Citat:
Ursprungligen postat av
QplusNPC
Nvl. S vertygade ni och MSM lter s behvs kanske inte lngre val. Dribblar man tillrckligt lnge kan man argumentera fr att valresultat inte r lika tillfrlitligt som de psttt allmnna trenderna och mtningarna. Val kan ju vara valfusk, s kanske vi kan erstta demokratin med storfretagens och MSMs analyser.
Jag mste delvis hlla med dig. Valresultat kan i bland till viss del vara en skimr och inte reflektera huruvida de r ett bevis fr eller emot om landet kan betraktas som en demokrati.
USA r delvis ett sdant exempel, dr en kandidat kan vinna de s.k. Popular Votes och en annan Electoral Votes. r det ett utslag fr demokratin om den kandidat som ftt flest rster inte sedan vinner valet? Hr mste jag nog sga att det faktiskt r det, s Demokrat jag n r och s frustrerad jag n var, nr Trump vann trots att Hillery fick flesta absoluta rster p sig. S lnge de tv helt dominerande partierna r verens om att det valsystem som idag rder r det som r bst fr den amerikanska demokratin, s r ocks det ett utslag fr den demokratiska viljan, nr den som vinner electoral votes ocks blir President. Oavsett hur mnga miljoner rster mer som avlagts p den andra kandidaten. Gillar man inte systemet, och tycker det r orttvist, fr man arbeta fr en frndring av detsamma.
Tycker jag det r en demokrati nr man antingen begrnsar vilka partier eller kandidater som fr stlla upp i ett val alternativt efter ett val proklamerar "de stora ledaren" som vinnare av valet med (typ) 96,7 % av rsterna, efter att ha tvingat folk till valurnorna och med hot eller lftet talat om fr dem hur de skulle rsta. Nej naturligtvis inte!
Du stller frgan om det behvs val, nr vi r s vertygade om att Biden skall vinna som tendenserna nu visar. Frgan r enkel att besvara. Ja sjlvklart, val behvs alltid och val skall alltid hllas. Det r ocks bde en medborgerlig skyldighet och en viktig rttighet att ta tillvara p sin rstrtt. Fr att anvnda en gamla klyscha, om man inte utnyttjar sin rtt till att rsta har man ocks frverkat sin rtt att drefter klaga, om saker och ting inte utvecklar sig p det stt man sjlv nskar.
Tror jag d att Biden har s stor ledning att det nu r krt frn Trump?
Ja och nej, om inget ofrutstt hnder, en "October Suprise", av megamagnitud, s har jag mycket svrt att se att Trump, i den nedtgende trend han nu befinner sig, skall kunna vnda detta. Han har haft alla kort, han har bara spelat dom fel. Inte minst ju nrmare valet han kommit ju mer fel har det blivit. Nu fr det nog bli en "Wag The Dog" hndelse fr att valvindarna skall flippa ver till den sittande Presidentens frdel.
Hller med alla som tycker att Biden r en svag kandidat fr det Demokratiska Partiet, jag ser ocks ett problem i att han r s gamla som han r, men jag ser nog ocks ett strre problem i Trumps lder och sjukdomstillstnd. Biden r vltrnad fr sin lder, Trump r en ldrande fettsck, helt utan fysiskt aktivitet. Och nej, det r inte fysisk aktivitet att spela golf, kandes golfbil och med bagen i bilen. Det ger i bsta fall lite frisk luft, men ingen fysisk trning. Men Biden r en trygg kandidat, det amerikanska folket vet vad dom fr, en traditionell Demokratisk politik, utan verraskningar, i vntan p nsta stora ledare fr det Demokratiska Partiet, efter namn som Roosvelt, John F Kennedy, B Clinton och Obama.