• 1
  • 2
2020-10-11, 07:41
Medlem
Är fittless på livet. Fundera på gå och hänga mig men orka inte ens det. 25, aldrig jobbat för jag har verkligen ingen jävla lust till det.

Levt på diverse kriminalitet under åren för att få lite pengar. Att gå till soc är det sista jag skulle göra. Verkar som man måste ha kontakt med massa idioter och sånt slipper jag helst. Hade man bara fått pengarna och sen inga frågor eller nåt så hade jag gått dit.

Fick idé nu att man kanske kan få nån diagnos istället och få pengar men vad skulle det kunna va?

Vet hur läkare funkar, så att gå dit och säga jag vill hänga mig är uteslutet. Då Blir det väl tvångsvård, mediciner och hela faderullan.

Vad ska man kunna hitta på för nåt och endast bara få bidrag. Har jag haft pengar hade jag flyttat till en slutligen lägenhet i Spanien och bara gjort det jag velat.
Citera
2020-10-11, 08:05
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Så klart du är less på livet med din livsstil. Du har säkert en diagnos eller två. Gissar att depression är en.

Men va f-n, get a grip. Livet blir inte kanonskoj för att du blir sjukskriven 3 månader.

Bor du i en koja?

Gjort vad du velat? Sova/äta/skita?
Citera
2020-10-11, 08:13
Medlem
Har du aldrig jobbar, så har du heller ingen SGI och kan därför inte få ersättning från FK.
Citera
2020-10-11, 08:35
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Är fittless på livet. Fundera på gå och hänga mig men orka inte ens det. 25, aldrig jobbat för jag har verkligen ingen jävla lust till det.

Levt på diverse kriminalitet under åren för att få lite pengar. Att gå till soc är det sista jag skulle göra. Verkar som man måste ha kontakt med massa idioter och sånt slipper jag helst. Hade man bara fått pengarna och sen inga frågor eller nåt så hade jag gått dit.

Fick idé nu att man kanske kan få nån diagnos istället och få pengar men vad skulle det kunna va?

Vet hur läkare funkar, så att gå dit och säga jag vill hänga mig är uteslutet. Då Blir det väl tvångsvård, mediciner och hela faderullan.

Vad ska man kunna hitta på för nåt och endast bara få bidrag. Har jag haft pengar hade jag flyttat till en slutligen lägenhet i Spanien och bara gjort det jag velat.

Allt du behöver är lite skokräm och sen kastar du passet i östersjön så blir du berättigad till integrationsbidraget och får då mer än någon Svensk. Dessutom får du nytt ID med valfri ålder, du kan få vara 17 igen!

Annars får du försöka bluffa dig till något annat, men det blir nog svårare.
Citera
2020-10-11, 08:43
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du aldrig jobbar, så har du heller ingen SGI och kan därför inte få ersättning från FK.

Precis... Det räcker väl att jobba en dag för att få SGI visserligen men försäkringskassan är inte direkt kända för att ösa pengar över folk oavsett diagnoser. Soc skiter i diagnoser och betalar ut pengar till de de anser behöver pengar vilket sällan innefattar svenskar.

Nu vet jag såklart inte vem Ts är, men att skaffa en diagnos i tron att få pengar är dödfött.
Senast redigerad av Sillsvin 2020-10-11 kl. 08:46.
Citera
2020-10-11, 08:44
Medlem
Tyvärr får man inte pengar för lathet eller att man totalt saknar ett normalt driv till något vettigt här i livet men depression jo. Och bara för att du säger till läkare att du inte vill leva mer så får man inte tvångsvård, det vet jag till 100% men större chans du får hjälp om du säger att du vill dö men tillochmed är för slapp för att göra det.
Citera
2020-10-11, 08:48
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2020-10-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inget krav på att man arbetat för att kunna få ersättning från staten resten av livet. De som är riktigt sjuka och aldrig kommer att kunna arbeta brukar redan som 16 åringar få förtidspension. Någon procent av befolkningen kommer aldrig att klara ett arbete inte via Samhall eller någon annan arbetsgivare. De är helt enkelt för sjuka för att klara av sitt eget liv. De har inte klarat av att gå i en vanlig skola och bedöms att inte kommer klara av ens de enklaste arbetsuppgifter.

