Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-08, 11:21
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QplusNPC
Tack, du la manken till hr. Jag vljer att fokusera p stycket ovan. Mitt bekymmer r att analyser och trender bestlls och finansieras av uppdragsgivare som bedriver en kampanj fr den ena sidan i ett val. Nr nittio procent av MSM bestr av sex mediebolag och deras bevakning av omvrlden formar vljarnas verklighetsuppfattning, och nr denna mediekoncentration med f gare sedan bestller mtningar med mer eller mindre tillfrlitlig metodik, s har man tippat idn om demokratin ver nda.

Det r nr allt kommer omkring ett frsk att manipulera och kontrollera mnniskors sinnen och rster. Demokratin har urholkats och mnga kanske inte ser det lnt att utnyttja sin rstrtt d.

Jag bde hller med och frkastar det du skriver. Om vi sger att jag godtar din tes ovan, s r det dock inte demokratin man mjligen "tippat... ver nde", det r d snarare opinionsbildningen. Men det r klart "medlet" kan vara opinionsbildning samtidigt som mlet r politiskt.

Samtidigt s tycker jag att du lite grann "dumfrklarar folket". Jag hller nmligen ocks med om att MSM styrs av ett allt mindre antal oberoende aktrer, som alla p sitt stt agerar bde sjlvstndigt men ocks i kluster, och inte s sllan i drev. Vilket inte minst vi i Sverige har mnga exempel p. Tror just dreven r mer ptagliga i mindre lnder som Sverige, d trycket blir s mycket strre n i stora ofta federala nationer dr bde anonymiteten (hr definierad som att det gr att komma undan/gmma sig) r strre, men ocks variationen av det som erbjuds p den mediala marknaden.

Varfr tycker jag d att du dumfrklarar mediekonsumenten, jo jag tror att de flesta gr ungefr som jag, vi konsumerar media frn flera hll, och med olika politiska agendor. Jag sjlv lskar att jmfra rapporteringen frn den amerikanska valet genom att bde flja Fox och CNNs sndningar (liksom fler andra tv-kanaler). P samma stt som jag i Sverige lser ledarartiklar frn redaktrer med olika politiska agendor. Frst drefter bildar jag mig en uppfattning om vad just jag tycker.

Som exempel p hur CNN respektive FOX vljer att skildra saker olika, kan jag ta Trumps terstart av sin valkampanj under Pandemin. CNN vljer att filma frn ganska lngt hll, med vidvinkel och grna upp emot de tomma vre lktarsektionerna och terkommer gng p gng till att det endast r 6 000 personer (enligt Fire and Rescue) p plats i Arenan. Detta medan Fox vljer att komma vldigt nra talarpodiet med sina kameror och endast filmar den nedersta lktarsektionen, samt parkett, dr det var fullt med folk. Samtidigt som de talar om att det r fullt i Arenan.

Sjlvfallet hade bgge kanalerna sina egna agendor fr vad de ville att sndningarna skulle frmedla. CNN avsg att visa att det var betydligt frre personer p plats n den tiotusentals personer stora publik som (tillsammans med platserna utomhus) p frhand hade kommunicerats frn Republikanerna. Enligt Team Trump var det ju till och med (pga Tiktik kampanjen vet vi nu i efterhand) miljoner som ville f biljetter till kampanjmtet.

Fox frskte hlla skenet uppe och visa p ett stort intresse och att man "fyllde" arenan. Dock denna taktik visade sig ju vara en katastrof, d det, frutom att annan media visade bilder med tomma lktare, dessutom satte strlkastarljuset p det faktum med packade arenor utan social distansering eller munskydd etc. Vilket fick debatten om Trumpadministrationens dliga hantering av Pandemin att ta ordentlig fart.

Men hr var det vldigt tydligt att tv olika TV-kanaler p vardera sidan av det politiska spelfltet redan p frhand hade en agenda som de sedan ville kommunicera ut till sina tittare.

Vem vann, naturligtvis den som visade upp sanningen, och som vi alla vet "Sanningen ligger i betraktarens ga
2020-10-08, 11:24
Medlem
Citat:
Detta val borde dock vara avgjort. Trump ska inte ha en chans under de frutsttningarna som rder, men trots allt r jag optimistisk. Detta r inget vanligt val och Trump har en bas med vljare som troligen gr man ur huse, dems troligen inte. Jordskredsseger t Trump.

