusenlappar i blöjkostnad.
Citera
2020-10-05, 19:54
Medlem
Citat:
Jag har sett och tolkat de som att man kan ansöka om skuldsanering hos kronofogden utan att släppa allting innan, lånet med medlåntagare togs i Maj, resten är över ett år gamla. Är det till en nackdel att jag tar emot CSN lån nu? Jag pluggar och jobbar samtidigt.

Barn får inte bli hemlösa men det osar att ni kommer få slagga hos päronen eller flytta in i hyresrätt. Hur kan du dra in 420k och få CSN? Det är liksom inte en pisslön. Sök hjälp för spelandet, det är ju inte ett "riktigt" missbruk om du kan nypa av så där. Ni får la sälja allt som inte är fastspikat och barnens grejer, sälja bil och eventuell bostadsrätt/villa.
Citera
2020-10-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSputnikdown
Barn får inte bli hemlösa men det osar att ni kommer få slagga hos päronen eller flytta in i hyresrätt. Hur kan du dra in 420k och få CSN? Det är liksom inte en pisslön. Sök hjälp för spelandet, det är ju inte ett "riktigt" missbruk om du kan nypa av så där. Ni får la sälja allt som inte är fastspikat och barnens grejer, sälja bil och eventuell bostadsrätt/villa.

Det lever massor med familjer med barn som är hemlösa i Sverige.
Citera
2020-10-05, 20:09
Medlem
tuffkatts avatar
Börja med att kapa den största kostnaden, dvs barnen. Adoptera bort alternativt sälj på något sätt om möjligt. Att lösa blancolån på 900 tkr och ha 2 barn är en ekvation som inte går ihop.

Därefter kapar/sänker du övriga onödiga rörliga kostnader samt försöker utarbeta avbetalningsplaner med långivarna för att sänka månadskostnaderna. Hur kan du ha en taxerad inkomst på över 400 tkr och samtidigt lyfta studiemedel, förresten? Har CSN slopat inkomsttaket?
Citera
2020-10-05, 20:16
Medlem
Risken finns ju att du börjar försöka spela fram en "lösning" när trycker framöver blir för stort när du både jobbar och jobbar extra! Och du kan du hamna i en trippel skitsits! Så att du ens funderar på att börja spela igen gör dig extremt korkad! Att du ens formulerar det för dig själv som "lägga spelandet PÅ IS" Om du fortsätter göra likadant som du alltid har gjort så kommer du att få samma resultat som du alltid fått!

Det kan bli riktigt tungt 1 år; men om du får in ett bra löneunderlag i 1 år så kan Lendos/bankens algoritm generera fram ett samlat lån till dig, förhoppningsvis till lägre ränta. Det kan bli så bra så att du slipper extrajobbet, givet att du landar ett välbetalt jobb. Då har du iallafall någon form av normalt liv med helgen fri, med fru och barn.

Ta ansvar över ditt liv nu! DU har satt dig själv i skiten, nu får DU ta dig ur! Lycka till.

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in