TS. Tycker att du ska börja med att ta kontakt med någon släkting som kan hjälpa dig i samtal med kommun, arbetsförmedling och försäkringskassa. Tror att du behöver hjälp och stöd att komma ut på arbetsmarknaden. Finns garanterat arbetsuppgifter som du kan klara och som kommer ge dig energi. Att du ska sitta hemma och dega i 40 år till pension och därefter dega ytterligare 20 år är verkligen inte bra.

För att du ska må bättre så behöver du bra mat, frisk luft och träffa folk. Börja med att ta en promenad ute varje dag om du inte redan gör det.
Citera
2020-10-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är inget krav på att man arbetat för att kunna få ersättning från staten resten av livet. De som är riktigt sjuka och aldrig kommer att kunna arbeta brukar redan som 16 åringar få förtidspension. Någon procent av befolkningen kommer aldrig att klara ett arbete inte via Samhall eller någon annan arbetsgivare. De är helt enkelt för sjuka för att klara av sitt eget liv. De har inte klarat av att gå i en vanlig skola och bedöms att inte kommer klara av ens de enklaste arbetsuppgifter.

TS. Tycker att du ska börja med att ta kontakt med någon släkting som kan hjälpa dig i samtal med kommun, arbetsförmedling och försäkringskassa. Tror att du behöver hjälp och stöd att komma ut på arbetsmarknaden. Finns garanterat arbetsuppgifter som du kan klara och som kommer ge dig energi. Att du ska sitta hemma och dega i 40 år till pension och därefter dega ytterligare 20 år är verkligen inte bra.

För att du ska må bättre så behöver du bra mat, frisk luft och träffa folk. Börja med att ta en promenad ute varje dag om du inte redan gör det.

Jag tränar flera gånger i veckan. Totalt kring 20 mil. Så inget problem fysiskt.

Men liksom att en advokat aldrig skulle klara stå 8 timmar vid en plåtpress i sunkig luft har jag inget jobb jag vill hålla på med. Fysiskt klarar jag många jobb.

Jag blir riktigt sjuk av tanken på att jobba. Ibland ligger jag inne och tänker på det i dagar utan att äta nåt ens. Så det handlar inte om lathet. Har hällre 10k i månaden utan att jobba än att få 25k men jobba. Skiter i pengar, om du förstår
Citera
2020-10-11, 09:37
Medlem
Roidberts avatar
Du måste komma i kontakt med ännu fler idioter om du vill skaffa en diagnos för att kunna leva på bidrag. Att gå till soc är förmodligen enklare.
Citera
2020-10-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Jag tränar flera gånger i veckan. Totalt kring 20 mil. Så inget problem fysiskt.

Men liksom att en advokat aldrig skulle klara stå 8 timmar vid en plåtpress i sunkig luft har jag inget jobb jag vill hålla på med. Fysiskt klarar jag många jobb.

Jag blir riktigt sjuk av tanken på att jobba. Ibland ligger jag inne och tänker på det i dagar utan att äta nåt ens. Så det handlar inte om lathet. Har hällre 10k i månaden utan att jobba än att få 25k men jobba. Skiter i pengar, om du förstår
Men vadå, du kan väl hitta ett jobb du skulle gilla? Driva eget företag? Har du någonsin jobbat?
Citera
2020-10-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Men vadå, du kan väl hitta ett jobb du skulle gilla? Driva eget företag? Har du någonsin jobbat?
Nej, finns verkligen inget. Jag funkar inte så bara. Finns många som hatar jobba och mår så jävla dåligt av det. Så det är ju inget konstigt att inte vilja jobba. Vissa kanske gör det av ren lathet men många jobbar inte för dom inte orkar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in