Jag vgar inte idag tippa utgngen. Jordskredsseger t ngot hll tror jag inte p.

Det som frvnar mig r att s mnga tror det r avgjort.
2020-10-08, 11:30
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Har lst dina inlgg i trden med stort intresse.

En frga, som du kanske inte kan svara p men jag stller den nd: Hur trffsker r din metod p att frutsga segraren i presidentval om man tittar historiskt?

Det knns fr mig som att om din tes stmmer s skulle vi inte behva ngra opinionsunderskningar i USA alls utan det skulle rcka med att titta p nyregistrerade vljare. Och i s fall s skulle inte opinionsmtningar spela den roll den gr i debatten utan alla pundits skulle redan vara p det klara med att Trump vinner igen.

r du verkligen vertygad om att din metod fungerar?

Tack fr frgan. Bra att du stller den, d denna metod r en av de mest trffskra, tror jag.

..Om vi tittar p denna metod rent generellt r det inget nytt, 2016 s var det ju vad jag sjlv anser den mest trffskra tekniken. Team Trump sjlva nyttjade detta och bortsg frn alla polls. Drfr kunde de vara ganska kalla nr alla andra gick p Demokratiskt styrda polls som ringde upp alltfr mnga demokrater fr att f ett kta resultat..

Nu detta val 2020, med 2016 i ryggen, finns en historik att bygga p och jag finner data fr att vi skall vara nnu mer skra detta val, inte mindre skra. Vi kan d utg efter exakt vad som hnde 2016 f ett resutat "Per stat" sen kan vi modellera och lgga till nya faktorer, ex Bidens Housewives, eller Trumps latinos..

Alla br kunna vara verens om:

1. Antalet registrerade styr mjligheten att vinna eller frlora en delstat
2. Antalet nytillkomna registrerade styr entusiasmen kring en kandidats valrrelse och drmed troligen ett hgre valdeltagande
3. Demokrater postrstar mer n Republikaner som i strre utstrckning gr till vallokalen
4. Republikaner har strre rstbengenhet historiskt n Demokrater (80-81% mot 73-74%)
5. Sannolikheten att en kandidat har konverterade vljare frn det andra lgret, dvs Demokrat till Republikan eller vice versa (Biden housewives, Trump Blacks and Latinos).

Tar man fram dessa siffror kr dem genom utfallet 2016 fr man en vldigt god hum om vart staten lutar. Mitt bsta exempel Arizona startade allts ret med att vara vervikt Demokratisk vinst medan vi nu under 2020 sett att Republikanerna tagit ver momentum. Republikanerna kommer nu ha 100.000 rsters vervikt nr registreringsmjligheten avslutas infr detta val och det r d matematiskt mycket svrt fr Demokraterna att vinna.
2020-10-08, 11:42
Medlem
Surtrutens avatar
Internal FEMA memo: 34 people connected to White House, more than previously known, infected by coronavirus.

Fr ett dygn sedan var det "bara" 26!

Blir det ngra kvar framt valdagen?
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-08 kl. 11:48.
2020-10-08, 11:44
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Detta val borde dock vara avgjort. Trump ska inte ha en chans under de frutsttningarna som rder, men trots allt r jag optimistisk. Detta r inget vanligt val och Trump har en bas med vljare som troligen gr man ur huse, dems troligen inte. Jordskredsseger t Trump.

I frra valet avstod mnga demokrater frn att rsta, eftersom de inte trodde att ngon som Trump skulle ha en chans. I r vet de bttre. Och r uppretade.

Lgg drtill att majoriteten nya vljare r demokrater. Likas majoriteten av de som inte rstade i frra valet. Spiken i kistan blir att det r mycket enklare att postrsta denna gng, vilket fr upp valdeltagandet. Detta vet clownen och det r drfr han sprattlar s om just postrsterna.

26 dagar kvar
2020-10-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Jag bde hller med och frkastar det du skriver. Om vi sger att jag godtar din tes ovan, s r det dock inte demokratin man mjligen "tippat... ver nde", det r d snarare opinionsbildningen. Men det r klart "medlet" kan vara opinionsbildning samtidigt som mlet r politiskt.

