• 3
  • 4
2019-08-30, 20:15
Medlem
Ursäkta mig men jag har levt bostadslös en större del av mitt liv och slutligen blev psykiskt dålig en längre tid och hade slutligen 150 000 i skulder. Något som tog mig närmare 20 år att få ihop och du själv vill fuska för att det suger att vara fattig? Det är inte dina jävla pengar och en annan hade mest räntor, läkarbesök och konto för mediciner, något klädkonto osv. utan att ha fuskat omkring för att ha det bästa möjliga. Man ska vara tacksam för att vi har möjlighet att få igenom skuldsanering, inte förstöra för människor som verkligen behöver samma sak i framtiden. Skadestånd har du själv orsakat även om vi alla på vissa vis sätter oss i smeten. Fem år fattig är knappast som ett helt liv som det. Hoppas du inte får igenom skuldsanering om du inte ändrar attityd.
Citera
2019-08-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Exakt. TS har alltså hunnit bli begå dessa brott, avtjänat eventuellt straff, hunnit få utmätning och sedan fått skuldsanering beviljad och han är 21? Inte en chans att det går så fort.

Grov skadegörelse, grov misshandel och en utpressning. Fick fotboja 6 månader när jag var 19. Nu är jag som sagt 21 och svar ja, jag har fått sanering.
Citera
2019-08-30, 22:19
Medlem
Lowlyfes avatar
Utomlands, långt, jobba svart. Softa i fem år så är du dessutom en erfarenhet rikare och skulderna borta. Sedan kanske resan blir knepig att genomföra utan pengar.. OM du har turen att ha någon som känner någon som känner någon eller så med kontakter utomlands kan det vara en hjälp på vägen. Annars sitter jag också snart i båten med dig, eventuellt. Skadeståndsutredning på gång.

Sen till er som ska hacka på TS för hans skulder och val, jävligt OT
Citera
2019-08-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Utomlands, långt, jobba svart. Softa i fem år så är du dessutom en erfarenhet rikare och skulderna borta. Sedan kanske resan blir knepig att genomföra utan pengar.. OM du har turen att ha någon som känner någon som känner någon eller så med kontakter utomlands kan det vara en hjälp på vägen. Annars sitter jag också snart i båten med dig, eventuellt. Skadeståndsutredning på gång.

Sen till er som ska hacka på TS för hans skulder och val, jävligt OT

Fan vad segt😤 Kan tyvär inte flytta utomlands, villkoret för min skuldsanering är att jag ska ha en fast inkomst. Räknade nyss ut att ifall man jobbar på som satan i Norge och lever/bor väldigt snålt så kan man betala av hela skadeståndet inom 3 år, dock så vet jag inte räntesatser osv...
Citera
2019-08-30, 23:30
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlele
Fan vad segt😤 Kan tyvär inte flytta utomlands, villkoret för min skuldsanering är att jag ska ha en fast inkomst. Räknade nyss ut att ifall man jobbar på som satan i Norge och lever/bor väldigt snålt så kan man betala av hela skadeståndet inom 3 år, dock så vet jag inte räntesatser osv...

Trailerpark i Norge i tre år med säkerligen goda erfarenheter om du knegar på, kanske bra framtida kontakter för vidare kneg, helt okej istället för fem år i sverige!

Har heller ingen koll på räntesatser eller hur det fungerar i praktiken med din lösning men varför inte? Har du någon kunskap om bygg/bilar eller sådant kan du ju tjäna en hacka svart. Krono får tydligen ta emot "svarta" pengar, hur det är med skuldsanering där vet jag inte tyvärr.. inte kommit dit, än så länge.
Citera
2019-08-30, 23:34
Medlem
smygarn08s avatar
Du kan sänka tjg grad på det jobb de utmäter från lönen på och studsa runt lite på div extrajobb... de kan inte utmäta från dessa...
Citera
2020-10-14, 17:16
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlele
Hej! Jag är 21 år gammal och kommer få skuldsanering om en månad.

Jag har skulder på 2.3 miljoner kronor, har en inkomst på 18k efter skatt.

Min fråga är ifall jag kommer leva som en luffare under mina 5 år med sanering, efter att hyran är betald lever man alltså på minimumexistens. Min fråga till alla som gått igenom en skuldsanering är:
1= går det att fuska på något vis? Be arbetsgivaren betala halva lönen till ett annat konto eller liknande?

