• 9
  • 10
2020-10-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag vet att det lter otroligt lite, det r drfr jag bor s otroligt billigt som jag sger.
Eldar mycket vintertid s min elkostnad r obefintlig jmfrt med mnga andra. Dessutom har jag gratis ved ocks s ingen kostnad dr heller. 😁

Gtt!
Citera
2020-10-09, 14:21
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Bara en ensam, pengafixerad materialist kan vl njuta av att se pengar vxa p bekostnad av familjeliv, vnner och ett innehllsrikt liv?

Jag r ingen fiende till sparande vill jag dock pongtera, tvrtom.
Jag har sparkonto och lgger undan varje mnad, men det r ju mer fr att tcka ovntade utgifter, ka p semester, kpa dyra saker (typ en rolig bil, en hst, verktyg) .
Men fan inte spara fr sparandets skull, i alla fall inte om det r p bekostnad av min fritid.
"Den som sparar r pengakt och materialist"... det r som att stta p samma gamla repiga LP-skiva i spara-trd efter spara-trd..

Person A r inte s intresserad av frcka prylar och fr drfr en hel del ver av lnen som "lggs p hg" (hu s hemskt). Spenderar av pengarna d och d mestadels p resor/upplevelser.
Person B gr av med lnen lagom till att nsta kommer in genom att kpa t.ex verktyg, en rolig bil eller en hst (!), och har drmed ett mer "innehllsrikt" liv (ganska svrdefinierat om vi tnker efter lngre n nsan, va? Eller rttare sagt, det r ponglst att frska definiera det).

P nt stt r det nd person A som r materialisten enligt nn mrklig logik i 12 dimensioner.

Varfr knns det alltid som det r traditionella Svensson-mnniskors strsta mardrm att behva inse att det finns folk med andra drivkrafter n de sjlva har? "Mlet med livet r X, s r det bara", och liknande kategoriska uttalanden. S frdummande och meningslst.
Citera
2020-10-09, 23:02
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
"Den som sparar r pengakt och materialist"... det r som att stta p samma gamla repiga LP-skiva i spara-trd efter spara-trd..

Person A r inte s intresserad av frcka prylar och fr drfr en hel del ver av lnen som "lggs p hg" (hu s hemskt). Spenderar av pengarna d och d mestadels p resor/upplevelser.
Person B gr av med lnen lagom till att nsta kommer in genom att kpa t.ex verktyg, en rolig bil eller en hst (!), och har drmed ett mer "innehllsrikt" liv (ganska svrdefinierat om vi tnker efter lngre n nsan, va? Eller rttare sagt, det r ponglst att frska definiera det).

P nt stt r det nd person A som r materialisten enligt nn mrklig logik i 12 dimensioner.

Varfr knns det alltid som det r traditionella Svensson-mnniskors strsta mardrm att behva inse att det finns folk med andra drivkrafter n de sjlva har? "Mlet med livet r X, s r det bara", och liknande kategoriska uttalanden. S frdummande och meningslst.

Precis som att den hr trden inleds med "s hr r det fattar ni vl, annars har ni fel och r dumma i huvudet" ungefr. Min inledning var en replik p den, helt korrekt, kategoriska och meningslsa inledningen av trden.

Jag sparar hela tiden som jag ocks skrev, men det hr med att lgga p hg fr att se pengarna vxa r en fixering som jag anser osund.
Lika osunt som det r att brnna hela lnen varje mnad.
Vill jag spara till en hst gr jag vl det, om det gr mig lycklig, eller hur?

Varfr stter du innehllsrikt inom citationstecken? Har du problem att fra ett logiskt resonemang?

Person A kper en veteranbil som han skruvar med hela dagarna och ker p utflykter med.
Person B sitter hemma och kollar p TV fr han vill spara sina pengar.
D har ju person A ett mer innehllsrikt liv eller hur?

Om du knde mig, skulle du veta att jag r inte det minsta Svensson. Inte ens i nrheten.

Den som lter som ett verkligt fr, r du. Som tror att sparkontot r din bsta vn och om du skter dig exemplariskt och lever ett sparsamt liv kanske du kan starta eget nr du r 55.

Vissa av oss kan starta fretag nd vet du, utan att behva knega p ngot skitjobb i 30 r fr att ha rd med det. Det handlar helt enkelt om livsval och hur hrt du r villig att jobba. Som kom inte med dina moraliska pekpinnar fr mig r du snll.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in