Samtidigt s tycker jag att du lite grann "dumfrklarar folket". Jag hller nmligen ocks med om att MSM styrs av ett allt mindre antal oberoende aktrer, som alla p sitt stt agerar bde sjlvstndigt men ocks i kluster, och inte s sllan i drev. Vilket inte minst vi i Sverige har mnga exempel p. Tror just dreven r mer ptagliga i mindre lnder som Sverige, d trycket blir s mycket strre n i stora ofta federala nationer dr bde anonymiteten (hr definierad som att det gr att komma undan/gmma sig) r strre, men ocks variationen av det som erbjuds p den mediala marknaden.

Varfr tycker jag d att du dumfrklarar mediekonsumenten, jo jag tror att de flesta gr ungefr som jag, vi konsumerar media frn flera hll, och med olika politiska agendor. Jag sjlv lskar att jmfra rapporteringen frn den amerikanska valet genom att bde flja Fox och CNNs sndningar (liksom fler andra tv-kanaler). P samma stt som jag i Sverige lser ledarartiklar frn redaktrer med olika politiska agendor. Frst drefter bildar jag mig en uppfattning om vad just jag tycker.

Som exempel p hur CNN respektive FOX vljer att skildra saker olika, kan jag ta Trumps terstart av sin valkampanj under Pandemin. CNN vljer att filma frn ganska lngt hll, med vidvinkel och grna upp emot de tomma vre lktarsektionerna och terkommer gng p gng till att det endast r 6 000 personer (enligt Fire and Rescue) p plats i Arenan. Detta medan Fox vljer att komma vldigt nra talarpodiet med sina kameror och endast filmar den nedersta lktarsektionen, samt parkett, dr det var fullt med folk. Samtidigt som de talar om att det r fullt i Arenan.

Sjlvfallet hade bgge kanalerna sina egna agendor fr vad de ville att sndningarna skulle frmedla. CNN avsg att visa att det var betydligt frre personer p plats n den tiotusentals personer stora publik som (tillsammans med platserna utomhus) p frhand hade kommunicerats frn Republikanerna. Enligt Team Trump var det ju till och med (pga Tiktik kampanjen vet vi nu i efterhand) miljoner som ville f biljetter till kampanjmtet.

Fox frskte hlla skenet uppe och visa p ett stort intresse och att man "fyllde" arenan. Dock denna taktik visade sig ju vara en katastrof, d det, frutom att annan media visade bilder med tomma lktare, dessutom satte strlkastarljuset p det faktum med packade arenor utan social distansering eller munskydd etc. Vilket fick debatten om Trumpadministrationens dliga hantering av Pandemin att ta ordentlig fart.

Men hr var det vldigt tydligt att tv olika TV-kanaler p vardera sidan av det politiska spelfltet redan p frhand hade en agenda som de sedan ville kommunicera ut till sina tittare.

Vem vann, naturligtvis den som visade upp sanningen, och som vi alla vet "Sanningen ligger i betraktarens ga

Det var inte meningen att dumfrklara ngon, srskilt inte de amerikanska vljarna som nu r ovanligt uppegende. Jag tror att jag nog hller de amerikanska vljarna srskilt hgt denna gng annars hade jag inte trott p Trumpvinst.

Mina inlgg ovan var bara allmnna reflektioner kring vr demokrati. Jag tror USA och Trump trots allt, mot alla odds, gr ngot historiskt om ngra veckor. Tack fr ditt lnga inlgg, vi skulle nog kunna skriva esser om detta fram och tillbaka 😊
Senast redigerad av QplusNPC 2020-10-08 kl. 11:53.
2020-10-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
I frra valet avstod mnga demokrater frn att rsta, eftersom de inte trodde att ngon som Trump skulle ha en chans. I r vet de bttre. Och r uppretade.

Lgg drtill att majoriteten nya vljare r demokrater. Likas majoriteten av de som inte rstade i frra valet. Spiken i kistan blir att det r mycket enklare att postrsta denna gng, vilket fr upp valdeltagandet. Detta vet clownen och det r drfr han sprattlar s om just postrsterna.

26 dagar kvar

Den mjligheten ser jag inte bort ifrn och vi fr se vad det kommer att innebra. Sker det ngra oegentligheter hr s r det nog det som blir spiken i kistan.
Senast redigerad av QplusNPC 2020-10-08 kl. 11:54.
2020-10-08, 11:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det var inte meningen att dumfrklara ngon, srskilt inte de amerikanska vljarna som nu r ovanligt uppegende. Jag tror att jag nog hller de amerikanska vljarna srskilt hgt denna gng annars hade jag inte trott p Trumpvinst.