2= Kommer man någonsin kunnat göra något roligt med sanering, jag är 21 år gammal. /.../

Halvgammal tråd. Hur har det gått? Är du inne i din femårsperiod nu?
Några reflektioner:
• Du var 21, kanske 23 nu, och kommer att vara ren och skuldfri vid 26 år. (Sedan kanske det tar något åratt komma ikapp.) Jeez, du har ju världens chans att styra upp och leva ett bra liv. (Jag har varit skuldsatt i 35 år och kommer snart att dö med skulder. Jag har sökt skuldsanering två gånger och blivit nekad.)
• Naturligtvis finns det möjligheter att fuska. Låta en kompis äga bil, om KFM inte tillåter att man har någon, jobba svart, hitta på falska utgifter och ordna kvitton för dessa osv. Men det är dumt att riskera den chans en skuldsanering ändå innebär.
• Ja, man kan ha kul även om man lever med tajt ekonomi. Det gäller bara att tänka sig för och absolut inte dra iväg. Har man bra och förstående kompisar kanske de kan bjuda på en öl då och då.
• Sedan kan det vara en chans att se om man kan dra ner på utgifter, typ sluta röka, köpa billigare mat mm

Lycka till. Du kommer att komma ut som en klokare och gladare 26-åring.
Citera
2020-10-14, 17:22
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Många som hamnar i klorna på kreditbolag och Kronofogden förblir sedan där resten utav sina liv - att TS skulle fått en slik räkmacka tvivlar jag starkt på. Vi leker med tanken att det är sant, då skulle TS få behålla runt 10 000 i månaden och då betala 8000 kr/mån. Det blir runt 100 000/år in på skulden. Jag lovar att Kronofogden skulle låta TS koka lite i ett par år (troligtvis 5 år, minst), för inte lär man låta honom komma undan med att betala enkom ca. 500 000 kr, på en skuld på 2 300 000. Finns de som fått vänta på skuldsanering i 10-15 år, utan att ens få det.

Det är alldeles för snabbt - han kanske kan får det om fem år och det är det tidigaste - annars torde detta vara något slags rekord, eller så är TS babbe och fått ett snabbspår, som vanligt!

Skuldsaneringslagen uppdaterades 2016, bland annat för att det skulle bli lättare att få Skuldsanering och att politikerna var missnöjda med KFM:s hantering. Det innebär att de ska vara mer "samarbetsvilliga" nu. Tidiagre fanns det en tendens att de medvetet fördröjde saker. Eller helt enkelt kastade ansökningar i papperskorgen.
Sedan har arbetsbelasningen gjort att det kan dröja. Men det är en fråga om max ett år.
Citera
2020-10-14, 17:26
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probix
Halvgammal tråd. Hur har det gått? Är du inne i din femårsperiod nu?
Några reflektioner:
• Du var 21, kanske 23 nu, och kommer att vara ren och skuldfri vid 26 år. (Sedan kanske det tar något åratt komma ikapp.) Jeez, du har ju världens chans att styra upp och leva ett bra liv. (Jag har varit skuldsatt i 35 år och kommer snart att dö med skulder. Jag har sökt skuldsanering två gånger och blivit nekad.)
• Naturligtvis finns det möjligheter att fuska. Låta en kompis äga bil, om KFM inte tillåter att man har någon, jobba svart, hitta på falska utgifter och ordna kvitton för dessa osv. Men det är dumt att riskera den chans en skuldsanering ändå innebär.
• Ja, man kan ha kul även om man lever med tajt ekonomi. Det gäller bara att tänka sig för och absolut inte dra iväg. Har man bra och förstående kompisar kanske de kan bjuda på en öl då och då.
• Sedan kan det vara en chans att se om man kan dra ner på utgifter, typ sluta röka, köpa billigare mat mm

Lycka till. Du kommer att komma ut som en klokare och gladare 26-åring.

Hen har uppenbarligen råd med Tramadol och sprit i alla fall: (FB) 1000mg tramadol & 70cl jäger

Nä, något säger mig att detta inte kommer att få ett lyckligt slut.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in