Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-10-10, 15:21
Medlem
BAB7s avatar
Jag har en Renault ZOE, årsmodell 2018, 12.000 mil.

På senare tid har jag uppmärksammat ett ljud vid körning i låga hastigheter på ojämn väg, det låter som ett "klonkande" ljud från framvagnen, det är inte ett speciellt metalliskt ljud såsom bromskivor etc, utan mer ett dovare klonk-ljud.

På motorväg eller vid körning på vanlig hörs inget, bilen är stabil och styrning, fjädring, bromsar känns bra.

Kan det vara något i framvagnen som styrstag, styrleder, drivaxeln, damaskerna, stabiliseringsstagen?
Citera
2020-10-10, 15:23
Medlem
styrleder kan vara bra att kolla.
Citera
2020-10-10, 15:24
Medlem
nerdinsides avatar
Antagligen stötdämparen som gått. Den ger ett klonkande ljud när den dött.

Men har stötdämparen pajat efter bara tolv tusen mil? De bilar jag haft har det pajat runt 20.000 mil.
Citera
2020-10-10, 15:26
Avstängd
Sillsvins avatar
Så mycket strul du haft med din Zoe begriper jag inte att du inte bytt ut fanskapet. Men som ovanstående skriver tycker jag du ska kolla upp styrleder. Kan även vara en fjäder som gått av.
Citera
2020-10-10, 15:30
Avstängd
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Antagligen stötdämparen som gått. Den ger ett klonkande ljud när den dött.

Men har stötdämparen pajat efter bara tolv tusen mil? De bilar jag haft har det pajat runt 20.000 mil.

Kolla in historiken kring denna användare och hans bil. Rätt kul läsning om man orkar. BAB7 älskar sin Renault och den lär begravas med honom trots alla bekymmer.
Citera
2020-10-10, 15:35
Medlem
uppsala00s avatar
Stabiliseringsstagen med stor sannolikhet.
Citera
2020-10-10, 15:47
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Kolla in historiken kring denna användare och hans bil. Rätt kul läsning om man orkar. BAB7 älskar sin Renault och den lär begravas med honom trots alla bekymmer.
har sett flera av hans trådar. De är riktigt lustiga, men samtidigt känner jag sympati för honom. Jag har samma överdrivna kärlek till min Lada Niva, trots den är av tveksam kvalitet. 😂
Citera
2020-10-10, 16:08
Avstängd
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
har sett flera av hans trådar. De är riktigt lustiga, men samtidigt känner jag sympati för honom. Jag har samma överdrivna kärlek till min Lada Niva, trots den är av tveksam kvalitet. 😂

Kärlek till en Niva kan man åtminstone förklara, det är en kultbil. Och i ärlighetens namn en jäkligt bra bil även om det knappast är lyx. Lite skillnad jämfört med en Zoe....

Edit: Uppskattar BAB7:s trådar om hans Renault trots allt.... Lyteskomik är roligt emellanåt...
Senast redigerad av Sillsvin 2020-10-10 kl. 16:11.
Citera
2020-10-10, 16:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av uppsala00
Jupp, stabstag är no 1 att kolla i såna här lägen.
Med de milen är det inte alls otroligt att de börjar ge sig, även om de verkar ha blivit bättre under senare år så är de utsatta.
Citera
2020-10-10, 16:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppsala00

Ja, det kan vara en kandidat.

Jag kollade precis lite snabbt på det tyska ZOE-forumet, länkarmarna och stabiliseringsstagen brukar behöva bytas efter 3000-7000 mil verkar det som.

Min har ju dock rullat mer, 12.000 mil, så då är det nog dags.

Men frågan kvarstår ju dock, om det är länkarmarna eller stabiliseringsstagen?
Eller något annat.
Citera
2020-10-10, 16:53
Avstängd
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det kan vara en kandidat.

Jag kollade precis lite snabbt på det tyska ZOE-forumet, länkarmarna och stabiliseringsstagen brukar behöva bytas efter 3000-7000 mil verkar det som.

Min har ju dock rullat mer, 12.000 mil, så då är det nog dags.

Men frågan kvarstår ju dock, om det är länkarmarna eller stabiliseringsstagen?
Eller något annat.

Du om någon lär ha verkstadskontakter. Låt de kika på bilen.
Citera
2020-10-10, 17:27
Medlem
pe11es avatar
Det tycks vara helt normalt
https://www.vibilagare.se/test/bilte...nault-zoe-2017
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto