2020-10-10, 19:39
Medlem
Tja gott folk,

Long story men ska försöka fatta mig kort..
Sedan jag var liten så har jag blivit upplärd att alltid ha pengar i kontanter och inte hos banken. Man har varit med om krig osv när man var liten så föräldrarna uppfostrade oss att man alltid ska tänka det värsta... och därav spara pengar ifall det händer något.

Nu när Coronan kom och påverkade oss alla, så förlorade jag mitt jobb och med de fick jag tillbaka känslan att jag var tvungen att hamstra i både mat men även pengar. Tog därför ut pengar från vanliga bankautomater lite i taget under året ifall något skulle hända. Nu är jag påväg att köpa hus så jag måste sätta in dessa pengar på kontot igen. Har förstått de som att man kan bli ifrågasatt av banken om man börjar sätta in stora summor pengar på sitt konto. Kan dom även ifrågasätta om dom kan se på mitt kontoutdrag att jag faktiskt tagit ut denna summan tidigare under gågna året vid olika tillfällen?

Summan handlar om ca 70.000

Tack på förhand.
Citera
2020-10-10, 19:42
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampaonline
Tja gott folk,

Sedan jag var liten så har jag blivit upplärd att alltid ha pengar i kontanter och inte hos banken. Man har varit med om krig osv när man var liten så föräldrarna uppfostrade oss att man alltid ska tänka det värsta... och därav spara pengar ifall det händer något.

Nu när Coronan kom och påverkade oss alla, så förlorade jag mitt jobb och med de fick jag tillbaka känslan att jag var tvungen att hamstra i både mat men även pengar. Tog därför ut pengar från vanliga bankautomater lite i taget under året ifall något skulle hända. Nu är jag påväg att köpa hus så jag måste sätta in dessa pengar på kontot igen. Har förstått de som att man kan bli ifrågasatt av banken om man börjar sätta in stora summor pengar på sitt konto. Kan dom även ifrågasätta om dom kan se på mitt kontoutdrag att jag faktiskt tagit ut denna summan tidigare under gågna året vid olika tillfällen?

Tack på förhand.

70.000kr är inte så mycket men ja det kan bli frågor.
Citera
2020-10-10, 20:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampaonline
Tja gott folk,

Tack på förhand.
Om du får frågor så är det ju bara att visa uttagshistoriken och förklara orsaken.
Citera
2020-10-10, 21:13
Medlem
h.a.m.a.ds avatar
Det lär ta 7 veckor om du sätter in 10k per vecka i automat
Citera
2020-10-10, 22:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h.a.m.a.d
Det lär ta 7 veckor om du sätter in 10k per vecka i automat

Jaha?
Citera
2020-10-10, 23:09
Medlem
Du skrivet att du har tagit ut pengarna, då finns det historik på det, vilket intygar att det inte är svarta pengar.. Så vad är problemet?
Citera
2020-10-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du skrivet att du har tagit ut pengarna, då finns det historik på det, vilket intygar att det inte är svarta pengar.. Så vad är problemet?

Att han kan ha spenderat sina vita pengar och nu kommer med de kolsvarta knarkpengarna...Vore det så lätt så skulle ju ingen ha problem med att sätta in slant.
Citera
2020-10-11, 16:51
Medlem
Att lyfta ut och ha större summa pengar kontant är inte så smart, förutom en liten "om kriget kommer kassa". Ingen gillar kontanter, förutom de som vill dölja vad som omsätts med dom, och så några personer som är 80+.

Behåll pengarna på banken så slipper du tjafs. Varför ett sådant missförtroende för banker?

Sätt in dem lite åt gången över tid, men var beredd på att banken ändå kommer snappa upp detta.

Bankerna i sig hatar inte kontanter, mer än att det är dyrt att hantera. Det handlar mer om att bankerna har stenhårda krav på sig att dokumentera alla flöden som rullar igenom banken. Sedan det skakat sedan ett par år tillbaka gällande penningtvätt är bankerna ordentligt på fötterna med konstiga beteenden gällande transaktioner i alla storleksklasser.
Citera
2020-10-11, 16:53
Banker är fan skumma.
När folk flyttar miljonbelopp hit och dit (rika kunder) då kommer det inga frågor

Sen när svenne banan ska sätta in 70k så kommer det tusen frågor.

Mitt svar..*
Ja det kommer säkert frågor.
Och då säger du som det är och då är det lugnt.

Jag hatar förövrigt banker.. Banker suger
Citera
2020-10-11, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av localkid
Att lyfta ut och ha större summa pengar kontant är inte så smart, förutom en liten "om kriget kommer kassa". Ingen gillar kontanter, förutom de som vill dölja vad som omsätts med dom, och så några personer som är 80+.

Behåll pengarna på banken så slipper du tjafs. Varför ett sådant missförtroende för banker?

Sätt in dem lite åt gången över tid, men var beredd på att banken ändå kommer snappa upp detta.

Bankerna i sig hatar inte kontanter, mer än att det är dyrt att hantera. Det handlar mer om att bankerna har stenhårda krav på sig att dokumentera alla flöden som rullar igenom banken. Sedan det skakat sedan ett par år tillbaka gällande penningtvätt är bankerna ordentligt på fötterna med konstiga beteenden gällande transaktioner i alla storleksklasser.

Ehm... Ja dessa stenhårda krav gäller dock bara Åsa och Per petersson dvs vanliga svenssons.
När dom rika flyttar sina pengar, eller kriminella då ser dom mellan fingrarna.

Och ingen hålls ansvarig när det sker nåt.

Bankskandaler är vanligare än vad folk tror. Fast mest handlar det väl om att folk inte är intresserad att läsa om vad som sker i världen.
Bankerna är rätt korrupta och det är ständigt skandaler, Men oftast är det ingen som hålls ansvarig.

Har du hört talas om vad som hände i Grekland tex?
Citera
2020-10-11, 18:14
Medlem
1. Det är inte banken som hittar på reglerna utan det gör lagstiftaren. Kostar pengar (tid) för banken att ställa frågor om var pengarna kommer ifrån. Bankerna skulle mer än gärna slippa detta.

2. Samhället vill att kontanthanteringen ska minskas eftersom det är mycket brott kopplade till kontanter. Rån som drabbar företag och anställda. Svarta löner som drabbar den anställde och samhället som inte får pension och skatter. Droghandel, häleri och liknande sker till stor del med kontanter.

3. Kostnader för samhället med kontanter. Varför ska man stå utanför matbutiken och ta ut 500 kr för att 2 minuter senare stå inne i butiken och betala med kontanter.

Ifjol tog jag ut pengar utomlands men noll gånger i Svenska kronor. I år har jag tagit ut 500 kr. Hade sedeln i 3 minuter innan jag gav bort den. Hade varit betydligt enklare att skicka den elektroniskt. Det är faktiskt enda gången i år som jag betalat med kontanter i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in