Citat:
Ursprungligen postat av
Mrlele
Hej! Jag är 21 år gammal och kommer få skuldsanering om en månad.
Jag har skulder på 2.3 miljoner kronor, har en inkomst på 18k efter skatt.
Min fråga är ifall jag kommer leva som en luffare under mina 5 år med sanering, efter att hyran är betald lever man alltså på minimumexistens. Min fråga till alla som gått igenom en skuldsanering är:
1= går det att fuska på något vis? Be arbetsgivaren betala halva lönen till ett annat konto eller liknande?
2= Kommer man någonsin kunnat göra något roligt med sanering, jag är 21 år gammal. /.../
Halvgammal tråd. Hur har det gått? Är du inne i din femårsperiod nu?
Några reflektioner:
• Du var 21, kanske 23 nu, och kommer att vara ren och skuldfri vid 26 år. (Sedan kanske det tar något åratt komma ikapp.) Jeez, du har ju världens chans att styra upp och leva ett bra liv. (Jag har varit skuldsatt i 35 år och kommer snart att dö med skulder. Jag har sökt skuldsanering två gånger och blivit nekad.)
• Naturligtvis finns det möjligheter att fuska. Låta en kompis äga bil, om KFM inte tillåter att man har någon, jobba svart, hitta på falska utgifter och ordna kvitton för dessa osv. Men det är dumt att riskera den chans en skuldsanering ändå innebär.
• Ja, man kan ha kul även om man lever med tajt ekonomi. Det gäller bara att tänka sig för och absolut inte dra iväg. Har man bra och förstående kompisar kanske de kan bjuda på en öl då och då.
• Sedan kan det vara en chans att se om man kan dra ner på utgifter, typ sluta röka, köpa billigare mat mm
Lycka till. Du kommer att komma ut som en klokare och gladare 26-åring.