Mina inlgg ovan var bara allmnna reflektioner kring vr demokrati. Jag tror USA och Trump trots allt gr ngot historiskt om ngra veckor. Tack fr ditt lnga inlgg, vi skulle nog kunna skriva esser om detta fram och tillbaka 😊
Historiskt!
Menar du att Trump bli den femte presidenten sedan valet 1900 att inte bli omvald eller
menar du att Trump bli den fjrde republikanska presidenten att inte bli omvald sedan valet 1900. 😁
2020-10-08, 12:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Den mjligheten ser jag inte bort ifrn och vi fr se vad det kommer att innebra. Sker det ngra oegentligheter hr s r det nog det som blir spiken i kistan.
Mycket kan hnda med tanke p hur Trump hanterat frgan.
Utan Trumps uttalanden om "postrster" och hans vgran att svara p om han lmnar ifrn sig makten vid en frlust skulle det vara en ickefrga och fungerat lika bra som alla tidigare val.

Nu kan man se alla mjliga och omjliga scenarier frn att valet, inkl. "postrstandet" fungerar som vanligt till att det blir kaos.
2020-10-08, 12:20
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mycket kan hnda med tanke p hur Trump hanterat frgan.
Utan Trumps uttalanden om "postrster" och hans vgran att svara p om han lmnar ifrn sig makten vid en frlust skulle det vara en ickefrga och fungerat lika bra som alla tidigare val.

Nu kan man se alla mjliga och omjliga scenarier frn att valet, inkl. "postrstandet" fungerar som vanligt till att det blir kaos.
Den dr frgan frvnar mig stndigt. Vad r det folk tror att Trump ska gra? Tror folk att han har militren i sin hand s att han kan genomfra en blodig statskupp, eller tror de att han ska klamra sig fast vid ett bordsben i Ovala Rummet och vgra lmna?

Jag tycker det r en icke-frga. Sjlvklart lmnar han ifrn sig makten, han har inget val. Att MSM stller frgan och gr snt vsen kring den r bara fr att ha nt att brka om.
2020-10-08, 12:26
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Allt det dr kan du se p FiveThreeEight.

Varje poll redovisar antingen Likely Voters, Registered Voters eller Voters. Det gr mjligtvis att sknja att Trump har ngon procentenhet bttre siffror hos Registered Voters men det r knappt.

Glm inte att ca 5% av de rstande redan har lagt sin rst. S Bidens ledning hller nu sakta men skert p att lsas in. Det r nog drfr som Trump blir mer och mer desperat fr varje dag som gr. Det rcker inte med att f till en "October surprise" i slutet av oktober och d pltsligt skutta i opinionen. Det r fr sent.
Men finns det ngon analys av varfr nyregistreringarna kar fr republikaner, samtidigt som polls visar sviktande vljarstd? Har man frgat folk i pollsen "Kommer du rsta i enlighet med din rstregistrering?" och ftt veta att reps tnker rsta dem? Eller att reps tnker stanna hemma? Finns det ngon nedbrytning av Likely Voters i registrerade reps o dem?

Det r ju en gta varfr nyregistreringarna fr republikanerna kar samtidigt som stdet minskar i polls.
2020-10-08, 12:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men finns det ngon analys av varfr nyregistreringarna kar fr republikaner, samtidigt som polls visar sviktande vljarstd? Har man frgat folk i pollsen "Kommer du rsta i enlighet med din rstregistrering?" och ftt veta att reps tnker rsta dem? Eller att reps tnker stanna hemma? Finns det ngon nedbrytning av Likely Voters i registrerade reps o dem?

Det r ju en gta varfr nyregistreringarna fr republikanerna kar samtidigt som stdet minskar i polls.

Det skulle kunna vara s att folk registrerar sig som rep fr att skra att de inte magiskt frsvinner frn rstlngden, det har nmligen rapporterats frn tidigare val att folks namn inte lngre r registrerade p valdagen.

Men det skulle ven kunna vara s att det r folk som vanligen r republikaner som registrerar sig men som tnker rsta p Biden.

De r bda hypotetiska dock och vi lr inte f ett svar fren i november

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in